Annons

Papperstyper och dess användning/förfarande

Produkter
(logga in för att koppla)

Clark Kent

Aktiv medlem
Vid mitt inköp av mörkrumsutrustning så ingick det ett gäng papper av olika storlekar. Jag har nu testat igenom ett ark ur varje förpackning och en del har kasserats och andra verkar duga fin fint. De är dock inte så ljuskänsliga som de multigrade plastpapper jag användt på fotokursen i våras.

Jag tror att alla gamla papper är fiberpapper av skiftande sort. Hur hanterar jag dessa? Vad ska jag tänka på i jämförelse med plastpapper?

/Clark

Fiberpapper tar längre tid att skölja. När du framkallar och fixerat bilderna så sköljer du dem en liten stund för att få bort överflödigt fix. Därefter rekommenderas ett HCA-bad som ersätter fixets thiosulfat med sulfit som gör att fixresterna blir lättare att skölja bort.

Därefter sköljer du bilderna. En del rekommenderar en kvart efter HCA-bad, men jag föredrar att skölja minst en halvtimme, helst 45 minuter för att vara säker.

Sedan ska bilderna torka. Har du ingen torkpress, så låt dem lufttorka. Då blir bilderna lite buckliga eller rullar ihop sig, men det löser man genom att fukta baksidorna lite lätt, och sedan lägga baksida mot baksida och sedan lägga dem under press under en hög med böcker eller liknande en dag eller två.

Tänk på att en del gamla barytapapper tar lång tid innan bilden syns i framkallaren, ibland över en minut tom två minuter har jag varit med om. Men sen har resultatet blivit jättebra med en framkallningstid på 5-6 minuter.

Efter test och sortering överlevde följande typer av papper:

EMAKS K888 UB karton ultra - double weight-ultra-white-glossy Grade 3

AGFA Normal blanc Filigran carton PRN 118

EMAKS K888 UB karton ultra - double weight-ultra-white-glossy Grade 2

ILFORD GALERIE 3.5K Matt double weight Carton 240

Vad är ett barytapapper? Hur många sorter finns det egentligen? När jag testade av de olika papperna så behövde jag belysa längre än vanligt eller längre än vad jag är van vid. Det var ganska enkelt att se vilka papper som funkade och inte fast det tog tid i framkallningsbadet.....det blev flammigt och knepigt som bara den med några.

Hur använder jag en tork? det följde med två stycken mojänger en stor och en liten och till den stora två plåtar och en till den lilla. Hur klämmer jag papperna? Blir den varm som bara den?

Clark Kent skrev:
Vad är ett barytapapper?

Barytpapper är fiberpapper med ett vitt barytskikt ovanpå pappersbasen för att ge en jämn och vit yta för emulsionen. Så gott som alla fiberpapper är barytpapper.

Hur använder jag en tork? det följde med två stycken mojänger en stor och en liten och till den stora två plåtar och en till den lilla. Hur klämmer jag papperna? Blir den varm som bara den?

Bry dig inte om plåtarna. De är glansplåtar som man använder vid högglanstorkning. Det gör väldigt få numera eftersom bilderna lätt blir ojämnt glansiga.

Torkpressarna används genom att du lägger dit bilderna så att de får emulsionssidan mot duken. Sedan sätter du på värmen. En del torkpressar har termostat, men inte alla. Har dina ingen termostat så känner du med handen så att det inte blir för hett. (du ska inte bränna fingrarna). När det blivit lagomt varmt slår du av pressen (eller drar ur kontakten ur väggen). Låter pressen vara en stund. När den blivit sval igen slår du på pressen igen tills den blir varm, och slår av den igen. Detta tills bilderna är torra.

Du kan också låta bilderna torka utan värme, men det tar förstås längre tid. Över natten eller så.

Torkpressens dukar måste vara rena och fria från kemikalier. Annars kan de påverka hållbarheten på bilderna. Du kan tvätta dem i tvättmaskinen, eller ännu hellre för hand. Skölj dem noga och länge i rent vatten efteråt, med flera vattenbyten.

ANNONS
Götaplatsens Foto