Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Panik !!! Vad E Fel ??
- Trådstartare Tobbe K
- Start datum
Happy Horse
Aktiv medlem
EOS finesser
Är du säker på att den spolar tillbaka? Min EOS spolar fram till sista filmrutan för att sen ta filmen baklänges. Detta är mycket smart för då skyddas alltid de bilder som är exponerade i och med att de finns innen i filmkapseln.
//
Nina
Är du säker på att den spolar tillbaka? Min EOS spolar fram till sista filmrutan för att sen ta filmen baklänges. Detta är mycket smart för då skyddas alltid de bilder som är exponerade i och med att de finns innen i filmkapseln.
//
Nina
Tobbe K
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Min EOS 1000F kör ut alla bilderna ur rullen så att sista rutan är den första som exponeras, därefer masas rutorna tillbaka in i rullen för att exponerad film ska skyddas mot oavsiklig lucköppning.
Enligt handboken ska det gå till på just detta vis,
jo det stämmer men har du ngn ide varför kameran spolar tillbaka rullen när man sätter i den ?
Jag har provat lite tips jag fått som är följande.
* sätt i filmen utan att dra ut den : funkade inte
* sätt i filmen så den nuddar matar rullen : funkar inte
* sätt i filmen så den sitter fast i mataren : funkar inte !
Smajly
Aktiv medlem
Drar den först ut filmen till sista rutan och sen in helt igen? Då håller den på och surar ett tag eller hinner du bara sätta i filmen, lägga den till mataren, stänga luckan så drar den in filmen i rullen igen? Surar bara nån sekund då ju.
Vad visar räkneverket när du gör detta?
Vad visar räkneverket när du gör detta?
Tobbe K
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Om kameran står i ISO väljarläget och du har monterat av linsen, samt trycker in de båda knapparna på baksidan av kameran kommer kameran att spola in kvarvarande film i kassetten.
just det är problemet den gör det på ny oanvänd film direkt när jag stänger luckan !
RolandM
Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke låter det som attkameran inte greppar filmen. Filmen bör dras fram och något förbi det röda märket på mottagarspålen. När luckan sedan stängs ska kameran snurra igång och låta, samt att räkneverket ska räkna upp det antal rutor som finns på filmen (avläs via dx-koden) och avsluta med att ta en bild. De första rutorna räknar den inte.
Om filmen soplas in direkt i kasseten, så kan kameran ha fått för sig att den är slut, vilket den skulle kunna tro om utrullningen kärvar i kameran, dvs den kan inte längre dra fram en ruta och kameran tror att du har satt i en film med 1 bild ruta eller så.
Om filmen soplas in direkt i kasseten, så kan kameran ha fått för sig att den är slut, vilket den skulle kunna tro om utrullningen kärvar i kameran, dvs den kan inte längre dra fram en ruta och kameran tror att du har satt i en film med 1 bild ruta eller så.
ohls
Aktiv medlem
Re: EOS finesser
Jo visst om man nu råka öppna och filmen inte är tillbakaspolad men det jobbiga är att nummeren på filmen inte stämmer ex när du framkallar i ett lab så brukar de skriva nr på baksidan på papperskopian det stämmer inte
Happy Horse skrev:
//
Nina
Jo visst om man nu råka öppna och filmen inte är tillbakaspolad men det jobbiga är att nummeren på filmen inte stämmer ex när du framkallar i ett lab så brukar de skriva nr på baksidan på papperskopian det stämmer inte