Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passar Tamron AF 18-270/3,5-6,3 AF Di II VC PZD till Nikon D-3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Oj det var en lång rubrik..

Har sökt på nätet men hittar inget svar. Det står i handboken till min Nikon D-3100 att "kameran stödjer autofokus endast med AF-S och AF-I CPU-objektiv. Autofokus stöds inte med andra autofokus-objektiv."

På det aktuella tamron-objektivet står det AF Di II. Vet inte riktigt vad det innebär.

Men Tamron kanske har andra "AF-bokstäver" som motsvarar AF-S eller AF-I och stödjer autofokus på min D-3100?

Nån som vet?

Jag vill ha lång zoom eftersom jag brukar ta med kameran på mina promenader och växla mellan att fota små blommor, änder i ankdammen och vyer. Vill inte kånka omkring på två objektiv och kräver inte superperfekt kvalitet. För närvarande använder jag en kompakt, Nikon S8000.

Är det stor skillnad på zoomfång jämfört med Nikkor 18-200?

(är nybörjare ska kanske tilläggas)

Senast ändrad:
Jag försökte kolla och PZD står får Piezo Drive, som skulle vara ett form av ultrasonic motor i objektivet. I så fall skulle det objektivet vara AF-S kompatibel.

Med brännvidder i från 18-270mm på Tamron objektivet får do båda vidare och tajtare bildvinklar än på Nikon S8000 kameran.

Ok, tack! :)

Glömde nämna att jag har ett objektiv på 18-55 mm och det passar bra till att ta bilder inomhus tycker jag.

Om du redan har ett objektiv på 18-55 är en telezoom på 55-200, 70-300 e d ett bättre alternativ än Tamron 18-270.Trots allt så innebär superzoomar alltid kompromisser vad gäller bildkvalitet. Och Tamrons 18-270 i den förra versionen är hyfsat bra mellan 18-80 eller så men blir sämre på längre brännvidder. Den nya PZD anses av använmdare på olika fora ha något sämre bildkvalitet än den gamla, men är förstås mindre och behändigare, vilket kan vara en fördel. Någon oberoende seriös test finns inte ännu (vad jag sett i alla fall).

Tamrons nya telezoom 70-300 IS har däremot fått bra recensioner och finns i Nikon-version. Ett mycket bättre objektiv än 18-270, särskilt på de längre brännvidderna, och det är ju till det man vill ha ett tele.

Men vill du absolut ha en superzoom så är nog ändå Tamron 18-270 (båda versionerna) det bästa alternativet som finns. Sigmas olika varianter är sämre. Om Nikon har något vet jag inte, jag är själv Canon-användare. Canons superzoomar är i alla fall inte bättre än Tamron 18-270.

ANNONS
Götaplatsens Foto