Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

beasten

Aktiv medlem
AF -fungerande....eller ej?

Hur mycket ljus, färgtemp samt vilket isotal kan ju också vara intressant.. Dessutom prova med olika gluggar..
Men det ser nog ut som om det är rätt fokus. Underligt om kameraservice kan fixa och säger att de inte kan samt väntar på besked.. Med tanke på alla de som nu väntar på service vore det ju en synnerligen glad nyhet ..Men men helt säker kan man ju inte vara ännu....

..inget rakt föremål för fokus,men för mig ser det perfekt ut. Fokuserat i den nedre kanten på näbben, Sigma 105 2,8, avstånd ca 1,5 m.

lma
 

FotoZ

Aktiv medlem
Någon firmware fix lär det knappast bli tal om då det inte är ett generellt fel som drabbar alla.
Det är några exemplar som har felet, och felet yttrar sig olika på olika objektiv. Alltså många parametrar...
I början när rapporterna kom tog många för givet att det var en felkonstruktion och att felet drabbar alla exemplar, men nu när kameran har funnits ute ett tag så ser bilden (!) annorlunda ut.

Finns nämligen många rapporter från de som inte har något som helst problem vid lågt ljus alternativt varm färgtemperatur. Finns inte några samstämmiga rapporter heller om objektiven, dvs ett och samma objektivmodell kan ha uppvisa felet på en kamera men inte uppvisar felet på en annan kamera, så även den teorin sprack. Och det börjar dessutom dyka upp rapporter om att ägare har lämnat in kameran, vilket man ju bör göra när man upptäcker ett fel, och kameran har kommit tillbaks utan felet.

Så helt uppenbart är det något som går att fixa på garantin, och det tycks allt mer handla om variationer i tillverkningen eftersom felet drabbar några men inte alla. Något liknande hände faktiskt K10D i början, några exemplar hade felaktigt monterat sökarhus (var lätt vinklat), men det åtgärdades på garantin och sen hände det inte i produktionen igen.
 

hence84

Aktiv medlem
Någon firmware fix lär det knappast bli tal om då det inte är ett generellt fel som drabbar alla.
Det är några exemplar som har felet, och felet yttrar sig olika på olika objektiv. Alltså många parametrar...
I början när rapporterna kom tog många för givet att det var en felkonstruktion och att felet drabbar alla exemplar, men nu när kameran har funnits ute ett tag så ser bilden (!) annorlunda ut.

Finns nämligen många rapporter från de som inte har något som helst problem vid lågt ljus alternativt varm färgtemperatur. Finns inte några samstämmiga rapporter heller om objektiven, dvs ett och samma objektivmodell kan ha uppvisa felet på en kamera men inte uppvisar felet på en annan kamera, så även den teorin sprack. Och det börjar dessutom dyka upp rapporter om att ägare har lämnat in kameran, vilket man ju bör göra när man upptäcker ett fel, och kameran har kommit tillbaks utan felet.

Så helt uppenbart är det något som går att fixa på garantin, och det tycks allt mer handla om variationer i tillverkningen eftersom felet drabbar några men inte alla. Något liknande hände faktiskt K10D i början, några exemplar hade felaktigt monterat sökarhus (var lätt vinklat), men det åtgärdades på garantin och sen hände det inte i produktionen igen.
Känns skönt att höra, då kanske man ska våga sig på att uppgradera från sin K200D, frågan är om man ska sälja K200an och för hur mycket eller behålla den som andrakamera... :)
 

Eilean

Medlem
Efter flera samtal med såväl butiken (Kungsholms Foto) jag köpte kameran ifrån, Focus Nordic (generalagenten) samt Kameraservice fick jag i förrigår ett klart besked - fix finns inte ännu. Firmware 1.02 kan möjligen förbättra saken något. Men själva grundproblemet kan man inte ordna idag.

Däremot påstod man sig vara helt säker på att inom en överskådlig framtid kunna fixa problemet och att det troligen handlar om en uppdatering, inte ett hårdvarufel.
Frågan är, är detta lugnande dimridåer eller inte? Det går ju inte att svara på. Men rimligen borde det gå att fixa.

Trots att butiken lovat att köpa tillbaka min kamera om jag så önskar, tänker jag avvakta en lösning till vidare. För min del är det ju ändå så att en övervägandede majoritet av de bilder jag tar är under trygga förhållanden.
 

beasten

Aktiv medlem
Inget allmänt fel?

Det som är lite underligt i sammanhanget är ju att kameraservice säger att de ej vet vad de ska göra. Tillika importören säger att de inte heller har en lösning utan väntar. Så om det nu är ett korrektionsbart fel torde ju en serviceverkstad kunna fixa det hela,,eller?
Men de säger ju att de inte vet. Ändå så säger ett antal av de som sänt in sin kamera att de blivit av med problemet. En hel del andra trots byte av hus att felet kvarstår...
Ett mycket underligt tillstånd kan det sägas. Min maskin ligger i alla fall stilla och väntar, inlånade andra märkesmaskiner får göra jobbet. Det blir dyrt före mig det här om det blir långvarigt. Om jag testat andra märken under samma förhållanden ja det har jag. Canon och Nikon. Om jag testat både bättre och mer konsumentinriktade hus?. Ja det har jag. Om jag sett samma fel ens i närheten . ? Nej! Om K7:an är säkrare? Ja! Något är ytterst mystiskt med det här. Jag får väl svettas vidare ett tag till..... Men inte hur länge som helst.

Någon firmware fix lär det knappast bli tal om då det inte är ett generellt fel som drabbar alla.
Det är några exemplar som har felet, och felet yttrar sig olika på olika objektiv. Alltså många parametrar...
I början när rapporterna kom tog många för givet att det var en felkonstruktion och att felet drabbar alla exemplar, men nu när kameran har funnits ute ett tag så ser bilden (!) annorlunda ut.

Finns nämligen många rapporter från de som inte har något som helst problem vid lågt ljus alternativt varm färgtemperatur. Finns inte några samstämmiga rapporter heller om objektiven, dvs ett och samma objektivmodell kan ha uppvisa felet på en kamera men inte uppvisar felet på en annan kamera, så även den teorin sprack. Och det börjar dessutom dyka upp rapporter om att ägare har lämnat in kameran, vilket man ju bör göra när man upptäcker ett fel, och kameran har kommit tillbaks utan felet.

Så helt uppenbart är det något som går att fixa på garantin, och det tycks allt mer handla om variationer i tillverkningen eftersom felet drabbar några men inte alla. Något liknande hände faktiskt K10D i början, några exemplar hade felaktigt monterat sökarhus (var lätt vinklat), men det åtgärdades på garantin och sen hände det inte i produktionen igen.
 

Kickback

Medlem
Vad är statusen Lothar? Fortfarande nöjd? Testat med mer vidvikliga objektiv?

Min känsla är att fota med 105mm från 1,5m är ingen utmaning för autofocusen, i stort som att fota från närgränsen och det är jag rätt säker kameran fixar med de flesta objektiv.

Men vad händer om du backar 1,5 meter till? För mig känns det då nästan som att focusen fastnar 1,5 framför nosen.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
skitnöjd

Vad är statusen Lothar? Fortfarande nöjd? Testat med mer vidvikliga objektiv?

Min känsla är att fota med 105mm från 1,5m är ingen utmaning för autofocusen, i stort som att fota från närgränsen och det är jag rätt säker kameran fixar med de flesta objektiv.

Men vad händer om du backar 1,5 meter till? För mig känns det då nästan som att focusen fastnar 1,5 framför nosen.
Närgränsen för det objektivet är 35 cm, så nog fick fokusen jobba. Men här är en bild till. Ca 3 meter, bländare 2,8, frihand, avstånd ca 3 m. Det syns direkt var jag lagt fokus.
lma
 

Bilagor

Kickback

Medlem
Bara att gratulera i så fall, men vad är det för ljus?

Kommer för egen del skicka tillbaka mitt ex, då jag dessutom identiferat skit på sensorn.
 

beasten

Aktiv medlem
Jag har provat en K 5:a till

Nu har jag testat ett hus till. Det uppför sig tämligen lika mitt. Huset har ett betydligt senare serienummer som jag förstått..
Om det är så att det är vissa hus som är behäftade med oreparabla fel avseende autofokus kunde det vara bra att få veta det från leverantören
.
Jag tackar just nu min lyckliga stjärna att jag INTE importerade ett hus.. På vissa forum talas det om relaterat 3-4 EV relativt 100 iso för att riktigt komma åt felet. Det har jag inte behövt göra.. Så jag är fortfarande mycket fundersam. Om felet ej går att fixa vilket påstås av kameraservice samt ett antal andra källor då borde en garantivända inte hjälpa.

Om garantirep hjälpte, kan det vara så att huset felfokuserade p.g.a ett tekniskt fel som gick att åtgärda och de gluggar som testats under liknande förhållanden i kombination med det huset fungerar under de förhållanden som de testas under. Men det borde gå att få fram felfokus om man sänker mängden ljus och mer tabell samt vetenskapligt mäter avsedda parametrar.

Givetvis fungerar inte autofokusen då det är riktigt mörkt det gäller även det av mig för tillfället inlånade Canonhuset 5 D MK2. Den går dock som tåget, K 5:an däremot jagar fokus och missar rätt rejält allt för ofta. Så frågan är fortfarande är det ett hårdvarufel eller mjukvaran... Jag gillar Pentaxhuset men behöver en säker fungerande autofokus ...... Jag väntar lite till...

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Exposure/Expos
ure_01.htm

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/131080-pentax-germany-acknowledges-ff-problem-finally.html

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/131080-pentax-germany-acknowledges-ff-problem-finally.html

r
blandljus.
Men jag gjorde precis om bilden i glödlampljus och det var samma resultat.

lma
 

beasten

Aktiv medlem
Jag nyttjar för tillfället Canon

Jo då jag vet och har läst Falklumos mycket välgjorda test som bekräftar det som många med mig vet om och som bekräftas i den vardagliga fotograferingen. En kopia av Falklumos test skeppades till importören av Pentax som sänt den vidare. Nu är det flera månader som jag haft en oreparerbar kamera och det bekräftas även av kameraservice.
En sak som jag blev lite fundersam på är att en inlånad Nikon D 7000 var lite orolig i sin autofokusfunktion den med. Kan vara en slump men jag blev mycket förvånad..

Har ställt frågan om vad som händer om felet inte går att åtgärda. Pengarna tillbaka? Inget svar ännu... Canonhuset går dock som tåget men är en himla klump. Jag saknar mitt kompakta hus något så in i .... Men det måste fokusera korrekt.... Tiden börjar nu rinna ut......
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag har inte skickat in min än (eftersom ingen lösning tycks finnas ännu) och den frontfokuserar oacceptabelt mycket. Eftersom det är så illa (åtminstone på min) så har jag kallt räknat med att de måste lösa det på ett eller annat sätt. Något annat vore otänkbart.

Men tiden går och inget händer.... jag väntar ett tag till men snart blir det dags att börja fundera på vad nästa steg blir om inget händer. Tanken att lämna tillbaka den återkommer allt oftare.
 

ErikStarck

Aktiv medlem
Jag har inte skickat in min än (eftersom ingen lösning tycks finnas ännu) och den frontfokuserar oacceptabelt mycket. Eftersom det är så illa (åtminstone på min) så har jag kallt räknat med att de måste lösa det på ett eller annat sätt. Något annat vore otänkbart.

Men tiden går och inget händer.... jag väntar ett tag till men snart blir det dags att börja fundera på vad nästa steg blir om inget händer. Tanken att lämna tillbaka den återkommer allt oftare.
Så himla tråkigt det här. Det är en riktigt trevlig kamera. Jag tog ju det något smärtsamma beslutet innan nyår att byta in min K5:a i utbyte mot en 5D II - större och dyrare och med betydligt färre smarta features. Bara en sådan enkel sak som att kunna ställa in ett ISO-värde mellan 6400 och 12800 eller 12800 och 25600 går inte att göra (ja ok, man kan ändra exponering, men det vill jag inte).

Men med autofokus det inte går att lita på inomhus går det helt enkelt inte att motivera K5:an. Tyvärr. Får hoppas det löser sig till sist.


Erik
 

jido

Aktiv medlem
Surt att ni har så mycket problem med det här. Jag tror jag verkar vara en av få som inte är så beroende av att använda autofokus när jag fotar, vilket gjort att jag kör på med min K-5. Buggfixen får komma när den kommer, vad mig anbelagnar. Till dess fortsätter kameran att vara svinbra på allt det andra

Det ryktas ju om att en mjukvarufix är på väg för K-x (eller är det K-r som delar problemet med K-5?). Någon som har senaste status på det?
 

fikkser

Aktiv medlem
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/134215-lumolabs-pentax-k-5-low-light-focus-study-published.html

Lumolabs har testat k-5 och inte kunnat bestämma om det är mjukvaru- eller hårdvarufel. Det som går att säga är att om det var ett litet problem vore det redan fixat. Läs rapporten om ni är intresserade.

" The K-5 as it presently ships indeed has a flaw in its phase detect autofocus module or software which causes it to front focus in low light below a lens-dependent threshold in EV.
If it does, it seems to consistently focus ≈ 255 µm behind the sensor plane (although with a significant ± 75 µm scatter of results which is about twice as large as the normal scatter of result).
Faster lenses seem to keep working in lower light but of course, are prone to more blur when the front focus does eventually happen. Slower lenses can already start to front focus at light levels metering as 4 EV or 6 EV even. A fast lens may work down to 0 EV in white light.
Light sources other than daylight emphasize this problem as they simply appear darker to the AF module. Moreover, it seems to be moderately color blind for red which further emphasizes the effect in deep tungsten light.
The effect is real and can negatively impact the daily work of a photographer. On the other hand, it is possible to run into a low light tungsten situation without the problem.
The paper clarifies conditions to hit or avoid the issue. White light (halogen is not white enough though) and a wide lens stopped down help to work around the problem. AF assist light typically doesn't help though. But an LED flash light does.
I don't rule out that a µm-valued variable becomes 0xFF (255) and causes a false shift of the focus plane by 255 µm. I call it the +0xFFµm hypothesis."
 

beasten

Aktiv medlem
Bytt mattskiva?

Har du bytt mattskiva? Det är ju inte helt lätt att fokusera med en digitalkamera och endast lita på ögats skärpeseende....

Surt att ni har så mycket problem med det här. Jag tror jag verkar vara en av få som inte är så beroende av att använda autofokus när jag fotar, vilket gjort att jag kör på med min K-5. Buggfixen får komma när den kommer, vad mig anbelagnar. Till dess fortsätter kameran att vara svinbra på allt det andra

Det ryktas ju om att en mjukvarufix är på väg för K-x (eller är det K-r som delar problemet med K-5?). Någon som har senaste status på det?
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Surt att ni har så mycket problem med det här. Jag tror jag verkar vara en av få som inte är så beroende av att använda autofokus när jag fotar, vilket gjort att jag kör på med min K-5. Buggfixen får komma när den kommer, vad mig anbelagnar. Till dess fortsätter kameran att vara svinbra på allt det andra

Det ryktas ju om att en mjukvarufix är på väg för K-x (eller är det K-r som delar problemet med K-5?). Någon som har senaste status på det?
Inte hört något om att det ska vara problem med någon annan än K-5 och jag har aldrig upplevt felfokusering vid lågt/rött ljus på min K-x. Känns också osannolikt att K-x skulle ha detta problemet då den är mycket äldre än K-5
 

jido

Aktiv medlem
Har du bytt mattskiva? Det är ju inte helt lätt att fokusera med en digitalkamera och endast lita på ögats skärpeseende....
Nja. Jag har Den där mattskivan som har en rutad matris i sig. Tror inte den skiljer sig åt när det gäller fokuseringsprecisionen, men kanske. Det kanske är så enkelt som att jag är slarvigare än er med fokus ;)
 
ANNONS