Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Penslarna har börjar rita cirklar

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har antingen omedvetet lagt mig till med nån ny olat eller så har min dator blivit knäpp. Exempel: Svart bakgrund och vit medelstor pensel med väldig låg opacistet för att jag vill måla försiktigt. Dra ett svep med penseln och istället för ett svagt tonförändring ritar penseln upprepade överlappande cirklar i samma storlek som penseln. Vadnudå? Jag tror detta scenario har fungerat utmärkt förut?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    7.2 KB · Visningar: 321
Jo, och nu ser jag att skrivit fel. Det är 100 % opacistet och lågt flöde, typ 10-10%. Men det kvittar det blir samma varken man sätter ner flöde eller opacistet.

I engelska versionen heter inställningen du söker "spacing". Kolla i penselinställningarna och sänk värdet till kanske 20% eller klicka ur spacing helt. Kolla även vad som händer när du ökar värdet, då ska avståndet mellan varje "dutt" som skapas öka ytterligare...

Det hittade jag inte, men det låter intressant. Men jag hittade själv vad som var felet. Jag hade penseln på 100% hård. Satte jag tillbaka penseln till medelmjuk blev det som jag är van vid. Jag var tydligen lite vimsig huvudet och ouppmärksam. Tack för uppmärksamheten och hjälpen i alla fall.

Bilagor

• Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    8.8 KB · Visningar: 244
Det hittade jag inte, men det låter intressant. Men jag hittade själv vad som var felet. Jag hade penseln på 100% hård. Satte jag tillbaka penseln till medelmjuk blev det som jag är van vid. Jag var tydligen lite vimsig huvudet och ouppmärksam. Tack för uppmärksamheten och hjälpen i alla fall.

Du ska kunna rita utan att det blir cirklar även med en pensel på 100% hårdhet. Vilken version av PS använder du?

CS3. Och det har funkat förut. Jag skall prova att kasta alla inställningar och prova igen.

CS3. Och det har funkat förut. Jag skall prova att kasta alla inställningar och prova igen.

Det behöver du inte alls göra och jag kommer snart förklara hur du kan korrigera detta men först lite bakgrundsinformation.

En pensel kan aldrig rita ett streck, så som vi upplever det, utan ritar alltid punkter med mer eller mindre mellanrum. Om mellanrummet är lågt så upplevs prickarna som ett enda streck men om det är större mellanrum mellan dem så ser man varje enskild punkt.

I det exemplet du visade med en mjuk pensel så ser det egentligen exakt lika dant ut som i det exemplet med en hård pensel. Skillnaden är att den mjuka penselns mjuka kanter gör att punkterna smälter ihop mer och därför upplevs mer som ett streck (även om man ser punkterna även med din mjuka pensel).

För att själv ställa in avståndet mellan punkterna så ska du först öppna pensel-motorn via Fönster/Window> Penslar/Brushes. Klicka på Form på penselspets/Brush tip shape. Längst ned finner du då ett reglage som hanterar avståndet mellan penseln punkter och du kan därifrån testa dig fram till en inställning som passar dig.

//D

ANNONS
Götaplatsens Foto