Annons

Panasonic FZ30, erfarenheter, m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där med att uppgradera är inte aktuellt för mig, var bara en stilla undran om någon gick i de tankarna nu när FZ50 är här.

Jag har precis gjort om bildgallerierna då jag tröttnad på att sitta och pillra mauellt och JAlbum var lösningen/räddningen för mig.
Nu tycker jag det är roligt att lägga upp bilder igen, tyckte det var jobbigt för det manuella tog sån tid.
Nu kan jag koncentrera mig på foto o bildbehandling och sen tjopp ut på nätet.
Det är nog sedan jag gjorde om sidorna som det blev möjligt att söka på kamera´modell, innan gick det inte.
Kanske får lägga till att man kan söka på "använd kamera"...
 
Jag har också letat efter ett enkelt sätt att göra webb-album, JAlbum var inte dumt! Här är ett litet exempel: http://goto.glocalnet.net/perhag/ (om man klickar i nederkant på den större bilden så får man upp en ännu större).

Enligt tester verkar FZ50'an ge mer brus än FZ30'an. Logiskt eftersom den har fler pixlar på samma sensorstorlek. Sedan fixar man det med avancerad brusreducering i kameran men tappar detaljer längs vägen. Dock är detaljnivån tydligen fortfarande hög och säkert tillräcklig normalt. Men det understryker ju att det inte handlar om några lyft bildmässigt från FZ30'an. Men den den här varianten får det att vattnas en del... Se http://www.dpreview.com/news/0609/06091409leicavlux1.asp
 

Bilagor

  • vlux1-001.jpg
    vlux1-001.jpg
    26.1 KB · Visningar: 256
Den är nog snarlik en FZ50 men med lite andra parametrar för bildbehandling/brusreducering till JPEG enligt texten på länken. Leica ska tydligen ha specificerat lite annorlunda än Panasonic. Bättre eller sämre är nog en smaksak men det kan ju vara intressant att se vad skillnaden är ;-)
 
Helt sant, men 'Leica' klingar vackert om man är fåfäng ;-) Men troligtvis ändå inte så att det är värt pengarna. Undrar var den hamnar, FZ50'an ligger på drygt 6300 idag.
 
Tycker också att Leica låter som "top of the line" och det blir den säkert också. Det skall bli spännande att se vad som skiljer den mot FZ50! För den tycker jag skiljer sig för lite från förgångaren för att motivera ett byte.
Tror jag väntar till dom släpper FZ70 eller vad den nu kommer att heta :eek:)
 
perhel skrev:
Tycker också att Leica låter som "top of the line" och det blir den säkert också. Det skall bli spännande att se vad som skiljer den mot FZ50! För den tycker jag skiljer sig för lite från förgångaren för att motivera ett byte.
Tror jag väntar till dom släpper FZ70 eller vad den nu kommer att heta :eek:)

Det har ju förekommit en rad andra modeller som sålts både som Pana och Leica; utan några störres skillnader än namnet och priset.
Anledningen att vi känner ett starkt sug är den marknadföring som vi utsatts för.
Håll emot!
 
Inte jag i alla fall, jag är så nöjd med min FZ30 så jag ser inte ett behov av att uppdatera min "maskinpark" än på ett tag.

Det får komma ett par generationer till innan jag slår till.
 
Inte jag heller... Jag ska erkänna att jag sneglar en del men förnuftet säger stopp, steget är för litet till FZ50 tycker jag. Nästa generation kanske, speciellt om den fortfarande fungerar med samma extra-optik etc som FZ30'an.

Ser att Leica V-lux'en ligger drygt 2000 kr över Panasonic'en. Lite väl mycket att betala för märket.
 
Micke,
Leica V-Lux'en skiljer sig mot FZ50'an med lite annan bildbehandling till JPEG. Svårt att hitta tester på den men jag läste på något ställe att bildbehandlingen på V-Lux'en var lite bättre (enligt deras bedömning) men å andra sidan trögare.

Kul att se några nya bilder. Det ser ut som du varit på en kyrkogård för bussar ;-)

Annars är väl november ingen fotomånad direkt... mest mörkt och blött. Var på fjärilshuset i Hagaparken förra helgen men lyckades inte ta något som jag var nöjd med. Det var för mörkt och dessutom väldigt varmt och fuktigt så kameran var alldeles immig under större delen av besöket. Nåja, skaffade ett nytt stativ under veckan så det får bli ett nytt försök längre fram.
 
Johan, det där ser ut som ett bra ställe att vara på så här års! Fina bilder!

Försökte kolla vilka bilder som är tagna med FZ30'an men EXIF-infon finns inte med på de flesta. De ryska damerna med planet i bakgrunden är dock definitivt FZ30, likaså den springande antilopen. Bilden på hammocken (trevlig men brusig ;-) är inte FZ30.

Bidrar med en höstbild från Hågadalen i Uppsala för att sätta lite färg på forumet.
 

Bilagor

  • hagadal.jpg
    hagadal.jpg
    54.8 KB · Visningar: 187
ANNONS