Annons

Pentax IST D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt den en del & tycker att den är fin, är dock lite tveksam till dess prissättning då jag tycker att den borde ligga nedåt 10D/D100prisklass.

Den är kompakt & känns förtroendeingivande bortsett från batteriluckan som känns mycket dålig, vissa knappar typ piltangenterna på baksidan är för små & har för dålig känsla men det vänjer man sig nog vid.

Om man är intresserad av att använda gammal manuellfokusoptik så är den ett fynd, som jag förstått det så passar all Pentax-K:eek:ptik & där kan man verkligen fynda idag.

En liten hake är att den enligt uppgift säljer mycket dåligt, hur detta kan påverka systemet i framtiden får vi se.

Bildkvaliten kan du kolla på länken Kim la upp.

/Larsa

.Z. skrev:
är dock lite tveksam till dess prissättning då jag tycker att den borde ligga nedåt 10D/D100prisklass.

Ser nu att den på Cyberphoto börjat närma sig 10D & D100 nedåt i pris, fortfarande ngt dyrare dock.

Har du Pentaxoptik sen förrut eller?

har en pentax mz-3 med några objektiv som jag är mycket nöjd med men vill gärna ha en digital systemkamera och den verkar ju vettig om man får tro alla tester men priset är ju inte det bästa funderar dock på att köpa en i staterna om jag kommer dit i sommar där har jag hittat den för ca 10000:- för bara kamerahuset!

Nick74 skrev:
funderar dock på att köpa en i staterna om jag kommer dit i sommar där har jag hittat den för ca 10000:- för bara kamerahuset!

Det är möjligt att den sålt bättre där? För det priset så tycker jag att den är given för dig som har Pentaxoptik, kolla om du kan testa den i en butik innan du bestämmer dig.

/Larsa

Det jag reagerade på när jag kände på kameran var att den var otroligt liten..inte mycket större än en större kompaktmodell, vertikalgreppet var oxå mycket litet och saknade ett riktigt grepp.

Kameran passar väldigt bra till någon med små händer (Japaner?), knappast så bra för någon med normal till stora händer.

Senast ändrad:
Jag funderade oxå på att köpa en istD men gjorde inte det, som tur var kan jag tillägga.
Den är på tok för liten för att kännas som en "riktig" kamera. På fotomässan klämde jag på den igen och kunde då jämnföra med min D70 jag nu äger. istD är väldigt långsam, rent av slö.
Känns plastig och inte alls värd pengarna.
Jag skulle tyvärr inte rekomendera denna kamera till någon.
Pentax kommer släppa två nya dslr, när vet väl ingen nu. Men jag skulle nog vänta.

Det verkar finnas istD till skapligt pris på närmare håll än USA. Kamerahuset i Köpenhamn säljer den för 10995 danska kronor. Något dyrare än i USA men å andra sidan slipper man ju ytterligare moms. Jag känner inte till butiken närmare men webadressen är www.kamerahuset.dk.

Har inte provat kameran men intressant är att Pentax tydligen uppdaterat den så att ljusmätningen fungerar på manuell optik även när den är nedbländad. Detta ska fungera på all optik med k-fattning, alltså inte bara a-kopplad sådan.

ANNONS
Götaplatsens Foto