Annons

Passar äldre blixt/objektiv till digital kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ravedave

Ny medlem
Tänkte återuppta mitt fotointresse som legat i träda i många år... Har Canon objektiv 28-80 och 75-300 och en canon blixt speedlite 380EX till min gamla analoga EOS 300. Kan man använda dem till en digital canon? Eller måste man köpa nytt? Kanske är det bättre att sälja dem - men är det ngn som köper sån utrustning idag? och vad kan man isf begära för det? Tacksam för goda råd.

Du får för lite för att det ska vara någon mening att sälja. Behåll och använd till det de passar för dig. Ofta vill man ha något vidvinkligare som komplement, i alla fall om man köper en digitalkamera med mindre sensor (APS-C, alltså 50D eller neråt i näringskedjan).

Blixtar som heter EX fungerar bra på digitala hus.

Tack för snabbt svar Anders!
OK, då behåller jag objektiv o blixt. Kan du (eller ngn annan hjälpsam fotograf!) då även tipsa mej om lämplig digital canonkamera att börja fota med? Har som sagt fotat en del för många år sen, men på senare år bara med kompakt digitalkamera. Ska man köpa nytt med tanke på den snabba utvecklingen - och i så fall vad och för vilken peng? Eller kan man hitta ngn beg. som inte är så värst gammal - och i så fall vad och för vilken peng?

Tack för snabbt svar Anders!
OK, då behåller jag objektiv o blixt. Kan du (eller ngn annan hjälpsam fotograf!) då även tipsa mej om lämplig digital canonkamera att börja fota med? Har som sagt fotat en del för många år sen, men på senare år bara med kompakt digitalkamera. Ska man köpa nytt med tanke på den snabba utvecklingen - och i så fall vad och för vilken peng? Eller kan man hitta ngn beg. som inte är så värst gammal - och i så fall vad och för vilken peng?

Om du vill hålla dig inom en vettig prisbild, är både Canon 400D, 450D samt 40D riktigt bra kameror alla tre. Och mycket prisvärda som begagnade eller nya (dom två senare).
Lycka till med ditt köp!

Canons "40D" är ganska vanlig på begagnat-marknaden just nu, och är lite rejälare än 400D och 450D som är de andra två modellerna som nog ligger så att de är intressanta för dig. xxxD-modellerna är dock aningens lite mindre och lättare - så passar det dig bättre så gå på dem.
Bildkvalitetsmässigt är det inte någon enorm skillnad, gå då hellre på att kameran finns i närheten så att du kan hämta den personligen, att kvitto och allt finns osv.... In i en butik - klämm och känn.... Bara du vet hur du vill att kameran ska ligga i handen.

40D utan objektiv... kanske 6000:-? Räta mig någon om det låter orimligt.
Då får du MYCKET kamera för pengarna.

[edit]
Jag ser att någon höll med mig iaf... :)
(inlägget ovan)
/[edit]

ANNONS
Götaplatsens Foto