Annons

Pentax 67 med/utan MLU eller annat med utbytbara bakstycken?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Går i tankarna att köpa en 6x7-kamera igen och hade gärna satsat på en DSLR-lik sådan t.ex. Pentax 67 med 105 f2.4, men funderar på huruvida det är dumt att köpa en kamera utan utbytbara bakstycken (då jag med andakt tar varje bild dvs. om vädret förändras kanske inte filmkänsligheten passar hela vägen till rullen är slut).

Frågor:
1. Har ni andra tips (gärna på kameror med slutartider till 1/1000s likt Pentaxen för flexibilitet samt utbytbara bakstycken)?
2. Jag lär i 30% av fallen placera kameran plant (baserat på erfarenhet av RZ67), men i övrigt handhålla kameran - skulle ni säga att jag ska lägga de extra pengarna på MLU eller ej om jag köper en Pentax 67?
3. Har ni tips på var man kan få tag på ett exemplar i mycket gott skick till ett vettigt pris?
4. Vad tror ni ang. utbytbara bakstycken ovan?
 

Makten

Aktiv medlem
2: Jag har använt en P67 II väldigt mycket och aldrig använt MLU. Fotat 99% handhållet och inte haft några som helst problem med "mirror slap" trots att jag gått ner till 1/30 och 1/60 sekund med 105/2,4 och 90/2,8. Visst har någon bild blivit oskarp men det hade man kunnat vänta sig vid så långa slutartider även helt utan spegel. Jag skulle säga att problemet är kraftigt överdrivet, om det inte är så att de tidigare 6x7-modellerna av någon anledning har en smälligare spegel. Hela kameran med objektiv har dock så stor masströghet att det blir rätt jäkla stabilt ändå.

Huruvida du har nytta av utbytbara bakstycken kan du nog bara själv svara på. Själv har jag fotat en rulle per fototillfälle ungefär och då är det inga problem. Om man dessutom skannar sin film så finns det rejält med mån att överexponera om det skulle behövas, så att köra 400-film är ganska vettigt. Men det förutsätter nog att man skannar manuellt och inverterar och lägger en kontrastkurva själv, så man kan styra precis hur slutresultatet blir.

Edit: Den enda kamera med utbytbart bakstycke jag plåtat med är Hasselblad 500 C/M och den är betydligt knöligare att ladda film i. Så när man väl ska ladda i fält är Pentaxen att föredra. Gissar att det i någon mån även gäller andra MF-kameror med separat bakstycke. Sen slipper jag gärna det där med plåt-ridån man ska dra ut och förvara nånstans utan att böja den.
 

esbtse

Aktiv medlem
Går i tankarna att köpa en 6x7-kamera igen och hade gärna satsat på en DSLR-lik sådan t.ex. Pentax 67 med 105 f2.4, men funderar på huruvida det är dumt att köpa en kamera utan utbytbara bakstycken (då jag med andakt tar varje bild dvs. om vädret förändras kanske inte filmkänsligheten passar hela vägen till rullen är slut).

Frågor:
1. Har ni andra tips (gärna på kameror med slutartider till 1/1000s likt Pentaxen för flexibilitet samt utbytbara bakstycken)?
2. Jag lär i 30% av fallen placera kameran plant (baserat på erfarenhet av RZ67), men i övrigt handhålla kameran - skulle ni säga att jag ska lägga de extra pengarna på MLU eller ej om jag köper en Pentax 67?
3. Har ni tips på var man kan få tag på ett exemplar i mycket gott skick till ett vettigt pris?
4. Vad tror ni ang. utbytbara bakstycken ovan?
Mamiya 7 II är en bra kamera. Har själv denna och en Fuji GW690 vilken är min faboritkamera, Har även HB 503 CW. Kan byta backstycke på denna. Har inte gjort det. Behöver även skaffa 50mm till den och ev. digitalt backsycke och en exponerings mätare. Har en löst exponerings mätare med LV skala.

Digitala bakstycken är dyra (50M ca 80tkr begagnad), billigare att köpa Fuji GFX 50R med Zoom (ca 65tkr)
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Jag kanske är alldeles för feg vad gäller att överexponera, men så hade min RZ67 bara möjlighet att gå till 1/400-del. Om jag får tag på en Agfa Rodinax 60 ser jag möjligheter att framkalla själv hemma på ett vettigt sätt och då kan man väl kasta sista rutan på filmen om man måste byta mitt i till annan ISO iofs (jämf med att lämna in för framkallning).

Fuji GW690 är rätt otymplig likt rz67 och Mamiya 7 II går till 1/500s, men jag har tidigare funderat på en Hasselblad 501CM pga byggkvaliteten - mycket trevlig att hantera. Dock skulle jag inte byta mot digitalt bakstycke (eller GFX) pga pris och ev crop gentemot 6x7 film (det är ytan jag är efter). Hade gladeligen fotat i 16 MP om det gav mig större sensorarea :). Separat ljusmätare är inget problem - det körde jag med rz67an och det gick förvånansvärt bra.

Det lutar ändå åt en Pentax 67 tror jag - formfaktor och 1/1000s lockar trots avsaknad av bakstycke.
 

PMD

Aktiv medlem
1. Hasselblad H1. HC-objektiven har en kortaste slutartid på 1/800 sekund så det är lite långsammare än du vill ha, men kanske duger ändå?
Alternativt en Hasselblad 2000FC som har en ridåslutare med kortaste slutartid 1/2000 sekund.

Båda har formatet 6x6 och inte 6x7, så det kanske faller på det.
 

cardazio

Aktiv medlem
1. Hasselblad H1. HC-objektiven har en kortaste slutartid på 1/800 sekund så det är lite långsammare än du vill ha, men kanske duger ändå?
Alternativt en Hasselblad 2000FC som har en ridåslutare med kortaste slutartid 1/2000 sekund.

Båda har formatet 6x6 och inte 6x7, så det kanske faller på det.
6x6 är helt ok. Ska kika på 2000FC - 1/2000s verkar ju trevligt.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag kanske är alldeles för feg vad gäller att överexponera, men så hade min RZ67 bara möjlighet att gå till 1/400-del. Om jag får tag på en Agfa Rodinax 60 ser jag möjligheter att framkalla själv hemma på ett vettigt sätt och då kan man väl kasta sista rutan på filmen om man måste byta mitt i till annan ISO iofs (jämf med att lämna in för framkallning).

Fuji GW690 är rätt otymplig likt rz67 och Mamiya 7 II går till 1/500s, men jag har tidigare funderat på en Hasselblad 501CM pga byggkvaliteten - mycket trevlig att hantera. Dock skulle jag inte byta mot digitalt bakstycke (eller GFX) pga pris och ev crop gentemot 6x7 film (det är ytan jag är efter). Hade gladeligen fotat i 16 MP om det gav mig större sensorarea :). Separat ljusmätare är inget problem - det körde jag med rz67an och det gick förvånansvärt bra.

Det lutar ändå åt en Pentax 67 tror jag - formfaktor och 1/1000s lockar trots avsaknad av bakstycke.
Fuji GW690 är inte klumpig utan kompakt. Ger fantastiska bilder på 6*9 vilket jag skannar in via en Nikon LS900 skanner. Har aldrig haft problem med snabbare tider än 1/500s men jag fotograferar aldrig i skarpt ljus. Mitt problem är långa tider och då används B samt trådutlösare. Behövs det kan man sätta ett gråfilter på optiken.

Jag tycker att HB 503CW är mer otymplig men det går ju att byta optik på denna.

Mamiya 7II ger 6*7 och fungerar bra ihop med dess fina optik och har inbyggd ljusmätare. Inte lika robust byggd som Pentax och HB dock.

Pentax 67 har en tendens att vibrera vid vissa slutartider. Har haft fotolärare som jobbat med denna för reklam jobb och ateljé fotografering. Tror du blir nöjd med denna kamera.

Har använt Hasselblad mest vid ateljé fotografering i hop med storformat samt för landskapsfotografering och makrofoto (HB rekommenderas ej på grund av skärpedjupet och avsaknad av perspektivkontroll optik. Tror det fanns en speciell HB där det gick att lut på bakplanet. Det är bättre med storformat som ger mer kontroll). Problemet är bajonettfattning på optik för filter vilket gör att allt blir special. Har även en tendens att låsa kameran vid montering av bakstycket. Man låser upp med ett mynt. Letar efter sista generationens 50mm optik till min kamera..
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Dock skulle jag inte byta mot digitalt bakstycke (eller GFX) pga pris och ev crop gentemot 6x7 film (det är ytan jag är efter). Hade gladeligen fotat i 16 MP om det gav mig större sensorarea :).
Då drar jag slutsatsen att det inte är bildkvalitet du i första hand är ute efter, utan "looken"? I så fall är Pentax 67 perfekt eftersom objektiven är ljusstarka och 1/1000 sekund ger större möjlighet att fota vidöppet även på dan. Se till att lägga vantarna på ett 105/2,4, det är mycket trevligt! 90/2,8 är också en vettig normal med i mitt tycke trevligare bildvinkel, men bokehn är lite stökig.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det blev till slut en Pentax 67ii med 9 objektiv, så nu ska det ut och lattjas. 45f4.5, 165 f2.8, 105 f2.4 och 100f4 macro är favoriterna så här långt. Saknar dock 55f4 som jag gärna hade provat.

75f4.5 var inte en favorit pga närgräns, skärpa etc, så får se hur jag gör med den. 90 f2.8 verkar ok men bleknar något bredvid 105 f2.4.

400f4 är ett monster, men inte så praktiskt användbart misstänker jag. 200 och 300f4 är även de något svårhanterade, så jag tror de fyra jag listade i toppen blir de som används mest.

Som föregående talare misstänkte är det den looken jag är ute efter och tex 75 f4.5 faller ifrån där om man inte kör mellanring då.

Nu till att köpa en lab box och film.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Den bortglömda diamanten
Kanske lite OT men för de som läser tråden och är sugna på MF så kan det vara intressant. För landskapsfotografen borde Rolleiflex SL 66 vara den optimala kameran. Kameran har inbyggd bälg med funktionen som gör att man kan tilta alla objektiv och ändra skärpeplanet så att t.ex skärpedjupet blir mycket större (eller mindre om man vill det) utan att blända ner för mycket. När jag började fota på 80-talet var detta min drömkamera men tyvärr allt för dyr för min ekonomi, jag fick nöja mig med Nikon FM och liknande kameror. Nu kan man hitta den på e-bay för mycket rimliga summor.

 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Det blev till slut en Pentax 67ii med 9 objektiv, så nu ska det ut och lattjas. 45f4.5, 165 f2.8, 105 f2.4 och 100f4 macro är favoriterna så här långt. Saknar dock 55f4 som jag gärna hade provat.

75f4.5 var inte en favorit pga närgräns, skärpa etc, så får se hur jag gör med den. 90 f2.8 verkar ok men bleknar något bredvid 105 f2.4.

400f4 är ett monster, men inte så praktiskt användbart misstänker jag. 200 och 300f4 är även de något svårhanterade, så jag tror de fyra jag listade i toppen blir de som används mest.

Som föregående talare misstänkte är det den looken jag är ute efter och tex 75 f4.5 faller ifrån där om man inte kör mellanring då.

Nu till att köpa en lab box och film.
Grattis, fantastisk trevlig kamera. För porträtt behöver man inget annat än 105, urtrevlig. Kör en testrulle bara så allt är ok med den. Min 67 hade fel på slutaren. Gick att laga, men det kostar en del.
 

cardazio

Aktiv medlem
Halva bilder, ridåerna fungerade inte riktigt. Ett annat ganska vanligt fel är att frammatningen lägger av, speciellt om kameran är hårt körd.
Ah ok, denna verkade vara i mycket bra skick så hoppas man slipper det, men den här typen av kamera känns värd att laga om det behövs även om man gärna slipper det
 

esbtse

Aktiv medlem
Den bortglömda diamanten
Kanske lite OT men för de som läser tråden och är sugna på MF så kan det vara intressant. För landskapsfotografen borde Rolleiflex SL 66 vara den optimala kameran. Kameran har inbyggd bälg med funktionen som gör att man kan tilta alla objektiv och ändra skärpeplanet så att t.ex skärpedjupet blir mycket större (eller mindre om man vill det) utan att blända ner för mycket. När jag började fota på 80-talet var detta min drömkamera men tyvärr allt för dyr för min ekonomi, jag fick nöja mig med Nikon FM och liknande kameror. Nu kan man hitta den på e-bay för mycket rimliga summor.

Min första kamera var en Nikon FM men ljusmätningen gick sönder efter några år. Tror Nikon FM2 var en bättre kamera. Jag köpte en sliten Nikon FE som aldrig krånglade. Därefter Nikon F3HP vilken var bra för glasögon bärare. En Nikon F4 som fick renoveras efter några år samt under en kort stund Nikon F6 innan jag köpte D300. När priserna föll på begagnad MF så köpte jag på mig en Mamiya 7, Fuji 690 GW/GWS och SF Horsman LX.
Skall sälja Mamian 7 och har bytt Horsman till en HB 503CW. Behåller HB och Fuji 690GW.
 
ANNONS