Annons

Peak Designs stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
Läser man tester av Peak Designs nya resestativ är recensionerna lyriska.
Det är naturligtvis en kompromiss mellan hanterlighet och stadga, som med alla s k resestativ. Men för att jag överhuvudtaget ska ha med mig ett stativ krävs att det är litet och smidigt. Detta stativ går ner i sidofacket på min ryggsäck, diametern är inte större än en vattenflaska.

Nu har jag bett en lokal fotohandlare att ta hem det. Och jag är väldigt sugen, trots att kolfibervarianten är snordyr.
Finns det någon här som har egen erfarenhet av det?
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jag har aluminium varianten. Skulle inte säga att jag har en massa erfarenhet, har inte testat det så mycket ännu. Men det är välkonstruerat och känns riktigt rejält. Jag valde aluminium främst för prisets skull. Att det är något tyngre har för mig ingen större betydelse och att det lite mindre styvt o därmed vibrerar lite längre än det i kolfiber är hanterbart. Att stativet är så kompakt hopfällt är det jag gillar mest. Jag får ner stativet i kameraväskan, lägger det helt enkelt under locket. (Peak Design Everyday Messenger 15")
 

Arell

Aktiv medlem
Det blev kolfibervarianten för någon timma sedan. Det verkar ju hur stabilt som helst trots att det är så kompakt. Jag känner mig nöjd med köpet. Eventuellt kommer jag att komplettera med ett huvud som kan användas för panorering.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svindyrt! Finns det inget annat stativ som är lika högt utfällt och kort hopfällt till mindre än halva priset?
 

Arell

Aktiv medlem
Det gör det säkert. Jag har haft Manfrotto och Benro. Jag fastnade för designen som gör att det blir så smalt ihopfällt.
Stativ är som väskor/ryggsäckar, en ständig jakt på det optimala, det absolut perfekta. Jag har jagat i 50 år.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Lite OT: Jan, i din jakt på den perfekta ryggsäcken hade du glömt en fjärrutlösare i en du sålde till mig. Jag upptäckte den redan förra sommaren men glömde den i ett adresserat brev i en stuga i Dalsland. Vid årets besök rättades misstaget till, hoppas du fått tillbaka den nu :)
 

Arell

Aktiv medlem
Aha, var det så det gick till. Jag blev väldigt förvånad när den kom i ett brev förra veckan. Tack, det var väldigt vänligt av dig.
 

Arell

Aktiv medlem
Fungerar utmärkt med mitt Nikkor 200-500mm. Har hittills bara använt den kombinationen med två sekunders fördröjning och det gav knivskarpa bilder på 500mm.
 
ANNONS