Annons

PC - Vad använder ni för att ha koll på era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

x3m kungen

Aktiv medlem
Hej folkens. i dag är min stora dag
Min D80 har kommit.

även mina 2st 4gb minneskort.

innser redan nu man måste ha stenkoll på sina bilder i datorn.
har ni egna program för detta eller lägger ni de i olika lådor eller hur katalogiserar ni bilderna?

Döper ni om alla bilderna?.

har även capture NX samt picture projekt
har inte satt in mig i de än.
är dessa bra att katalogisera de med ?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag använder enbart Utforskaren i XP och en mycket diciplinerad mappstruktur. Räcker gott för mig. Har järnkoll på mina bilder och av princip vägrar jag skaffa ett tungjobbat program för att enbart hitta en bild som jag redan vet var den finns... plus att Utforskaren är i mångt och mycket ett bra program med thumbnails på bilderna.

Ang bilnamnen så byter jag aldrig namnet på filen, detta för att jag ska kunna hitta rätt RAW fil snabbt.

Alla RAW filer ligger i en mapp som heter RAW och under den mappen ligger alla RAWfiler utan understruktur. Samtlgia ligger där i en klump i nummerordning.

Så tittar jag på en fil som heter _MG_9854.TIFF och vill öppna RAW filen så hittar jag rätt bild på ett ögonlock.
 

x3m kungen

Aktiv medlem
Yess en till som jag.

hur ser då din mappstruktur ut?

bilder
20060516_hemköp
20060614_Norge
20060701_fest hos karlsson

har du det så eller ?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
nja.. jag har ingen datumordning eftersom datum är ganska irrelevant för mig. Vill jag ha reda på datumet så kollar jag EXIF informationen.

jag har en mapp som heter "Bilder"

Under den har jag TIFF - RAW - Små Jpeg - Övrigt

Under TIFF ligger alla mina bilder och där har jag strukturen:

NATUR - DJUR - MÄNNISKOR - BRÖLLOP - SPORT och några mappar till

Om någon kommer på besök och vill se den där bilden med vattenfallet så klickar jag bara på natur och tittar bara på thumnailen tills jag hittar bilden.

filen heter samma som RAW filen så skulle jag behöva RAWen så tar jag fram den ännu fortare eftersom dom är ordnade efter nummer.

jag säger inte att det är fel med externa problem som picasa eller bridge elelr vad man nu har, det är ju personligt hur man vill organisera sina bilder.

Jag är i grunden väldigt strukturerad och har således bra koll på mina saker.
 

x3m kungen

Aktiv medlem
Oki jag är med på din tanke och ditt sätt.

jag kommer åka i väg på en del evenemang och där kommer jag ff köra med datum regningen.
men sen lägga upp som du har med natur, bröllop. sport och annat är inte fel.

har du alla Raw filerna i samma katalog eller har du de med indelade i smålådor ?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Passar datum ordning för dig så ska du köra så :)

Nope, finns ingen mening att ordna RAW filer efter mappar eftersom jag använder TIFF filen som "förhandsgranskning" jag ser alltså vilken fil jag vill ha, och letar således fram rätt RAW fil utifrån bildtiteln som inte är ändrad. Därför heter RAW filen och TIFFen exakt samma sak. Jag lägger även "minnes" filen som Photoshop Camera RAW skapar för att komma ihåg inställningen i RAW programmet tillsammans med RAW filen i RAW mappen. Såleds så när jag öppnar en RAW fil så har den exakt samma inställningar som när jag gjorde TIFF filen. Vill jag av någon anledning inte ha dessa inställningar så flytter jag bara den filen till C: roten, då tappar photoshop minnet och inställningen blir precis som vid första tillfället. Blir det inte bra så kopierar jag bara tillbaka filen till RAW mappen igen och vips som minns Camera RAW hur allt var inställt innan :)
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag har nog ganska rörigt bland mina bilder men såhär ser det ut:

Två huvudmappar för ursprungsfiler:
Diascanning
Digitalkamera

Där under ligger digitalkamerabilderna i datummappar efter när bilden togs. Diabilderna ligger i mappar efter vilken rulle det rör sig om , t.ex 2006-R23 (rulle 23 2006).

Där ligger alla bilder i sina originalversioner.
Redigerade bilder har jag sedan i mappar som heter
Redigerade bilder
Redigerade bilder färdiga för tryck

I den första är bilder där jag påbörjat fix, men inte hunnit klart med t.ex dammretuschering. I den andra mappen är helt klara bilder som där kan ligga i undermappar beroende på motiv.

Färdigredigerade bilder får oftast en titel/namn men jag behåller alltid ursprungsnamnet sist, t.ex 06R23-12 (bild 12 på rulle 23, 2006).
 

x3m kungen

Aktiv medlem
Oki så du sprarar undan alla orginal bilderna i mappar med datum.
sen flyttar du de efterhand om du miklat med de och lägger de i lådor.

borde funka det med.
 

Maverick

Aktiv medlem
Bilderna lagras i datumbaserade mappar och därefter hanteras de i ett arkivprogram som heter iView.

Med subjektbaserade mappar så riskerar man att ha bilder som passar i flera mappar och således blir det rörigt till slut. Det är i alla fall min erfarenhet.

Med arkivprogram så kan en bild tillhöra flera kategorier utan problem och numera så går det i regel att kolla direkt på råfilen.

ACDSee är relativt billigt men hyggligt bra program som jag kan rekomendera.

Mvh
Maverick
 
ANNONS