Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Tack för tips Tobias, klurar på om jag ska satsa på G3an eller avvakta en GH3 eller liknande, det går så fort nuförtiden.

Postar ett inlägg från en annan tråd, någon som vet?

Blir dock alldrig riktigt klok på DX0, G3 lyser inte riktigt där som man trodde den borde göra, men svenska testare ser inte det samma som DX0. Autoläget lär vara det bästa hitils på en systemkamera enligt Foto. och det är aldrig fel.
Också funderat på detta! Canon 7D har t ex mycket bättre siffror där, förstår inte varför. Säger till om du förstår vad skillnaden är. Det bör väl vara en sensoruppgradering från 7D?
 

hornavan

Aktiv medlem
Tack för tips Tobias, klurar på om jag ska satsa på G3an eller avvakta en GH3 eller liknande, det går så fort nuförtiden.

Postar ett inlägg från en annan tråd, någon som vet?



Också funderat på detta! Canon 7D har t ex mycket bättre siffror där, förstår inte varför. Säger till om du förstår vad skillnaden är. Det bör väl vara en sensoruppgradering från 7D?
Det är alltid skillnad mellan teori och praktik.
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Bilder tagna med DMC G3

Ni som köpt denna modell av kamera, kan ni vänligen lägga uppp bilder och gärna filmer tagna med kameran så man äntligen kan få se hur kvalitén är.

Tack!

/chi
 

Skarström

Aktiv medlem
Ni som köpt denna modell av kamera, kan ni vänligen lägga uppp bilder och gärna filmer tagna med kameran så man äntligen kan få se hur kvalitén är.

Tack!

/chi
Så fort jag hunnit använda den lägger jag gärna upp!


Jag har 12 2.0, 25 1.4, 14-150 och 100-300, nu väntar jag bara på 45 1.8
Ok! Köpte en 20 f1.7 pannkaka nu oxå! Vad kör ni för väskor? Den får gärna vara smidig :)
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Det är ganska meningslöst att visa bilder på nätet, man måste ha tillgång till hela filen om det skall vara någon mening.
Jag tror att många som följer tråden här är intresserade av hur bilderna ser ut samt kommentarer om dessa. Och att mena att det inte är nån mening att visa bilder på nätet om man inte har tillgång till hela filen är ju ganska idiotiskt påstående, då skulle ju ingen av bilderna på någon nätsida har något som helst "värde".


Bilder handlar inte enbart om teknik., något som numera verkar vara nästan det enda man bryr sig om. Pixlar hit och dit och sen Photoshop hit och dit.



/chi
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tror att många som följer tråden här är intresserade av hur bilderna ser ut samt kommentarer om dessa. Och att mena att det inte är nån mening att visa bilder på nätet om man inte har tillgång till hela filen är ju ganska idiotiskt påstående, då skulle ju ingen av bilderna på någon nätsida har något som helst "värde".


Bilder handlar inte enbart om teknik., något som numera verkar vara nästan det enda man bryr sig om. Pixlar hit och dit och sen Photoshop hit och dit.



/chi
Vad är det du vill se? Bildernas innehåll, eller bildkvaliteten? Varför är du så irriterad? Du skall väl vara glad att du fått en fin kamera?
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Vad är det du vill se? Bildernas innehåll, eller bildkvaliteten? Varför är du så irriterad? Du skall väl vara glad att du fått en fin kamera?
Du har tydligen inte läst hela tråden.
Jag fått en kamera? Nej, jag har ingen systemkamera just nu. Jag kör med Nokia N8. :)
Jag sålde bort hela min tunga Nikonutrustning, D7000 med alla objekt och kommer att satsa på en lättviktare senare i höst.

Är jag irriterad? Sorry. Kanske beror det på att man? utgår från att jag inte sett några som helst bilder tagna med DMC G3- och hänvisar mig olika länkar. Jag har kammat igenom nätet gällande bilder tagna med ovanstående kamera, men jag är helt enkelt mer intresserad av bilder som tagits av medlemmar i detta forum.

För mig känns det mycket trevligare att se bilder tagna av fotosidans medlemmar + läsa kommentarer gjorda av fotosidans medlemmar än att kolla på alla tusentals? bilder - reklambilder mm tagna av andra, samt inte att förglömma att alla kommentarer som finns är på engelska, men hag föredrar läsa kommentrarena på svenska.


Jag själv pendlar fortfarande mellan modellerna GH2 och G3 dvs vilken av dem jag skall satsa på.

/chi
med rätt hetsigt temperament ibland.....
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Jämförelse?

Har blivit lite förtjust i de här små spegellösa (G3, E-Pl2) men blir inte klok på hur bra de egentligen är? Kan man jämföra kvaliteten med något (Canon 1100D kanske)? Skulle en G3 med lämpligt objektiv duga som kamera att fota speedway t.ex.?
Lite funderingar kring ev. kamerabyte (kostnadsfråga - dottern står först i upgraderingskön) har skapat lite frågetecken. Kör kompakt Canon G7 idag och trodde aldrig jag skulle trivas med en så liten systemkamera i handen - men man kan tydligen lära gamla hundar sitta ändå.

//Thomas
 

Skarström

Aktiv medlem
Samyang 7.5mm fish-eye för m43! Systemet växer verkligen.

http://www.dpreview.com/news/1109/11090505samyang7p5fisheye.asp

Har blivit lite förtjust i de här små spegellösa (G3, E-Pl2) men blir inte klok på hur bra de egentligen är? Kan man jämföra kvaliteten med något (Canon 1100D kanske)? Skulle en G3 med lämpligt objektiv duga som kamera att fota speedway t.ex.?
Lite funderingar kring ev. kamerabyte (kostnadsfråga - dottern står först i upgraderingskön) har skapat lite frågetecken. Kör kompakt Canon G7 idag och trodde aldrig jag skulle trivas med en så liten systemkamera i handen - men man kan tydligen lära gamla hundar sitta ändå.

//Thomas
Hej,
De går absolut jämföra med t ex Canon 1100D. Kolla på dpreview för deras test av G3. Men jag skulle inte rekommendera en m43 just för sport, då är fortfarande DSLR eller Sonys nya translucent modeller att föredra eftersom du får fas-autofokus med dem, och optisk sökare i en DSLR. Men för övrigt bruk är min G3 fenomenal, med pannkakan är den är riktigt liten, och den får följa med på massa ställen där min 7D fick ligga hemma. Fråga på!
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jo har sett en del på nätet, men inte bilder tagna av medlemmar här som nyligen köpt DMC-G3:an, det är dom jag vill se :) eller har jag missat nåt?

/chi
Ja, du har missat något. Om du klickar på Kameran ovanför ( upp i hö hörnet) så får du fram både recensioner å bilder å ägare å allt möjligt. I o f s så verkar de flesta bilderna vara tagna av den eminente Bengt Hansson ( ägare + medlem), men det gör ju inget. Det är lite olika beroende på mjukvara å sånt, som avgör om bilder taggas automatiskt. Mina G2 + S90-bilder gör det i a f.....
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Samyang 7.5mm fish-eye för m43! Systemet växer verkligen.

http://www.dpreview.com/news/1109/11090505samyang7p5fisheye.asp



Hej,
De går absolut jämföra med t ex Canon 1100D. Kolla på dpreview för deras test av G3. Men jag skulle inte rekommendera en m43 just för sport, då är fortfarande DSLR eller Sonys nya translucent modeller att föredra eftersom du får fas-autofokus med dem, och optisk sökare i en DSLR. Men för övrigt bruk är min G3 fenomenal, med pannkakan är den är riktigt liten, och den får följa med på massa ställen där min 7D fick ligga hemma. Fråga på!
Tack för det! Jo jag insåg när hjärnan hann ikapp pekfingrarna att det nog inte riktigt är en sportkamera. Fast schack kanske.....
Jag får nog kika på dpreview test igen - det missade jag. (Slarvigt skummat).
Tanken på spegel-kamera börjar få konkurrens.... :)
 

Skarström

Aktiv medlem
Tack för det! Jo jag insåg när hjärnan hann ikapp pekfingrarna att det nog inte riktigt är en sportkamera. Fast schack kanske.....
Jag får nog kika på dpreview test igen - det missade jag. (Slarvigt skummat).
Tanken på spegel-kamera börjar få konkurrens.... :)
Sony A77 är kanske för dig? Lite som spegellös, lite som DSLR.
 

Skarström

Aktiv medlem
Kör någon här med Panasonics 14-140? Den är dyr men jag tycker den är intressant. Perfekt gå-runt-med zoom, rejält omfång och väldigt bra optisk kvalité.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Sony A77 är kanske för dig? Lite som spegellös, lite som DSLR.
Den har jag bara läst om än så länge. Ska jag byta ut kameran kommer det bli många klämma o känna-besök i fotoaffären. Tycker på det stora hela taget - om hjärnan får bestämma - att det här med storleken faktiskt har en viss betydelse - fast tvärtom i det här fallet. Ska jag se till min verkliga användning så borde en liten kamera ha klart försteg så länge den har bra bildkvalitet. Vi är alltså tillbaka till punkten lätt_att_ta_med.
 

Skarström

Aktiv medlem
Den har jag bara läst om än så länge. Ska jag byta ut kameran kommer det bli många klämma o känna-besök i fotoaffären. Tycker på det stora hela taget - om hjärnan får bestämma - att det här med storleken faktiskt har en viss betydelse - fast tvärtom i det här fallet. Ska jag se till min verkliga användning så borde en liten kamera ha klart försteg så länge den har bra bildkvalitet. Vi är alltså tillbaka till punkten lätt_att_ta_med.
Min G3 är verkligen lätt att ta med, åk till MM eller så och känn hur de känns i handen och runt halsen. Skillnaden mot en semipro DSLR är enorm.
 
ANNONS