Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker han sakligt talar om att tar du 2 identiska saker utöver att det ena har en logga med ett äpple på sig så har den med ett äpple påen mycket högre pris.

någon ett par inlägg upp börjar bland lada med bmw & dyl . bättre att då jämföra en bwm med en likadan bmw bredvid, den ena utan märke den andra med.den med kostar massa mer.

Jag säger inget om folk vill betala mer för samma prestanda pga ett äpple är det helt upp till dom, men att säga att det är mer för pengarna är ren dyngaom man pratar prestanda, pratar man design så är det en smaksak. sen är tyvärr många macägare kvar och tror att alla pc ser ut som dom gjorde för 10 år sen.


Hitta en pc burk som är byggd som en mac pro ?????.
Jag betalar gärna lite extra. Sedan har jag ju valfriheten på mac, dvs att även köra windows.
 

Bilagor

  • MacPro-inside-big-04.jpg
    MacPro-inside-big-04.jpg
    18.4 KB · Visningar: 119
Hårdvaran är inte allt. En välskriven applikation kan få en gammal 386:a att framstå som snabb. (Erik, du kanske inte var född då, men det var en processor som kallades så).

Att lägga in en Formel 1-motor i en lastbil gör inte lastbilen snabb, men med motorn i sin rätta miljö blir bilen hur snabb som helst. Så upplever jag skillnaden mellan Win och OSX. I princip samma hårdvara, men OSX gör datorn mer lättdriven. I synnerhet sättet att använda datorn, det är smartare, mer logiskt och mer intuitivt. Jag har jobbat i båda systemen plus några andra så jag kan faktiskt jämföra.

PC användare har sällan erfarenhet av att jobba i Mac, men Macanvändare har nästan alltid erfarenhet av PC. Det är kanske därför många nya Macanvändare blir lite "nyfrälsta" när de inser vad de missat under alla år.

Det motsatta scenariot har jag aldrig sett eller hört talas om.
 
Hitta en pc burk som är byggd som en mac pro ?????.
Jag betalar gärna lite extra. Sedan har jag ju valfriheten på mac, dvs att även köra windows.
Du vill inte ha en dator som är byggd som en Mac Pro, den är oerhört begränsad, speciellt på minne. Fyra slots per CPU i en tripple channel arkitektur är riktigt uselt.
Du har 4st PCI-Express slots vilket är ok, tyvärr skriver Apple drivurutinerna för grafikkorten så jag vetitusan om du kan köra Quad/Tripple-SLI för utökade GPU-beräkningar. Du har dessutom max 25 lanes att jobba med.
Plats för fyra hårddiskar är bra, om man mäter enligt 1995, jag kan utan problem stoppa i 12st i mitt miditower, och då är dom dessutom aktivt kylda samt gummiupphängda.
Mitt chassi är mer stilrent och sobert (smaksak så klart), och i aluminium.

Kan inte hitta någon fördel alls med bygget i Mac Pro, det innefattar dock ganska extrema begränsningar för de som vill bygga en riktigt brutal burk för t.ex. videoredigering.
 
Hårdvaran är inte allt. En välskriven applikation kan få en gammal 386:a att framstå som snabb. (Erik, du kanske inte var född då, men det var en processor som kallades så).

Att lägga in en Formel 1-motor i en lastbil gör inte lastbilen snabb, men med motorn i sin rätta miljö blir bilen hur snabb som helst. Så upplever jag skillnaden mellan Win och OSX. I princip samma hårdvara, men OSX gör datorn mer lättdriven. I synnerhet sättet att använda datorn, det är smartare, mer logiskt och mer intuitivt. Jag har jobbat i båda systemen plus några andra så jag kan faktiskt jämföra.

PC användare har sällan erfarenhet av att jobba i Mac, men Macanvändare har nästan alltid erfarenhet av PC. Det är kanske därför många nya Macanvändare blir lite "nyfrälsta" när de inser vad de missat under alla år.

Det motsatta scenariot har jag aldrig sett eller hört talas om.
Min första dator var en 286:a, innan dess en Atari. Du kan försöka spela gammal, det hjälper inte så mycket, fakta är fakta.

Intressant att OS X skulle göra datorn mer lättdriven, har du något som styrker detta, typ antal beräkningar per sekund eller något annat mätbart?
 
Den dagen någon av skribenterna i denna enfaldiga tråd kan visa att DE SJÄLVA blivit dubbelt så snabba på t.ex. PS, så skall jag medge att jag blir imponerad.

Innan det sker, så konstaterar jag bara att hela denna diskussion bortser från den komponent som alltför ofta förblir konstant år ut och år in: användaren.


PS
Efter den här tråden förutsätter jag att en del personer aldrig mer påpekar hur fånigt de tycker det är med märkeskrig mellan t.ex. Canon och Nikon. Ni har i mina ögon förverkat den rätten... :-D
DS
 
Den dagen någon av skribenterna i denna enfaldiga tråd kan visa att DE SJÄLVA blivit dubbelt så snabba på t.ex. PS, så skall jag medge att jag blir imponerad.

Innan det sker, så konstaterar jag bara att hela denna diskussion bortser från den komponent som alltför ofta förblir konstant år ut och år in: användaren.


PS
Efter den här tråden förutsätter jag att en del personer aldrig mer påpekar hur fånigt de tycker det är med märkeskrig mellan t.ex. Canon och Nikon. Ni har i mina ögon förverkat den rätten... :-D
DS

jag har inte förverkat den rätten då jag i ett tidigt skede tyckte att denna tråd är utomordentlig fånig och att alla mina inlägg skall ses som rena provokationerna från min sida.
Precis som Mats använder jag dagligen PC OCH MAC och har en tämligen god insikt i både styrka och svaghet.
 
Beror på vad du gör, men varför köpa 3*4gb dyrt när du kan köpa 6*2gb snorbilligt?

Hur var det med dom andra begränsningarna?

Nu gillar jag snygga och dyra maccar, lite av Rolex eller Leica känsla och jag kan fortfarande inte köra både mac osx och win på "PC" burken.
Sedan gör mig en tjänst, tala om vad den senaste maccens processor kostar till pc hemmabygge, jag hittar den inte hos exv Dell.Har de kommit till pc? På bärbara sidan så verkar Apple fortfarande vara ensamma om värsting processorn än så länge
Men jag kan ha fel


PS
Jag använder firewire och är inte upplåst till att ha massa hårddiskar surrande i en burk. (svårt att låsa in pc burken i ett brandskåp , eller hur)
 
Min första dator var en 286:a, innan dess en Atari. Du kan försöka spela gammal, det hjälper inte så mycket, fakta är fakta.

Intressant att OS X skulle göra datorn mer lättdriven, har du något som styrker detta, typ antal beräkningar per sekund eller något annat mätbart?

286:an introducerades 1982. Om din första dator var utrustad med den processorn bör du gissningsvis varit kring 2-5 år när du jobbade med den. Om du innan dess använde Atari skulle du i så fall varit ett spädbarn.

- Som jag sagt tidigare, din trovärdighet är i mina ögon obefintlig.

Och du, -jag SPELAR inte gammal, jag ÄR gammal :)
 
286:an introducerades 1982. Om din första dator var utrustad med den processorn bör du gissningsvis varit kring 2-5 år när du jobbade med den. Om du innan dess använde Atari skulle du i så fall varit ett spädbarn.

- Som jag sagt tidigare, din trovärdighet är i mina ögon obefintlig.

Och du, -jag SPELAR inte gammal, jag ÄR gammal :)

det finns underbarn, jag såg en 2 åring peka ut var Ulanbator låg på jordgloben , på tv.
 
Ulanbator i Mongoliet, har många fina diabilder från det stället.
Fotografering förbjudet, använde en liten Leica CL , lite mackänsla, tyst , smidig och fungerade
 
Intressant. Har du scannat in dem? Skulle vara kul att se några smygbilder därifrån.
 
Nej , och ge mig inte dåligt samvete, jag har ett projekt som jag måste ta i tu med, det är privata bilder från 74 fram till 1999
 
Som sagt, du har gång på gång visat att du inte förstår de mest grundläggande sakerna inom hårdvara, varför försöker du trolla vidare?
Varför ska jag (eller någon annan) vara avundsjuk på någon som betalat mycket mycket mer för mindre hårdvara än mig? Förstår du kanske inte vad avundsjuka är heller?

Just det ja, jag kan ju inget om det här med datorer. Tack för att du genom din djupa kunskap fått mig att förstå det. Nu ska jag flytta mig till min mac pro och njuta lite kvalitet :)
 
286:an introducerades 1982. Om din första dator var utrustad med den processorn bör du gissningsvis varit kring 2-5 år när du jobbade med den. Om du innan dess använde Atari skulle du i så fall varit ett spädbarn.

- Som jag sagt tidigare, din trovärdighet är i mina ögon obefintlig.

Och du, -jag SPELAR inte gammal, jag ÄR gammal :)
Du är inte speciellt smart va? :)
Livslängden på 286:an var avsevärt mycket längre än vad dagens processorer är, den var aktuell in på 90-talet.
Samma sak med Atari ST'n.

Ser du hur mycket lättare saker och ting blir när man tänker lite?
 
Nu gillar jag snygga och dyra maccar, lite av Rolex eller Leica känsla och jag kan fortfarande inte köra både mac osx och win på "PC" burken.
Sedan gör mig en tjänst, tala om vad den senaste maccens processor kostar till pc hemmabygge, jag hittar den inte hos exv Dell.Har de kommit till pc? På bärbara sidan så verkar Apple fortfarande vara ensamma om värsting processorn än så länge
Men jag kan ha fel


PS
Jag använder firewire och är inte upplåst till att ha massa hårddiskar surrande i en burk. (svårt att låsa in pc burken i ett brandskåp , eller hur)
Ingen vettig person betalar för en Xeon för hemmabruk, du får endast bonusen av att den kör långsammare minnesmoduler. Vill du nödvändigtvis göra det (eller kan skala prestandan över två CPU:er/16trådar) så kostar Xeon E5520 strax under 4000kr.

Att använda firewire för extern lagring känns inte som ett vettigt substitut för raidade diskar. I/O-begränsningen torde bli enorm. Backup är en helt annan sak och har egentligen inte alls med datorn att göra.
 
286:an introducerades 1982. Om din första dator var utrustad med den processorn bör du gissningsvis varit kring 2-5 år när du jobbade med den. Om du innan dess använde Atari skulle du i så fall varit ett spädbarn.

- Som jag sagt tidigare, din trovärdighet är i mina ögon obefintlig.
Hur hans trovärdighet är, eller inte är, vet jag inte. Vad jag dock vet, är att min skola köpte in (mer eller mindre) "top-of-the-line"-PC runt 1988 och de var bestyckade med 80286. Köpte också en "hyfsad konsument-PC" till mig själv -- min första PC -- 1991. I den satt det också en 80286.

Denna typ av trådar har en tråkig tendens att alltid utmynna i personangrepp, men det blir trots allt lite humoristiskt när en part ifrågasätter andras trovärdighet, samtidigt som de själva har helt fel i sak...
 
ANNONS