Advertisement

Annons

Pappersframkallare till film?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har rotat fram en gammal mörkrumsutrustning och tänker göra ett improviserat mörkrum i badrummet under julen. Vi tänkte ha det som jullovsprojekt med barnen, att göra papperskopior.
Men jag köpte ingen filmframkallare, eftersom vi skulle lämna in filmen för framkallning. Men av olika anledningar ser ut ut som om vi måste framkalla själv i alla fall.
Vad händer om man försöker sej på att framkalla TriX i Ilford Multigrade pappersframkallare?

Hej!
Kanske jag minns fel, men jag körde Multigrade pappersframkallare tillsammans med en T-Max 100 av misstag och fick i stället hög kontrast.

mvh

Johan

Tack för era svar! Jag chansar och använder Multigraden. Ska jag blanda 1+9 som det står på förpackningen? Hur länge ska jag framkalla måntro, nån som har någon uppfattning? Fyra minuter skrev nån i länken, kan det vara rimligt?

Nu har jag framkallat filmen i Ilfords Multigrade pappersframkallare.
Men oerfaren som jag är av svartvit framkallning och kopiering så har jag svårt att bedöma vad som beror på vad. Bilderna blir ganska korniga och lite grådaskiga, men det kan ju bero på annat än pappersframkallaren....

Förutom att detta projekt var roligt, så fick det det goda med sej att jag tog mej samman och lärde mej att scanna in negativ! Jag har en scanner med dialock, men har aldrig kommit mej för att använda det förrän nu.
Den här bilden härstammar alltså från ovan omtalade film som framkallats i pappersframkallare och scannats in. Kan grynigheten bero på det, eller är det bara för att ljuset är dåligt?
Det är en delförstoring, lätt bearbetad i PS. Kvaliten är ju som den är, men jag gillar ändå porträttet av min dotter. Vem som tog just denna bild vet jag inte, kameran vandrade runt. Men jag tror att det är storasyster Paulin som knäppte.

Bilagor

• annie eftertänksam kopiera.jpg
    annie eftertänksam kopiera.jpg
    46.1 KB · Visningar: 206
Att soppa film i pappersframkallare

Allt är ju möjligt... Generellt sett gäller att resultatet av filmframkallning i pappersframkallare ska bli grovkornigt och mycket kontrast, nästan bara svart och vitt. Men som det ser ut idag finns nästa bara undantag. Kommer ni ihåg Kodak D-72? Jag saknar den. En universalframkallare som i 1:4 (tror jag) var användbar till att soppa film i. Likaså Ilford Universal PQ, jag tror den heter så, den finns fortfarandekvar.Där fick man normala men gryniga negativ.
Däremot med den gamla Metinol U blev kontrasten högre. Jag söker själv något i den vägen som finns idag. Vet någon något?
Hälsningar, Uffe
P.S. Började plåta (och slaska) som 14-åring 1962, då fanns alla gamla klassiker kvar på gång. D.S.

ANNONS
Götaplatsens Foto