Annons

Pentax K100D el canon eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerbeat

Aktiv medlem
nä detta är ingen fråga om vilken som är bäst,

jag undrar dock hur utbudet med tillbehör ser ut
i form av obj m.m och hur dom förhåller sig i kalite och pris.

Pentaxen är mest interesant pga antiskak funktionen,

men hur är objektiven till pentax jämnförelsevis med canons kvalité och priser.

kanske borde jämnfört 350d ist men om det blir köp så blir det eos 400D el k100D

Tips ideer samt ren och skär erfarenhet är av intresse.

Lite knepigt att jämföra. Pentax har tex en del speciella objektiv som de extremt små och bra pannkakslinserna som man rätt så ensam om.
Några av de bästa objektiven som finns kommer också från Pentax men av dessa kostar vissa en hel del (31/1.8 LTD går på över 10000 kr).
Pentax håller på att bygga upp ett helt ny serie anpassad för aps-c och även i proffsklass (tätade med supersonic motorer). Man har kommit långt på vidvinkelsidan men den nya teleoptiken kommer med början 2007.
Tittar man på priserna så är det generellt lite billigare, jämför tex 14/2.8 och 50/1.4 med Canons motsvarigheter.
Om du vill få en uppfattning om vad som går att få tag på för Pentax så rekommenderar jag en sökning på bhphoto.com. De har nog det mesta som tillverkas för Pentax till försäljning.
Sedan är ju Canons utbud iaf betydligt större och säljs på flera ställen och med en större begagnat marknad. Men jag tror inte man behöver sakna något med Pentax även om valmöjligheterna är lite färre.

Senast ändrad:
papi skrev:
Lite knepigt att jämföra. Pentax har tex en del speciella objektiv som de extremt små och bra pannkakslinserna som man rätt så ensam om.
Några av de bästa objektiven som finns kommer också från Pentax men av dessa kostar vissa en hel del (31/1.8 LTD går på över 10000 kr).
Pentax håller på att bygga upp ett helt ny serie anpassad för aps-c och även i proffsklass (tätade med supersonic motorer). Man har kommit långt på vidvinkelsidan men den nya teleoptiken kommer med början 2007.
Tittar man på priserna så är det generellt lite billigare, jämför tex 14/2.8 och 50/1.4 med Canons motsvarigheter.
Om du vill få en uppfattning om vad som går att få tag på för Pentax så rekommenderar jag en sökning på bhphoto.com. De har nog det mesta som tillverkas för Pentax till försäljning.
Sedan är ju Canons utbud iaf betydligt större och säljs på flera ställen och med en större begagnat marknad. Men jag tror inte man behöver sakna något med Pentax även om valmöjligheterna är lite färre.

Tackar för ditt svar, Min plan är väll att klara mig med 2st objektiv med tanke på att jag mestadels kommer fota djur och mäniskor,

de jag tittade på pentax sidan var dessa obj.

FA J 75-300/4,5-5,8 AL

SMC-FA 1,4/50mm

vilket borde täcka mina behov mer än väl.

Tigerbeat skrev:
Tackar för ditt svar, Min plan är väll att klara mig med 2st objektiv med tanke på att jag mestadels kommer fota djur och mäniskor,

de jag tittade på pentax sidan var dessa obj.

FA J 75-300/4,5-5,8 AL

SMC-FA 1,4/50mm

vilket borde täcka mina behov mer än väl.

FA 50/1.4 är ett toppenbra porträttobjektiv.

Området på 75-300 är nog bra för djur och natur men jag känner inte till objektivet mer än så. DA 50-200 är annars också en riktigt bra optik.

Du har inte vidvinkel eller normal i ditt förslag typ DA 18-55?

papi skrev:
FA 50/1.4 är ett toppenbra porträttobjektiv.

Området på 75-300 är nog bra för djur och natur men jag känner inte till objektivet mer än så. DA 50-200 är annars också en riktigt bra optik.

Du har inte vidvinkel eller normal i ditt förslag typ DA 18-55?

Nja den typen av bilder kameran kommer användas mest till är liknande
Dessa

Och då känns en zoom och en fast lagom,
är dock inte så insatt i vidvinkel objektiven, men det är väll att den plockar in vidare perspektiv om jag förstått det rätt,?

Tigerbeat skrev:

är dock inte så insatt i vidvinkel objektiven, men det är väll att den plockar in vidare perspektiv om jag förstått det rätt,?

Ja så är det. Om inte avståndet till vovvarna är väldigt stort tror jag ett DA 50-200 kan räcka till och ge bättre bildkvalite, om du prioriterar det.

papi skrev:
Ja så är det. Om inte avståndet till vovvarna är väldigt stort tror jag ett DA 50-200 kan räcka till och ge bättre bildkvalite, om du prioriterar det.

Ok tackar för tipset, Jo kvalite är den viktigaste faktorn iaf i hundutställnings samanhang,

ytan dom rör sig på är väll i storlek med en halv fotbollsplan eller mindre i vissa fall.

Har ett 70-210 1:4 till min eos 300d som jag tycker funkar bra, har dock inte testat den i dessa samanhang,

FILM) (Linkan71 skrev:
Jag skulle aldrig köpa pentax i dagens läge med tanke på deras objektivpark.

Se länkad tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=67633&perpage=15&pagenumber=1

Men iom att mina behov täcks gott av det som finns så spelar det ingen roll om dom har 10 eller 1000 olika, det var mer kvaliten och priset mellan dessa som var lite interesant,

På canon sidan tycker jag mig ofta se klagomål på
plastighet och ljussvaga objektiv i den lägre prisklassen, hur ser det ut på pentax sidan?

Tigerbeat skrev:
Men iom att mina behov täcks gott av det som finns så spelar det ingen roll om dom har 10 eller 1000 olika, det var mer kvaliten och priset mellan dessa som var lite interesant,

På canon sidan tycker jag mig ofta se klagomål på
plastighet och ljussvaga objektiv i den lägre prisklassen, hur ser det ut på pentax sidan?

Jag kan inte detta utan jag ber andra svara om just detta.

Rent generellt så tycker jag att Pentax med flera borde ha bättre objektiv än Nikon och Canon för att slå sig in på markanden men det är bara vad jag tycker är rimligt. Jag har ingen aniong om de är bättre eller sämre eller om de är likvärdiga i kvallite.

FILM) (Linkan71 skrev:
Jag kan inte detta utan jag ber andra svara om just detta.

Rent generellt så tycker jag att Pentax med flera borde ha bättre objektiv än Nikon och Canon för att slå sig in på markanden men det är bara vad jag tycker är rimligt. Jag har ingen aniong om de är bättre eller sämre eller om de är likvärdiga i kvallite.

Just precis och så är det ofta, bättre och billigare optik + bättre och billigare kameror.

Sedan behöver man inte slå sig in på en marknad om redan är där, eller hur?

Trådskaparen var ju heller inte intresserad av vad du inte skulla ha köpt men utveckla gärna vilka brister du ser i Pentax objektivprogram och varför det i så fall skulle påverka Lennarts val. Vilket teleobjektiv med bildstabilisering skulle du föreslå Lennart och vad kostar det?

Senast ändrad:
papi skrev:
Just precis och så är det ofta, bättre och billigare optik + bättre och billigare kameror.

Sedan behöver man inte slå sig in på en marknad om redan är där, eller hur?

Vilket teleobjektiv med bildstabilisering skulle du föreslå Lennart och vad kostar det?

Det där med att vara inne på marknaden är väl att ta i ordentligt. 4% är ett tal jag hört att pentax har jämfört med Nikon och Canon som har den största delen.

Ja vilket objektiv skulle Lennart ha det finns många kvallitetsobjektiv med IS. Canons 70-300 Is är bra.

FILM) (Linkan71 skrev:
Det där med att vara inne på marknaden är väl att ta i ordentligt. 4% är ett tal jag hört att pentax har jämfört med Nikon och Canon som har den största delen.

Ja vilket objektiv skulle Lennart ha det finns många kvallitetsobjektiv med IS. Canons 70-300 Is är bra.

och vid vilket %-tal är man inne på marknaden enlig dig?

70-300 är iaf ett av dina mer konstruktiva förslag men du glömde priset som blir en merkostnad på drygt 4000 kr jämfört med Pentax 75-300 alternativ.

Igen vilka brister du ser i Pentax objektivprogram ?

FILM) (Linkan71 skrev:

Det är väl ungefär så stor andel Apple har på datormarknaden. Skall man dra en annan parallel så lär väl inte t.ex Ferrari ha så stor andel av nybilsförsäljningen.

Men att köpa en Canon eller Nikon blir nog aldrig riktigt fel, och en Volvo V70 är ett tryggt val som sällan blir riktigt fel. Men det kanske inte är helt rätt alternativ alla gånger...

Blir det nått förtydligande från dig vad som saknas för att man skall kunna välja Pentax? Det verkar ju vara rätt många som har missat det i så fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto