Hejsan! Om tillbehör apropå det ovan:
Minne; jag köpte ett stort (2GB) med tanke på RAW-bilder och video. Om man läser manualen rekommenderas ett snabbt minne, 10MB/s, för högsta video-kvalitén. Mitt Sandisk Ultra II Plus ligger på den hastigheten (står 9-10MB/S) och videon verkar fungera bra, vet inte om kameran drar nytta av ännu högre hastighet.
Annars vore det bra, åtminstone för mig, att ha ett extra minneskort i väskan, två gånger har jag kommit ut för att plåta och upptäckt att minneskortet sitter kvar hemma i datorn. Aningen irriterande! Har lagt ner 32MB-kortet nu som reserv.
Närbildslinsen; jo, Nikon 6T är säkert ett tryggt beprövat köp. Kul att se när du tagit någon bild, perhel! Och se om jag kan åstadkomma motsvarande med Soligor'en (men det är nog inte bara i linsen det sitter ;-)
Batteri; jag beställde och fick hem ett extra Panasonic S006E. Funkade inte! Laddaren bara blinkade så nu har jag fått göra min första retur angående kamerautrustning. Lite jobbigt med sån't när man handlar över nätet.
Telekonverter; idag var det verkligen inget foto-väder, lite bättre häromda'n. Tog den här bilden (obeskuren) med 3MP genom fönstret på ett par talgoxar vid vårt fågelbord. Avståndet är bara drygt 5 meter och brännvidden alltså 1.7*668 = 1136mm! Små fåglar kräver verkligen en rejäl tele! Har inte testat bildkvalitén med TCON-17 ordentligt, får bli när förhållandena (alltså vädret) blir bättre.