Annons

papperskvalitéer hos blurb?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Någon som har erfarenhet av de olika papperstyper som blurb erbjuder? Så vitt jag hittar nåt på nätet så är väl standard inte så mycket att ha.
Men skillnaden mellan de andra då, dvs
premium
proline uncoated
proline pearl photo ?

Jag vill trycka en bok med svart-vita bilder och text som jag också ska lägga ut till salu. Lite kvalite får det alltså vara.
Samtidigt ska det inte vara dyrt för att vara dyrt. Då blir det för dyrt... ;)
Men bara på måfå lägga mig i mitten vill jag inte heller om jag inte vet vad som egentligen är skillnaden i själva pappret.
Någon som kan hjälpa med lite tips?
Tack på förhand!

Nu beställde jag en bok med Premium Lustre som papper. Gud, vilken blå ton mina svart-vita bilder fick!
Ni som beställde olika ex av samma bok, helst med sv-v-bilder: Är det någon skillnade mellan premium och proline när det gäller tonen i svart-vita bilder?

Nu beställde jag en bok med Premium Lustre som papper. Gud, vilken blå ton mina svart-vita bilder fick!
Ni som beställde olika ex av samma bok, helst med sv-v-bilder: Är det någon skillnade mellan premium och proline när det gäller tonen i svart-vita bilder?

Beror nog inte på pappret. Ska du få bra svartvita bilder är det bättre att använda en speciell svartvit profil.

Papper som man är nöjd med är ganska viktigt. Jag beställde pappersprov-kittet som ger en bra uppfattning om hur det kan se ut. Nu är det bara att göra boken;)

/Stephan

Det skrev de att de inte har på sina skrivare. (Svart-vit profil alltså, svar på Stefan Ohlsson)
Betyder det att alla proffsfotografer som använder sig av Blurb accepterar det sticket?

De bad mig att skicka in en bild på en sida i boken. Jag fotade alltså en under min soluxlampa. När jag sedan vitbalanserade bokens papper runt omkring bilden på neutralt så hade mitt svart-vita foto RGB-värden med lägst R, lite högre G och ännu högre B.
Ska det vara så? Jag ser sticket med blotta ögat.
Om jag lägger en crimson-utskrift av samma bild bredvid då är det en skillnad som dag och natt! (Okej, lite överdrivet kanske, men en tydlig skillnad alltså).

Om det bara är att gilla läget då är det synd att de har monopol på försäljningsmöjligheten av egentillverkade fotoböcker.

Det skrev de att de inte har på sina skrivare. (Svart-vit profil alltså, svar på Stefan Ohlsson)
Betyder det att alla proffsfotografer som använder sig av Blurb accepterar det sticket?

De bad mig att skicka in en bild på en sida i boken. Jag fotade alltså en under min soluxlampa. När jag sedan vitbalanserade bokens papper runt omkring bilden på neutralt så hade mitt svart-vita foto RGB-värden med lägst R, lite högre G och ännu högre B.
Ska det vara så? Jag ser sticket med blotta ögat.
Om jag lägger en crimson-utskrift av samma bild bredvid då är det en skillnad som dag och natt! (Okej, lite överdrivet kanske, men en tydlig skillnad alltså).

Om det bara är att gilla läget då är det synd att de har monopol på försäljningsmöjligheten av egentillverkade fotoböcker.

Nej, de har ingen speciell profil för svartvitt, men det innebär ju inte att man inte kan använda det. Den profil de använder är bara en kopia på en standardprofil som heter ISO Coated v2. Den finns i flera varianter, bland annat en som fungerar bra för svartvitt.

Jag ska ha en workshop på Landskrona fotofestival om just att göra fotoböcker, vare sig du trycker dem hos Blurb, någon annan dlgitaltryckare eller i traditionell offset. För inte har Blurb något monopol.

Det vore nytt för mig om det fanns en annan fotobokstjänst utom blurb där man kan publicera sina böcker för allmän försäljning. Tips tas tacksamt emot! Fotoböcker med privata minnesbilder har jag beställt på annat håll och varit nöjd.

Uppfattar jag rätt alltså att det är helt meningslöst för mitt syfte att beställa ett annat papper?

Tycker ändå det är märkligt om blurb inte kan levrera utan färgstick.
Men men...

Det vore nytt för mig om det fanns en annan fotobokstjänst utom blurb där man kan publicera sina böcker för allmän försäljning. Tips tas tacksamt emot! Fotoböcker med privata minnesbilder har jag beställt på annat håll och varit nöjd.

Uppfattar jag rätt alltså att det är helt meningslöst för mitt syfte att beställa ett annat papper?

Tycker ändå det är märkligt om blurb inte kan levrera utan färgstick.
Men men...

Nej, någon som säljer böcker känner jag inte till. Jag trodde du bara ville göra en bok. Är det inte lättare att sälja dem själv?

Beträffande färgskiftningarna, så är det väldigt svårt för vilket tryckeri som helst att hålla en så stabil färg att svartvita bilder verkligen blir svartvita. Det är därför som det finns speciella svartvita separationsprofiler som framförallt använder den svarta kanalen och bara lägger på färg där det behövs för att få en bra svärta. Men för att få till det måste man skicka en färdig PDF, som är CMYK:ad och klar. Det borde i och för sig alla göra som vill få till riktigt bra bilder, svartvita eller färg.

Det ska jag fundera över.
En sista fråga:
Ändrar det någonting för Blurb om jag inte skickar filer med adobeRGB utan sRGB?

Det ska jag fundera över.
En sista fråga:
Ändrar det någonting för Blurb om jag inte skickar filer med adobeRGB utan sRGB?

Nej, det ska inte göra någon skillnad om du arbetar med svartvita bilder. Men om du funderar på att trycka din bok på Blurb, kolla deras proffstjänst som gör det möjligt för dig att skicka dina bilder i CMYK istället för RGB. Det ger större kontrollmöljigheter för dig.

Med vänliga hälsningar

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto