Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PD70X problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Slan

Aktiv medlem
Var ute idag och så när jag kom till bilen så ska jag kopiera till lagringsenheten, då kommer det upp nr 18* Please format the disk.

Jag har alltså ett antal gig bilder däri, men det stör mig inte.. har backup, men hurfan kan det bara lägga av ? När jag nu kopplar in den til windows så finns det inget på den..Den är inte ens formaterad. Och den går inte att formatera genom windows..

Är konfunderad som fan. hur ska ajg ta makten över den igen ? någon som vet ?

Kan man formatera den genom någon magisk knapptryckning?

ja.. jag vet inte.. ;/ (less som fan...)
Ingen bra dag idag.. Bilen gick sönder på vägen hem också. Förbannat!

Hoppas någon kan hjälpa. Med pD70x:en alltså ;)
Mvh Simon

du måste ha formateringsfilen på ett minneskort också för att kunna formatera i fält enligt beskrivningen ovan. Jag har min formateringsfil på ett litet minneskort som hänger med PD70´n o så har jag tränat in rörelserna ovan så jag kan utföra dem i mörker *s*

PD70 är känslig för fragmentering, något som ska bli bättre med senaste firmwaren som jag själv inte vågat peta in än...

Fast jag kan ju inte lägga in det på kortet om jag inte kan koppla pd:n till datorn.. den säger bara att ajg ska formaatera kortet, när ajg tar ut det så säger den att ajg ska formatera hårddisken.. :S

jag använde min exerna kortläsare för att formatera och lägga till filer på mitt lilla CF-kort, har man ingen sån så kanske man kan göra det genom kameran... eller låna... eller punga ut med 99 spänn för en läsare...

Gjort som ni sagt här och .. det funkar fortfarande inte.. formateringen startar inte när jag drar vänster sen höger sen trycker in.. ;/ jobbigt värre..... :(

nu så

den manualen stinker

1. man formaterar i FAT ett kort, <2GB
skapa en tom textfil, FORMAT70.CMD på kortet, dvs högerklicka, skapa ett textdokument med det namnet, öppna den ej

2. Sätt kortet i PD70X

3 Håll ratten inne slå på strömmen, då det dyker upp symboler, släpp ratten , err 18 visas (obs viktigt släppa ratten direkt symboler visas)

4. Följ sedan sidan 16, ratt ner, upp o in
sen blir det blinkande hd, sen glad gubbe o diskens kapacitet visas, klar

Roine

jo, man får träna några gånger så det sitter... vore enklare med en formateringsdialog på displayen...

Nope. Funkar inte heller Roine. det går igång.. som det ska osv. men när det är klart så kommer err 18 upp.

Och nu efter jag gjort detta så funkar inte heller kortet i datorn. det går heller inte att formatera varken disk eller cfkort.

;/
jag börjar tro att det är något fel på elektroniken. trots att jag inte behandlat den illa.

arg jag blir.. ;(

Slan skrev:
...men när det är klart så kommer err 18 upp...
Hm, har du verkligen fortsatt på sidan 16 (i min upplaga av manualen på sidan 17) - vi försökte beskriva formateringsproceduren även i denna och denna gamla tråd - så som Roine skriver?

Om du uppfattat det som att formateringsproceduren är klar redan på manualens sida 46 så säger fönstret just "err 18".

Hoppas nu att din manual är samma utgåva som min så att sida 46 i min har samma text som sida 46 i din..

Håller med, här har man verkligen komplicerat knapptryckandet ordentligt för den stackars fotografen. Ingen fotoutrustning får vara så komplicerad att man tvingas ha med manualen ute i fält. Jag formaterar numera ganska ofta, men har ännu inte lärt mig proceduren utantill.

Har inte manualen, hunden käkade upp den. ;/ precis som mina skor och mina snusdosor. =)

Om möjligt, kan du skriva ner stegen å maila mig roine? Det vore ytterst hjälpsamt och uppskattat.

också efter err 18 kommer upp, eftersom ajg itne vet hur jag ska fortsätta.

vore jättesnällt..

Mvh Simon

Omar la länken til manualen på inlägg 2 här.

Stegen är exakt de jag skrev. Ett CF kort med en fil med det nament i STORA BOKSTÄVER (viktigt)

Viktigt att du slår på den o håller inne knappen då den slås på o släpper den direkt inkonen dyker upp, håller du nere den för länge blir det inte err 18

Sen är det exakt som jag skriver, raddu upp, ner i in.

ANNONS
Götaplatsens Foto