Annons

Pentax K100D el canon eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
Tigerbeat skrev:
de jag tittade på pentax sidan var dessa obj.

FA J 75-300/4,5-5,8 AL

SMC-FA 1,4/50mm

Om FA 50/1.4

"What many photographers aren't aware of is that Pentax still also makes some of the best SLR lenses on the planet. For pure picture quality, taking bokeh into account, my considered opinion is that the Pentax 50mm f/1.4 is the best fast fifty (and I say that having carefully tested damn near everything out there). The FA 24mm f/2 is certainly one of the best 24mm AF lenses going. And if you were to directly compare the Leica 80mm Summilux-R, the Zeiss Contax 85mm f/1.4, the AF-Nikkor 85mm f/1.4, and the Pentax SMC-FA 85mm f/1.4, it would be very clear to you that the latter lens absolutely belongs in the company of the former three. For portraiture, it might even edge the others out."

Mike Johnston Luminous Landscape

papi skrev:
Om FA 50/1.4

"What many photographers aren't aware of is that Pentax still also makes some of the best SLR lenses on the planet. For pure picture quality, taking bokeh into account, my considered opinion is that the Pentax 50mm f/1.4 is the best fast fifty (and I say that having carefully tested damn near everything out there). The FA 24mm f/2 is certainly one of the best 24mm AF lenses going. And if you were to directly compare the Leica 80mm Summilux-R, the Zeiss Contax 85mm f/1.4, the AF-Nikkor 85mm f/1.4, and the Pentax SMC-FA 85mm f/1.4, it would be very clear to you that the latter lens absolutely belongs in the company of the former three. For portraiture, it might even edge the others out."

Mike Johnston Luminous Landscape
Tackar, det var interesant att läsa, kan tänka mig att den linsen är motsvarande 50mm 1,8 el 1,4 till canon??

Tigerbeat skrev:
Man skulle kunna tro att ni e gifta :) ha ha ha!

Jag gillar inte personer som är så kategoriska ang vad som är BÄST eftersom man har det själv.

Min fråga är varför säljs 400D väldigt mycket och varför säls D80 mycket bra också. Varför har Canon och Níkon ca 90% av markanden? Bara en enkel fråga?

Jag har en 400d som jag trivs utomordentligt med. Men jag skulle lika gärna trivas med en D80. Säkerligen skulle jag trivas med en pentax också med men jag är osäker på andrahansvärdet på både hus och optik

FILM) (Linkan71 skrev:
Min fråga är varför säljs 400D väldigt mycket och varför säls D80 mycket bra också. Varför har Canon och Níkon ca 90% av markanden? Bara en enkel fråga?
För att de är väletablerade. Det betyder inte automatiskt att de är bättre.

"Kvantitet är en kvalitet i sig" påstås Josef Stalin ha sagt.

Tycker du verkligen att det som är mest sålt också är bäst, Håkan?
Isåfall bör man ju inte köpa andra bilar än Volvo eller Saab, och datorn bör köra Windows XP med Internet Explorer som webläsare. Majoriteten har väl inte fel?

en sak e lite kul på cyberfotos test.

eos400d testade man med ett EF 50/1,4 USM
ett objektiv med topbetyg.

medans man testade Pentax k100d med ett 18-55 som dom skriver "ligger i medelklass"

nu är det förvisso inga jämnförelsebilder dom tar på det sättet, men visst vill dom framhäva canon mer?

Tigerbeat skrev:
Tackar, det var interesant att läsa, kan tänka mig att den linsen är motsvarande 50mm 1,8 el 1,4 till canon??

Japp den motsvarar Canons 50/1.4 men lite bättre enlig vissa och betydligt bättre byggd än 50/1.8 som dock är billigare och näst intill självkomposterande.

Senast ändrad:
Tigerbeat skrev:
nu är det förvisso inga jämnförelsebilder dom tar på det sättet, men visst vill dom framhäva canon mer?

Ja det är ingen riktig kameratest och har förmodligen bara att göra med deras försäljning och lönsamhet. Det finns som tur är gott om riktiga tester som är både objektiva och ingående. Några bra tester finns länkade i Pentaxforumet, Imaging Recourse test tex.

Om bildkvalitén kan det var kul info att K100D har bäst dynamiskt omfång av alla testade kameror efter Fuji S3, slår tex jättar som Canon 5D och 1 DS Mark II.

Senast ändrad:
oskard skrev:
"Kvantitet är en kvalitet i sig" påstås Josef Stalin ha sagt.

Tycker du verkligen att det som är mest sålt också är bäst, Håkan?
Isåfall bör man ju inte köpa andra bilar än Volvo eller Saab, och datorn bör köra Windows XP med Internet Explorer som webläsare. Majoriteten har väl inte fel?

He he du var en rolig en du:) Ja du har helt rätt, Saab är bäst ( kör det själv), Windows xp med internet exploler liksa så. Majoriteten vinner alltid, troligtvis för at de är säkra och bra.

Men Saab kan ju inte vara bäst, det säljs ju fler Volvo.

Och att majoriteten är säkra och bra håller jag absolut inte med om när det gäller Windows XP och Internet Explorer.

Eller skall jag sälja min Mac och avbeställa min Pentax? det är kanske bäst att göra som alla andra...

FILM) (Linkan71 skrev:
He he du var en rolig en du:) Ja du har helt rätt, Saab är bäst ( kör det själv), Windows xp med internet exploler liksa så. Majoriteten vinner alltid, troligtvis för at de är säkra och bra.

Där måste jag nog säga emot dig lite, Windows xp och IE är INTE säkert, microsoft släpper hela tiden uppdateringar men bugglagningar för säkerhetshål, Då är nog linux/unix säkrare och stabilare samt MKT billigare iom att det är gratis, Men samma sak där som i kameravärlden kan jag tänka mig, program och spel finns inte i lika stor skala som till windows, därför använder fler windows än Linux/unix.

Dom flesta inom webhotellen använder sig av Unix/linux just pga större säkerhet och högre stabilitet,

Trots detta använder jag enbart windows pga just utbudet av program samt dess enkelhet i användning. TROTS det höga priset.. :)

Tigerbeat skrev:
Aningen OT men men ... :)

Ja OT verkar det mesta vara numera på denna tråd. Tämnk att det alltid fínns ilska pentax ägare i varge tråd:-D Små terier är vad de är.

Vad det inte för eller emot Pentax K100D el canon eos 400d det handlade om?

Känns som det är ganska många som är ilskna på Pentax-ägarna. Om nu Canon/Nikon/Volvo/Saab/Windows är det bästa som finns så är det väl inget att brys sig om att nån har ett "udda-märke" med en liten marknadsandel? Varför denna försvarsposition?

oskard skrev:
Känns som det är ganska många som är ilskna på Pentax-ägarna. Om nu Canon/Nikon/Volvo/Saab/Windows är det bästa som finns så är det väl inget att brys sig om att nån har ett "udda-märke" med en liten marknadsandel? Varför denna försvarsposition?

Om jag nu måste stå till svars för ALLA så är vi inte ilska på pentax ägarna på det sättet utan JAG är lite sur på pentaxägarnas försvarsställning, Pentax är säkerligen ett bra val för den som vill köpa enligt mig ett "udda" märke. Jag ville inte det utan jag satsade på ett "säkert" kort som 400d.

Begriper inte hur nån som inte redan sitter med en massa Canonutrustning kan välja en Canon idag. Nästa modell kommer nästan säkert att ha antiskak i någon form, eller törs de stå över en modell till?

Nä, Pentax och Sony regerar idag om man inte har mycket specifika krav och då är det knappast instegsmodellerna som gäller ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto