Annons

Pentax på expert

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
När jag var på väg till br leksaker för att köpa mig en fin byggarebobhjälm fick jag syn på en vit kamera inne på expert i Falun, och där fanns även en jycklare och en representant från pentax. De hade flera pentaxkameror, kompakta samt k-x o k-7. Pentax-gubben pratade på bra och talade om att man kommer få känna på den nya mellanformataren på någon mässa i gbg. Han sa att den kommer kosta 100 000 ungefär (som folk spekulerat). Han bekräftade också att pentax släpper en k-5 i år men mer ville han inte säga om den annat än att den hamnar mellan k-7 och kx. När jag förde de överdrivna objektivpriserna på tal sade han att det är otroligt dumt prissatt och att ingen köper original längre. Han skyller priserna på Tyskland där de sätts. Men han antydde att priserna kommer att sänkas eftersom de är ohållbara. Undertiden förespråkade han tamron. Hehe.

Hoppas han inte ljög för mig bara och ursäkta om det blev grötigt för jag skriver från mobilen.

En k-5, mellan k-7 och k-x. Asch jag som hoppades på en förbättrad k-7, inte en förenklad modell. Hm, kanske är det den efterlängtade k-7 med k-x sensor?

Ja, visst kommer det en mellanmodell - över K-x och under K-7.
För några veckor sedan visades en teckning i japansk fotopress med en kamera som var lik K200D i designen, men hade K-x teknik under skalet. Vi kan nog därför vänta oss vädertätning, skärpedjupskontroll runt avtrycket och en separat RAW-knapp, mycket troligt även upplysta AF punkter i sökaren. Jag hoppas på en pentaprisma sökare, men det kanske är för mycket att hoppas på...

Vore ju kul om den kunde lanseras under våren... lagom till sommaren. Kanske i flera färger också! :) Om det kommer en svart-silver så köper jag en direkt. :)

Det är mycket möjligt att Pentax har en uppdaterad K-7 att visa på Photokina i September, men knappast före dess.

ANNONS
Götaplatsens Foto