Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar detta stativ till min KM 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Jag undrar om Manfrotto 055 Pro B + Kulled 488Rc2 Passar bra ihop med min Konica Minolta 5D? Det största objektiv jag har är KM 75-300mm och väger tillsammans med huset 1100g. Blir det för tungt för stativhuvudet?

Tack!

/Mange

Jag har den mindre 190PROB och en 484RC2 kulled, fungerar alldeles utmärkt till D5D, ska du springa runt mycket med stativet rekommenderar jag 190PROB istället, en kompis har 055:an och tycker den är lite klumpig att släpa på i skogen jämfört med min ;)

Jag är kompisen och 055 är ett jävla härke att slapa runt på. Behöver du inte böjden så vettefan varför man ska väljat.

Edit:
Jag valde 055 för att jag köpte på postorder och hadde ett sunkstativ och ville ha ett stabilt. Men när jag ville gå från Nissan Micra till Volvo V70 råkade jag komma för långt och står nu här med en stridsvagn.

Jag har 055 och har släpat runt det i skog, snö och uppför (små) berg och tycker inte det är för tungt! Jag har iofs inte prövat 190-modellen skarpt, men jag tyckte 055 kändes säkrare (alltså tyngre = stabilare).

Stabilitet innebär tyngd, så man får kompromissa. Men man kan ju hänga vikter i stativet om det behövs extra tyngd ibland.

Det viktigaste är ju att man köper ett stativ som man inte jämt lämnar hemma därför att det är:

1. för tungt

eller

2. för instabilt

ANNONS
Götaplatsens Foto