Annons

Pentax KX vs K2

Produkter
(logga in för att koppla)

akeda

Ny medlem
Tja,

Man ska inte tala illa om Chinon CM4e, har klarat mig alldeles utmärkt med den i ett par år. Men jag har börjat snegla på Pentax KX/K2, (spegeluppfällning och nerbländn. önskas)

Nån som har erfarenhet av både KX och K2? Har läst mig till mycket i ämnet, K2 verkar vara lite dyrare begagnad. K2 har metallslutare? Vad är annars skillnaderna?

Vad bör man betala för en KX/K2 i hyfsat skick?

Eller nån kanske vet ett bättre alternativ med K-bajonett?

-david i jkpg

KX är helt mekanisk och manuell. Den bygger på gamla Spotmatic från 60-talet. Den har nedbländning/spegelupfällning och bra ljusmätare (kiselcell) med följevisare.

K2 har automatik och elektronisk styrning av slutaren (vertikal metallridå) men 1/125 och B är mekaniskt styrda som nödåtgärd. Samma mätare och sökarvisning som KX. Nedbländning och spegeluppfällning separat.

Alternativ är LX även om ljusmätaren är lite oexakt manuellt (visar endast hela steg). Annars har den allt och är robust men ändå liten och lätt.

Ricoh har några intressanta äldre modeller. XR-1 motsvarar ungefär KX. XR-2 och KR-10 (första modellen) motsvarar K2. De har dock endast segeluppfällning i kombination med självutlösaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto