Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pentax K till EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Frostmork

Ny medlem
Det här vet jag är uppe på många forum men 75% av folket har antingen inte så bra koll eller så har de dålig engelska. Därför hoppas jag att någon här har bättre koll.

Farsan brukade fota rätt mycket förr och har 6-7 äldre Pentaxobjektiv som jag är rätt säker använder Pentax K bajonettfäste.
Min kamera är en Canon 450D och är man student är de objektiven en guldgruva. Så jag kollade vad folk säger om konverteringsringar och hittade en par på e-bay. Men på div forum jag hittade är det 50/50. En del säger att det går skitbra med de objektiven medan andra säger att det är helt omöjligt. De som säger att det inte går klagar på en liten metallbit som går bak i kameran, Men de som säger att det går säger att det inte gör någonting.
Men på multinationella forum kan man hitta alla typer av tomtenissar så jag vänder mig hit istället.

Pentax K-ring till Canon EOS, funkar det?

(Vill inte sälja eller göra ingrepp på objektiven, inte farsan iaf. :) )

Har inte någon Canon kamera själv så är inte 100% angående detta men misstänker att i de flesta fall funkar Pentax-K objektiv på Canons kameror med APS-C sensor utan problem då de har mindre spegel, men på kamerorna med större sensor kommer bland annat länkaget för bländarkontrollen ta i den större spegeln och objektiven måste modifieras för att gå att använda.

Men någon som provat detta bör verifiera att det verkligen fungerar så.

ANNONS
Götaplatsens Foto