Annons

Panik !!! Vad E Fel ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe K

Aktiv medlem
Lägegr in filmen i kameran den spolar tillbaka den direkt vilken inställning ska kameran stå på ? Har en EOS !

Har hört om liknade fall tidigare; Ta ut batteriet, vänta ett tag, sätt i den igen. Testa (om möjligt) med ett nytt batteri.

-- Nicke

EOS finesser

Är du säker på att den spolar tillbaka? Min EOS spolar fram till sista filmrutan för att sen ta filmen baklänges. Detta är mycket smart för då skyddas alltid de bilder som är exponerade i och med att de finns innen i filmkapseln.
//
Nina

På EOS300 gäller detta: När filmen laddas spolas filmen fram. Detta syns på räkneverket som räknar upp till 37 eller 25, kameran inser att nu är det stopp och backar till 36 (eller 24). När man plåtar räknar räkneverket ner till 1. Lika på EOS1000? Kolla räknaren!

Per

pratade med kamera doktorn han nämde ngt om en sensor som kan strula den känner inte av att det e ny film utan autoåterspolar direkt får nog åka dit för inget funkar ! :-(
tack för er hjälp annars !

Min EOS 1000F kör ut alla bilderna ur rullen så att sista rutan är den första som exponeras, därefer masas rutorna tillbaka in i rullen för att exponerad film ska skyddas mot oavsiklig lucköppning.

Enligt handboken ska det gå till på just detta vis,

RolandM skrev:
Min EOS 1000F kör ut alla bilderna ur rullen så att sista rutan är den första som exponeras, därefer masas rutorna tillbaka in i rullen för att exponerad film ska skyddas mot oavsiklig lucköppning.

Enligt handboken ska det gå till på just detta vis,

jo det stämmer men har du ngn ide varför kameran spolar tillbaka rullen när man sätter i den ?

Jag har provat lite tips jag fått som är följande.

* sätt i filmen utan att dra ut den : funkade inte

* sätt i filmen så den nuddar matar rullen : funkar inte

* sätt i filmen så den sitter fast i mataren : funkar inte !

Drar den först ut filmen till sista rutan och sen in helt igen? Då håller den på och surar ett tag eller hinner du bara sätta i filmen, lägga den till mataren, stänga luckan så drar den in filmen i rullen igen? Surar bara nån sekund då ju.
Vad visar räkneverket när du gör detta?

Om kameran står i ISO väljarläget och du har monterat av linsen, samt trycker in de båda knapparna på baksidan av kameran kommer kameran att spola in kvarvarande film i kassetten.

RolandM skrev:
Om kameran står i ISO väljarläget och du har monterat av linsen, samt trycker in de båda knapparna på baksidan av kameran kommer kameran att spola in kvarvarande film i kassetten.

just det är problemet den gör det på ny oanvänd film direkt när jag stänger luckan !

Vid närmare eftertanke låter det som attkameran inte greppar filmen. Filmen bör dras fram och något förbi det röda märket på mottagarspålen. När luckan sedan stängs ska kameran snurra igång och låta, samt att räkneverket ska räkna upp det antal rutor som finns på filmen (avläs via dx-koden) och avsluta med att ta en bild. De första rutorna räknar den inte.

Om filmen soplas in direkt i kasseten, så kan kameran ha fått för sig att den är slut, vilket den skulle kunna tro om utrullningen kärvar i kameran, dvs den kan inte längre dra fram en ruta och kameran tror att du har satt i en film med 1 bild ruta eller så.

Re: EOS finesser

Happy Horse skrev:
Är du säker på att den spolar tillbaka? Min EOS spolar fram till sista filmrutan för att sen ta filmen baklänges. Detta är mycket smart för då skyddas alltid de bilder som är exponerade i och med att de finns innen i filmkapseln.
//
Nina

Jo visst om man nu råka öppna och filmen inte är tillbakaspolad men det jobbiga är att nummeren på filmen inte stämmer ex när du framkallar i ett lab så brukar de skriva nr på baksidan på papperskopian det stämmer inte

min eos tar å spolar tillbaka filmen direkt !

LP & Fotodoktorn bad mig gå till canon som ta 800:- + moms / timme nej tack kan en Eos100F eller en 650 vara ett bättre alternativ för 1100:- ??

ANNONS
Götaplatsens Foto