Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix G1 eller Olympus E-520

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Har länge funderat på systemkamera men det har fallit på att de är så stora och tunga. Jag känner mig själv och vet att då skulle kameran ligga kvar hemma alltför ofta. Men sen upptäckte jag att Olympus E-520 är mindre och lättare än övriga och böjrade fundera på den. Men nu kommer ju snart Panasonic Lumix G1 som ju blir ännu mindre. Jag har 10 000 kr till kamera och mitt val står nu mellan Olympus E-520 och ett antal objektiv eller vänta in Panasonic Lumix G1 och sedan fylla på med objektiv varteftersom. Vad tror ni? hur skulle ni göra?

Läs gärna min tråd här som handlar om G1:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98529

Jag tycker som framgår av den tråden att G1 verkar väldigt intressant men mycket handlar om var prislappen hamnar.

Jag gissar (obs! bara spekulation) att du får mer kamera för pengarna med E-520, medans G1 blir lite dyr i början.

Å andra sidan så får du en betydligt smidigare utrustning vilket kan vara värt de extra slantarna.

Observera att några av 4/3 formatets objektiv går att använda fullt ut till G1 med hjälp av adapter, de som har kontrasterande AF. Jag tror det är tre stycken för tillfället. Men då missar man storleksfördelen så klart.

Nej inte jag heller, man bör nog avvakta prisuppgifter och tester av G1 innan man tar något beslut.

ANNONS
Götaplatsens Foto