Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panik......

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Snälla hjälp! Jag har klantat till det ordentligt kan man säga.
Har hafr F-secure som antivirusprogram och nu skulle jag testa något nytt, Det blev NOD32 gratis i 30 dagar.Det gick bra att ladda ner och installera. Men idag när jag skulle starta om datorn så gick det inta att komma in i programmet. Utan den står bara och tuggar.
Jag glömda att avinstallera F-secure......vad ska jag göra nu? det går inta att göra någonting med den nu. Blir det till att lämna in den. Tänk om mina bilder försvinner......fy fan vad deppig jag är nu =(

Låna en kompis dator, och koppla in din hårddisk i den (du måste skruva lite, men det är inte särskilt svårt om det är en stationär modell). Starta kompisens dator och bränn alla dina bilder till CD/DVD. Sätt tillbaka din hårddisk i din dator och gör vad du måste för att fixa felet.

Alternativt, om du har/skaffar en extern hårddisk, lånar du kompisens dator för att tanka hem Knoppix (www.knopper.net) som du bränner på skiva, och använder för att starta din dator. Sedan använder du Knoppix för att kopiera över alla bilder till den externa hårddisken.

Det borde inte vara anledning till någon omedelbar panik - förutsatt att det verkligen är NOD32 du har installerat...

Du skriver "det går inte att komma in i programmet", menar du i anti-virus programmet eller kommer du överhuvudtaget inte in i datorn?

Viket operativsystem kör du?

Om vi antar att det är XP, har du provat att starta datorn i felsäkert läge?

Om du kommer in i felsäkert läge bör du kunna avinstallera de båda antivirus-programmen. Alternativ göra en systemåterställning till en tidpunkt före du installerade NOD32.

När du fått ordning på det hela kan det kanske vara läge att börja fundera på en vettig backup-strategi för dina bilder. ;)

Tack för svar.
Jag har de flesta av bildrena på en annan hårddisk. Men inte riktigt alla.
Det går inte att komma in i datan alls.
Kan du skriva exakt hur jag gör....kan inte så mycket om sånt här.

F-secure vill jag varna samtliga för.

Vi får gratislicenser av skolan, och det är ju många som gått på den nitlotten.
Det fungerar inte alls med XP. Det tar över dubbla tiden att bara starta datorn, och datorn får prestanda som om den vore 10år gammal.

Jag har hellre hela datorn full av adwares och virus, för dom gör mindre skada än vad f-secure gör.

När datorn startar upp trycker du några gångar på F8. Då frågar den om du vill starta i felsäkert läge. Det vill du, men ta den utan nätverk.

När du väl är inne i Windows, som ser mycket tråkigt ut nu, går du ner på "start". Därefter väljer du "inställningar" och sedan "kontrollpanelen". När du har kommit så pass långt är det bara att leta upp Nod32 och avinstallera. Passa på att avinstallera F-secure med innan du startar om datorn.

Det borde inte vara anledning till någon omedelbar panik - förutsatt att det verkligen är NOD32 du har installerat...

Du skriver "det går inte att komma in i programmet", menar du i anti-virus programmet eller kommer du överhuvudtaget inte in i datorn?

Viket operativsystem kör du?

Om vi antar att det är XP, har du provat att starta datorn i felsäkert läge?

Om du kommer in i felsäkert läge bör du kunna avinstallera de båda antivirus-programmen. Alternativ göra en systemåterställning till en tidpunkt före du installerade NOD32.

När du fått ordning på det hela kan det kanske vara läge att börja fundera på en vettig backup-strategi för dina bilder. ;)

Jag har windows vista

Windows går ej att starta....står det. Finns bara två alternativ starta reparation el strta windows normalt. När jag väljer står den bara och tuggar och en remsa syns.....händer ingenting
Har försökt med F8 funkar ej......får nog lämna in den=(

Det fungerar inte alls med XP. Det tar över dubbla tiden att bara starta datorn, och datorn får prestanda som om den vore 10år gammal.

Jag har hellre hela datorn full av adwares och virus, för dom gör mindre skada än vad f-secure gör.

Jag delar inte alls din erfarenhet! Jag har använt F-Secure i flera år och varit mycket nöjd! Både med XP och Vista. Det bästa antivirusprogram jag haft. Och supporten på telefon är snabb och bra. Jag kan varmt rekommendera F-Secure.

Sedan uppstod ju inte trådskaparens problem i och med F-Secures program. Man ska alltid avinstallera sitt gamla antivirusprogram innan man installerar ett nytt.

Windows går ej att starta....står det. Finns bara två alternativ starta reparation el strta windows normalt. När jag väljer står den bara och tuggar och en remsa syns.....händer ingenting
Har försökt med F8 funkar ej......får nog lämna in den=(

Om du inte får igång Windows på din dator, flytta då hårddisken till en annan dator, så kan du bränna alla dina bilder till en CD/DVD. Då riskerar du inte att bli av med något. Eller testa med Knoppix, den ändrar ingenting på datorns hårddisk med mindre än att du själv säger till.

Jag delar inte alls din erfarenhet! Jag har använt F-Secure i flera år och varit mycket nöjd! Både med XP och Vista. Det bästa antivirusprogram jag haft. Och supporten på telefon är snabb och bra. Jag kan varmt rekommendera F-Secure.

Sedan uppstod ju inte trådskaparens problem i och med F-Secures program. Man ska alltid avinstallera sitt gamla antivirusprogram innan man installerar ett nytt.

Menar du det?
Ja inte är jag någon expert, men du är den första jag hört säga så =)

Och absolut inte. F-Secure hade inget att göra med problemet i det här fallet.

Jag har varit och lämnat in datorn. Inget jag hade kunnat fixa själv.....hoppas att jag får den snart!

Du sa väl till dem att du ville ha tillbaks bilderna som finns i den? Annars kommer de antagligen köra den snabba lösningen med en "fabriksåterställning" som tar bort allt.

Jag delar Jonas oro!

Om du köpt datorn på någon av de stora elektronik-kedjorna och lämnat in datorn där är det STOR risk att de helt sonika återställer datorn till "nyskick" och då förlorar du allt!

Jag hoppas du har lämnat den hos någon som har koll och att du har talat direkt med teknikern som skall jobba med den så det inte blir några missförstånd!

Jag har använt programvara från F-Secure i ett flertal år och har bara positiva erfarenheter.

Det lär knappast finnas något effektivt antivirusprogram som inte tar upp en del av datorns resurser annat än ett som inte är installerat. Hellre tar jag den marginella nedsättningen av hastighet än att ha problem orsakade av virus, trojaner etc. De oskyddade datorerna är hackarnas bästa vänner.

Är det verkligen så att bildfilerna är förstörda om datorns operativsystem fabriksåterställs av säljstället? Är det inte bara operativsystemet som skrivs över? Jag trodde att filerna på själva disken ligger kvar orörda men att de inte går att komma åt från operativsystemet då de inte finns i "registret". Rätta mig gärna om jag har fel men i ett sådant fall går det väl med hjälp av ett räddningsprogram att återställa icke överskrivna filer på hårddisken.

Om det är så som jag trodde och datorn är inlämnad för "fabriksåterställning" så bör man väl absolut inte Lägga in filer förrän de förlorade filerna är eftersökta med räddningsprogram. Om man lägger in filer så skriver man ju över det som finns på disken.

Anledningen till att jag tror att det är så är att jag med hjälp av räddningsprogram har hittat bildfiler på en omformaterad och ominstallerad hårddisk tidigare.

Men som sagt, jag är inte hundra och någon annan vet säkert mer om detta....

Pratade precis med netsence och de tar inte bort någonting bara f-secure och startar om datorn. Det är troligen det som är felet, att jag inte har avinstallerat. Skulle det vara nåt annat så hör de av sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto