Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

PCMCIA-läsare för compact flash till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

watski

Aktiv medlem
Hej,

Har någon erfarenhet av PCMCIA-läsare för compact flash som fungerar på en PowerBook? Vilken överföringshastighet får man?

Johan

watski skrev:
Hej,

Har någon erfarenhet av PCMCIA-läsare för compact flash som fungerar på en PowerBook? Vilken överföringshastighet får man?

Har aldrig varit några problem att använda en sådan adapter för mig, men däremot har det problem med hastigheten. Från och med OSX 10.3 har du fått betydligt bättre fart vid läsningen av FAT-formaterade diskar, vilket CF-diskar är.

Ännu bättre fart får du om du köper ett Cardbus 32-kortadapter, upp till 5 ggr snabbare än vad du får med de vanliga Cardbus 16-adaptrarna. Det innebär att du får nästan samma hastighet som med en snabb FireWire-läsare.

Stefan

Hej igen,

Delkin-adaptern kom idag. 5.2Mb/s från mitt SanDisk Ultra II 512Mb. Tack Delkin.

Johan

Jag gjorde följande i MacOS X :)

cd /Volumes/EOS_DIGITAL/DCIM
du -sh
time cp -r * ~/

Kort sagt, kolla hur mycket som finns på kortet och mät tiden det tar att kopiera det till hårddisken.

Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto