Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic LX1-tråden!

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Tänkte det vore vettigt att samla åsikter och info kring den här kameran i en tråd!
Den sticker ju ut en del jämfört med andra kompaktkameror.

Jag är själv ute efter en fickkamera att komplettera klumpiga kameran med, och Panasonic Lumix DMC-LX1 verkar riktigt intressant. Bildstabilisering, bra vidvinkel, (onödigt) bra upplösning, flera bildformat, bra inställningsmöjligheter mm.

Kom gärna med rykten, påståenden, tips, länkar, åsikter, osv!

Josef

John Dow skrev:
...(onödigt) bra upplösning...

Josef

Vad grundar du de på..?
Den har kanske väl tilltaget antal pixlar.. men
jag har inte sett några recensioner där hög upplösning diskuterats..

Men helt klart.. den verkar mycket intressant..
Priset lär väl hamna minst 2000 under de 6000:-
som uppskattningen var..

Jag var nog lite slarvig. Det jag menade var (onödigt?), alltså en frågesällning, är det inte overkill med över 8 Mp. Är optiken tillräckligt bra, hur är det med kromatisk aberration, skärpa och brus?
Den höga upplösningen är ju kanon om man vill göra stora utskrifter, men om det inte blir bra i a4 eller a3 vad ska man då med all den här upplösningen till? Då kräver det bara massa minne ju.
Blir det däremot bra så är det ju toppen!

Är det någon som vet när den kommer? på Cyberphoto:s hemsida står det "September" vilket ju borde innebär att den kommer vilken dag som helst...

Undrar även om det är någon som vet om det går att koppla in en mikrofon till den? ja jag vet, det är främst en stillbildskamera, men eftersom de verkar ha satsat så hårt på videofilmning så borde ju ljudkvaliteten vara hyffsad i alla fall...

John Dow skrev:
Jag var nog lite slarvig.....
Blir det däremot bra så är det ju toppen!

Josef, ursäkta.. lite trött.. lite besserwisser...

Håller med dig fullt ut..
Hoppas det blir bra, mkt trevlig kamera isåfall..

Annars blev jag lite intresserad av den här..
http://www.dpreview.com/articles/sonydscr1/
APS format CMOS-sensor i en "kompakt" (jaja.. tekniskt sett)

Men med tanke på att priset är tom. ngt över en 350D känns det kanske ovärt..
Det skulle vara bränvidderna som är intressanta isåfall..
Blir dyrt att få samma omfång på en DSLR.
Och LCD-preview eller vad det heter..

ANNONS
Götaplatsens Foto