Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax ME Super

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag tänkte ev köpa en digital pentax och lite gluggar, typ 43/1.9 eller 31/1.8 och 77/1.8.

Då kom jag på att det kunde va kul att ropa in en analog kamera att experimentera med. Kan man använda ovan nämnda gluggar på en ME super? Har denna kamera autofokus? Är den trevlig?

Mvh Johan

Jag tänkte ev köpa en digital pentax och lite gluggar, typ 43/1.9 eller 31/1.8 och 77/1.8.

Då kom jag på att det kunde va kul att ropa in en analog kamera att experimentera med. Kan man använda ovan nämnda gluggar på en ME super? Har denna kamera autofokus? Är den trevlig?

Mvh Johan

Jag tror de passar i fattningen till ME/ME Super (känner bara till en Pentax K-fattningsvariant vad gäller fysiska passningen) men ifall "limited" optiken tecknar ut "full formatet, 24 x 36mm" vet jag icke.

ME (Super) är i vart fall en liten mkt trevlig kamera.
Hade själv en ME från 1977 och några år efter det."ME Super" ger möjlighet ställa tiden själv vilket ursprungs-ME saknade, men de har likadan kamerakropp.
Något av det kompaktaste som gjorts i systemkameraväg för 24 x 36mm-formatet.

(Autofokus var dock inte uppfunnet då ME/ME-super tillverkades...)

Senast ändrad:
ME Super har inte autofokus, men ovanstående objektiv går att använda på de. Personligen tycker jag ME Super gör sig bäst med gamla manuellt fokuserade objektiv ur "M"-serien.

Vill du ha AF så kan jag rekommendera MZ-5n (eller MZ-3 som är lite mer sällsynt) som är en riktigt trevlig kamera med gammal klassisk utformning och i kompakt format, om än lite plastig jämfört med tidigare analoga kameror. Bländaren styrs på objektivet, slutartid och exponeringskomp har rattar som på gammalt vis. Men MZ-5n har även program-, bländar- och slutartidsautomatik.

Skaffade själv en MZ-5n bara för att använda med mitt FA43 då de båda bildar en mycket trevlig enhet.

Bilagor

• mz5n.jpg
    mz5n.jpg
    84 KB · Visningar: 264
(Autofokus var dock inte uppfunnet då ME/ME-super tillverkades...)

Jodå, Pentax tillverkade en autofokuskamera samtidigt som ME Super var i produktion. Men på den går det inte att använda dagens autofokusobjektiv.

ME Super är en trevlig kamera, men om tidsautomatik inte är ett måste finns det bättre. Tycker personligen bättre om MX och KX modellerna som är helt manuella.

Om du vill ha autofokus är MZ-5/MZ-5n som tidigare rekommenderades nog ett bra val.

Om du är villig att satsa en litet större peng kan du kolla på LX (tidsautomatik) alternativt MZ-S (autofokus).

Jodå, Pentax tillverkade en autofokuskamera samtidigt som ME Super var i produktion. Men på den går det inte att använda dagens autofokusobjektiv.

ME Super är en trevlig kamera, men om tidsautomatik inte är ett måste finns det bättre. Tycker personligen bättre om MX och KX modellerna som är helt manuella.

Om du vill ha autofokus är MZ-5/MZ-5n som tidigare rekommenderades nog ett bra val.

Om du är villig att satsa en litet större peng kan du kolla på LX (tidsautomatik) alternativt MZ-S (autofokus).

Det är sant, men den AF-varianten var så marginell så den glömde jag bort i farten.Såldes någon i sverige? Kanske.
Men: uppfunnet var AF iaf i och med den...så sant.

Tänk vad olika man kan tycka, tidsauto tyckte jag var just det som gjorde ME trevlig, medan MX (för mej) var lite begrämnsad då exakt det saknades på den.ME Super var ju bra då den kunde styras manuellt och gav exponeringsauto...

Tidsautomatiken i sig har jag inget emot på ME Super, den går att köra i manuellt. Men det är handhavandet med de små knapparna man måste trycka på för att köra den manuellt som stör mig, långsamt och petigt. En ratt med alla slutartider som man får snurra på är mycket mer gediget.

Men ME/ ME Super och MZ5/3 funkar bara med
tex FA objektiv, from DA är bländarringen
borta från objektiven och bara vissa
objektiv tecknar ut hela småbildsformatet.
Men DA objektiv funkar bländaren med dom
flesta kameror från A, SF och Z serien.

ANNONS
Götaplatsens Foto