Annons

Partykort à la Stureplan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer att agera fotograf på en fest i helgen och har en Nikon D90 till mitt förfogande och har jobbat en del i Photoshop tidigare även om det var ett tag sen nu och jag är lite ringrostig.

Om ni kollar länken http://www.stureplan.se/avd/19/ så ser ni att alla bilder, oavsett fotograf, är redigerade på exakt samma sätt. Ni förstår vad jag menar kanske; den glossiga ytan, färgerna, retuscheringen.

Vad är det för filter de använder? Jag kan inte tänka mig att de sitter och retuscherar huden på alla enskilda kort, förmodligen är det förvalda filter de bara lägger direkt på. Eller?

Eller använder de sig av nån grym extern blixt? Tycker mig inte ha sett det när jag varit ute. Hoppas nån kan hjälpa mig snarast så jag kan öva upp mig innan helgen.

Den effekten du är ute efter ligger inte i efterredigeringen. Det är helt enkelt så bilden togs på plats. Hemligheten är att blanda befintligt ljus med ljuset från din blixt på ett sätt välbalanserat sett. Det finns många sett att göra detta på. Men det enklaste är att göra följande.

Ställ in kameran på M

välj den största möjliga bländare (minsta F-tal)

Slutare på 250.

Lägsta ISO. (100 eller 200)

Ställ in blixten på TTL. Blixtkompensation på -0.3 eller mer om du kör inbyggt.
Kan du låna en extern blixt?, rikta den åt olika håll för mjukare skuggor. Testa dig fram...

Centrumvägd ljusmätning (ljuset mäts runt mitten på ditt motiv då det ofta är en massa luriga ljuskällor runtomkring.

Välj EN fokuspunkt. Fokusera och komponera sen.

Gör du detta kommer du få rätt exponering på dina "modeller".

Sen till det befintliga ljuset...
Sänk slutartiden tills du uppnår önskad effekt.
Runt 5-10 brukar bli juste. Notera att det är blixten fryser motivet, och att om du rör kameran direkt efter blixten slår av uppstår det ljusspår och en massa annat fluff. Detta är en ren smaksak. Vill du inte ha mycket ljusstreck utan bara få med värmen i bilden så höjer du ditt ISO-tal. Då kan du jobba med kortare tider. Blixten är i automatiskt läge (TTL) så den påverkas inte av detta.
Inga filter är nödvändiga här. Dock kan jag rekommendera ett UV-filter och att du har mottljusskyddet på. Det skyddar mot sidoljus och fulla tjommar som "råkar" fingra på linsen din.

Huden är klar utsmetad på alla bilderna. Skulle gissa att de batchar bilderna genom en action i Photoshop som inluderar tex Noise Ninja eller Neat Image som är brusreduceringsprogram som tar bort porer och annat smått, i tron att det är brus.

Tack!

Tack så jättemycket Paul, jag ska verkligen testa exakt så som du föreslår!

Angående redigeringen som Per nämner; är det ett filter i Photoshop eller ett annat program som man läser in bilderna i? Var inte riktigt säker på att jag förstod.

Båda är tredjeparts-plugins till Photoshop, alltså köpfilter. Å andra sidan har ju Photoshop tex Surface Blur som kan ställas in så det suddar bara vissa delar, och även brusreducering som kan användas.

Man kan göra en enkel action som Photoshop kör på varenda bild i en viss mapp tex. Väldigt praktiskt när man ska göra samma sak på en mängd bilder.

Tack så jättemycket Paul, jag ska verkligen testa exakt så som du föreslår!

Angående redigeringen som Per nämner; är det ett filter i Photoshop eller ett annat program som man läser in bilderna i? Var inte riktigt säker på att jag förstod.

Hej igen.

Ja visst är bilderna softade i PS. Och det är ju ett moment man gör i redigeringen. Likaså som man kanske behöver pilla med kontraster och annat för att optimera bilderna. Men själva grundprincipen/tricket i att få till dessa (oerhört vanliga) typiska bilder av kroglivet ligger inte i något softfilter.
Glömde skriva att du bör fota i RAW. Då kan du lättare justera vitbalansen efteråt.

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto