maxc
Aktiv medlem
Precis. De där gamla Leicorna som folk gick omkring med på 60- och 70-talen var ju helt värdelösa.
Hört talas om Quote Mining någon gång. Eller kontext?
En Leica går ju ner i en jackficka. Det gör inte dom här små SLR kamerorna.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis. De där gamla Leicorna som folk gick omkring med på 60- och 70-talen var ju helt värdelösa.
Jo, precis. Det var liksom min poäng. Du skrev ju tidigare att "jag fattar inte poängen med små systemkameror. Dom är för stora för att få plats i fickan..." och det tyckte jag inte stämde riktigt. Om man t ex tittar på en systemkamera som M5 eller M8. Bra att vi är överens!En Leica går ju ner i en jackficka.
Jo, precis. Det var liksom min poäng. Du skrev ju tidigare att "jag fattar inte poängen med små systemkameror. Dom är för stora för att få plats i fickan..." och det tyckte jag inte stämde riktigt. Om man t ex tittar på en systemkamera som M5 eller M8. Bra att vi är överens!
Hej, jag har just kommit hem från ett kalas, min G1a ligger i jackfickan. Just det. Som fotograf så styrs även klädvalet av pragmatiska fotoaspekter. I min dunjacka ryms utan problem kameran och extra zoom och blixt. Samma utrustning i tex Canontappning hade inte gått ner.
Det är poängen!
Hurra! Någon som har köpt kameran! Jag är oerhört sugen på G1:an men i Lund där jag bor har det varit komplett omöjligt att få titta på den, ingen har tagit in den. Allra mest intresserad är jag av slutarljudet - kan du beskriva det? Min drömkamera är en så liten och tyst systemkamera som möjligt och jag hoppas så att det är denna.Var köpte du din?
Tacksam för svar!
Hej, jag köpte den på Scandinavianphoto. Slutarljudet är tystare än mina canonkameror och flera har påpekat att det är ett trevligt/ fint ljud den avger. Eftersom det inte finns någon spegel så saknas det slammret.
Nu har jag tagit ett par tusen bilder och jag blir mer och mer imponerad.
Kanske är det också så att små kameror inte har så stor imponatorverkan på omgivningen. Den som har något att komma med, behöver inte ägna sig åt yttre skrytsamheter?
Det är verkligen roligt att höra att en erfaren fotograf får ut något av denna kameran, för jag tycker att jag har hört en liksom lite nedlåtande ton både i tidningstester och annars. "För familjefotografen som imponeras av knappar men inte vet vad de är till för" är väl bland de värsta... Men det är alltså ett tydligt ljud som hörs? Hur tycker du att den fungerar i lite svagare ljus?
Det är verkligen roligt att höra att en erfaren fotograf får ut något av denna kameran, för jag tycker att jag har hört en liksom lite nedlåtande ton både i tidningstester och annars. "För familjefotografen som imponeras av knappar men inte vet vad de är till för" är väl bland de värsta... Men det är alltså ett tydligt ljud som hörs? Hur tycker du att den fungerar i lite svagare ljus?
Jag har haft min G1 sedan 5 november och är väldigt nöjd med den. För mig har den ersatt en Nikon D200-utrustning, som jag inte saknar det minsta, faktiskt.
Låt ingen inbilla Dig att det är en leksak! Den är förvisso olik det mesta, men den är enormt kapabel och mångsidig. Slutaren låter, men mindre än en gammal mätsökar-Leica, och MYCKET mindre än en spegelreflex. Autofokusen är totalt ljudlös. Och den har inga större problem i svagt ljus heller, även om sökaren blir grynig nere i stearinljusnivåer...
Objektivet som följer med är riktigt bra, men själv väntar jag på en adapter som kommer att göra det möjligt att använda mina gamla Leicaobjektiv; det skall gå alldeles utmärkt.
Vill Du titta på några bilder jag tagit med G1, kan Du gå hit: http://elgenper.smugmug.com/gallery/6495283_8ga4L#428225907_DyKyd
(och Du är hjärtligt välkommen även till min startsida: http://elgfoto.se/ ).
En diskussionsgrupp (engelskspråkig) där det verkligen står mycket om G1 är följande (titta på underforumet "4/3rds cameras"): http://forum.getdpi.com/forum/index.php
Jag rekommenderar verkligen den här kameran! Och jag har plåtat i åtskilliga år med det mesta från Linhof och Hasselblad till Minox....;-)
Tack! Trevligt att höra.Hej! Tack för ditt inlägg! Har just tittat på dina bilder, hur fina som helst.
Ja, det tycker jag definitivt; enda felet är ljusstyrkan. Här har Du en verklig mästare på G1, och alla bilderna är tagna med kitobjektivet; det säger en del:.. Och du tycker alltså att kitobjektvet duger?
Är också ganska nyfiken på det där 20mm som ska komma, vad tror du om det?
Hej igen ni som har köpt G1! Får jag ställa några frågor till? Kommer på saker hela tiden... jo, t ex detta med adapter till gamla objektiv. Stämmer det att då funkar inte autofokusen? Eller beror det på vilket objektiv man använder? Och en annan sak - blir inte kameran väldigt framtung och mer svårhanterlig om man använder gamla objektiv med adapter?
Nästa fråga:är det idé att vänta med att köpa några månader om det är så att några "barnsjukdomar" ska åtgärdas? Och så den sista, fånigaste frågan: det här med färgerna...den röda är ju så snygg så det är inte klokt, det vattnas ju i munnen! Men samtidigt tänker jag att det kanske är svårare att fotografera diskret med en sån kamera? Vad tycker ni?
Om man har Panasonics egen 4/3-adapter (har inte kommit till Sverige än) och kör med Panasonics eller Leicas 4/3-optik, så skall AF fungera. Däremot är det flera Olympusgluggar för 4/3 som inte ger AF.
Om man har en "piratadapter" för t ex Leicaoptik så får man givetvis ingen AF, inte ens automatisk nerbländning. Det är inte så svårt som det kan låta; manuell fokusering av G1 är mycket bra, exakt och snabbjobbad. Men kanske inte riktigt lämpat för sportfoto...
Ett tyngre objektiv ger förstås en framtung kamera, men man håller ju i objektivet med ena handen. Det är inte värre med den här kameran än med ett långt tele på t ex en Olympus E420.
Enda sättet att åtgärda barnsjukdomar på några månader är att uppdatera firmware; nån mekanisk ombyggnad före nästa modell brukar inte göras. Och den första firmwareuppdateringen har redan kommit, baserad på önskemål från användare: Panasonic är tydligen snabba och lyhörda! En firmwareuppdatering gör man själv med en nerladdad fil, så den får man även om man köpt tidigt.
Färgen: ja, smaken är olika, själv tog jag blå. Man kanske måste rodna lite extra om man ska vara diskret med en röd...;-)
I varje fall blir nog bilderna likadana oavsett vilken färg man väljer...:-o)
Hej igen. jag är fortfarande nöjd med min G1a, däremot har jag svårt att klara att öppna den nya firmware som är tillgänglig i min mac. Några tips?
Jag längtar efter ljusstarka gluggar. När dom kommer ligger min 50D risigt till.