Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perspektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

rogerjmorell

Aktiv medlem
Var inne på blocket och kollade lite annonser.
Det finns en som säljer Canon D2000 DSLR, i princip en EOS1.

Den har 2MP och kostade 98 140000:-(vilket idag väl motsvarar 180000).

4500_- idag, är nästan sugen på att köpa den. Synd att den inte är fullformat.

Dock är det väl en "äkta" rgb sensor så man kan inte jämföra den rakt av med en 2MP med färgfilter.

Det finns några problem med kameran.

- Den är grymt stor och tung
- Dör batteriet kan det bli läskigt dyrt
- Det sitter ett stort filter i kameran som kan ge strålning i motljus. (Se Jonas Lindkvist bild på Kajsa Bergkvist i nr 1/06 av Kamera & bild)

En Nikon D1 kan du få för 5000 och Eos 1D för 7-8000.

Eos 1D är en grym kamera...

Håller med 4500 känns dyrt,för den är ju mest kuriosa. En begagnad 300D är ju både billigare och, förmodligen, bättre(bortsett från själva huset då).

Men Magnus, varför övergav man den här typen av rgb sensorer i småbild och neråt. Hade det bara med kostnader och göra. De mycket dyrare bakstyckena har väl fortsatt med den tekniken.
Men där kan de väl inte dra nytta av den volymmarknad som dragit ner priserna på canons och nikons etc kameror.

Jag känner inte närmare till sensorn i D2000, så jag kan inte svara. Men antagligen var konstruktionen i sin helhet för dyr. D2000 kostade 150 000 och Nikon D1 dödade den effektivt med ett pris på 50 000 kr.

Min kompis köpte precis en Eos 1D i hyggligt skick för 7000. Det är ett bra köp om man vill ha en riktig yrkeskamera.

jimh skrev:
D2000 är väl samma kamera som Kodak DCS520? I så fall har den en helt vanlig bayersensor. Det har också mellisbakstyckena. Det är väl bara Foveon som har annan teknik?

Från en gammal recension av ovanstående kamera.

http://www.robgalbraith.com/public_files/pixelcount_feb_march_98.pdf

"Like its predecessor the DCS3, the DCS520/D2000 is a single-shot CCD. Kodak dubs it a Full Frame CCD, referring to its ability to capture red, green and blue light simultaneously in different layers of the chip during a single exposure."

Det är möjligt att jag missförstår någonting, och att det verkligen bara är Foveon som har "riktiga" färgsensorer.

/Roger

Jag misstänker att det där med layers är ett missförstånd i recensionen. Single-shot brukar stå i motsats till kameror som jobbar med tre separata exponeringar för att åstadkomma en färgbild.

Tack för alla svar. Jag var själv inne på Kodaks sida och där står klart och tydligt att det är ett integrerat färgfilter på de sensorer som används av PhaseOne och HB.

Har nog förvirrat alla referenser till true color,vilket väl är en windows term för 16 bitar, med att det verkligen skulle vara riktiga rgb sensorer.

Egentligen är det onödigt(men roligt) att veta detaljer på den här nivån.

ANNONS