Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax KS-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Kopierade och klistrade in i Google översätt....
---------------------------------------------------------------------
Specifikationer för K-S1 är okänd, men i den mån bilden ser det ut som en liten instegsmodellen av kroppen mycket. Operationen systemet, lägesratten flyttar till baksidan, verkar det ha blivit helt annorlunda från modellen posten för Pentax hittills.

Det är intressant (LED är? Är inbäddade) är slutarratten och runt greppet skiner, men är platsen att vara orolig om detta är en dekorativ enbart, någon funktion eller har tilldelats.

---------------------------------------------------------------------
Jag vet inte om jag fattade så speciellt mycket mer.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Verkar vara en mycket enkel kamera, antagligen med speglar istället för pentaprisma. Kanske K500 blir ersatt av en enklare kamera och Richo kör med 3 Aps kameror varav en riktigt billig?
Och Pentax Q-S1 verkar innebära 2 Q kameror. Kan det bli 2st 645or? En 645-S1 utan magnesiumlegering och med speglar, eller kanske skorstenssökare...
 

VisualD

Aktiv medlem
Verkar vara ett pentaprisma av Pentaxmått, lite K-3 tech och LED-funktioner passande selfie- och wefie-fotografen. Helt enkelt en budgetkamera som ser välriktad ut.
 

Pippo

Aktiv medlem
Oj, Ricoh förvånar igen. Trodde att K-01:an var det fulaste som kunde produceras men denna gång har de lyckats överträffa sig själva. Den ser ju ut som ett mellanting mellan leksak och något från star trek. ;)
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Oj, Ricoh förvånar igen. Trodde att K-01:an var det fulaste som kunde produceras men denna gång har de lyckats överträffa sig själva. Den ser ju ut som ett mellanting mellan leksak och något från star trek. ;)
Jag tycker den liknar en traditionell systemkamera i designen!
Att reglage och knappar har lite färgade led-lampor som går att stänga av gör den väl knappast fulare än K-01....

Antar att de vill sticka ut hakan nu när andra tillverkare också tar fram systemkameror i olika kulörer.
 

glemmy

Aktiv medlem
Var inte Pentax först med färgglada systemkameror?
När jag köpte K-x vet jag att den strax därefter kom i massa färgglada färgkombinationer.

Håller med om att KS-1 inte var så vacker, men i svart ser den helt okej ut.
Luras man av att den är lite kantig eller är den väldigt smal/kompakt?
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag tycker den liknar en traditionell systemkamera i designen!
Att reglage och knappar har lite färgade led-lampor som går att stänga av gör den väl knappast fulare än K-01....

Antar att de vill sticka ut hakan nu när andra tillverkare också tar fram systemkameror i olika kulörer.
Haha, nej alla har väl rätt att tycka som de vill. Att jag tycker att den är vedervärdig behöver ju inte betyda att alla tycker samma. ;)

Deras K-5 och K-3 tycker jag är bland de snyggaste moderna kamerorna som tillverkats/tillverkas. Därför tycker jag det är lustigt att de emellanåt ger sig på extrema varianter jag tycker det motsatta om.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Pentax har genom sin historia provat olika designgrepp. Vi har ju den väldigt boxiga SF-serien, vi har Z-serien med blixtskon vid handgreppet och LCD:n ovanpå sökarhuset för att ge några exempel. Nya kameran följer Pentax tradition av att prova nya vägar. Verkar vara en K-3 med AF system från K-50 i ett kompakt och icke-vädertätat hus. Ingen budgetkamera, den är för avancerad för det, utan mer ett alternativ till det existerande utbudet - och kanske början av en ny kameraserie... Jag tänker mig, Pentax kanske gör två serier av K-infattade kameror. En som följer dagens K-3, K-50 etc, och en som följer denna nya kameras design. K-serien blir vädertätad och något större. K-s blir en serie av icke-vädertätade, kompakta kameror med speciell design.
Ja då kan Pentax sprida ut sin teknik på fler kameror utan att det kostar så mycket i utvecklingskostnad, och som ändå skiljer sig åt och vänder sig till olika målgrupper.
 

bony

Aktiv medlem
Haha, nej alla har väl rätt att tycka som de vill. Att jag tycker att den är vedervärdig behöver ju inte betyda att alla tycker samma. ;)

Deras K-5 och K-3 tycker jag är bland de snyggaste moderna kamerorna som tillverkats/tillverkas. Därför tycker jag det är lustigt att de emellanåt ger sig på extrema varianter jag tycker det motsatta om.
Mmmm, tycker tyvärr :) att du har rätt - blanda äpplen och päron... Men uppmärksamhet blir det åtminstone - och det är bra reklam också, oavsett vad man tycker.
 

Pippo

Aktiv medlem
Japp, hoppas verkligen att det går bra för Pentax - ett klart underskattat märke enligt min mening. Har använt dem i två olika omgångar och ångrat mig varje gång jag sålt av allt. Vem vet, kanske blir en tredje omgång. :)
 
ANNONS