Annons

Photo stitch

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Jag har provat panoramafunktionen i min G6 och försökt att lägga ihop bilderna med Canons medföljande programvara. Med lite knåp hamnar bilderna geometriskt rätt, men färgerna i överlappningarna har inte blivit riktigt bra. Kameran ska välja samma exponering för alla bilderna, vilket exif-data dock visar. Någon idé om hur man ska komma till rätta med detta ?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=350454&set=lp

Staffan skrev:
...
men färgerna i överlappningarna har inte blivit riktigt bra. Kameran ska välja samma exponering för alla bilderna, vilket exif-data dock visar. Någon idé om hur man ska komma till rätta med detta ?

Hej.
Jag har bara använt nämnda program lite grann, men har stött på samma fenomen (att färgerna inte stämmer ordentligt).
Jag gissade -- men undersökte aldrig speciellt noga -- att det beror på den automatiska vitbalansen. Dvs att de olika bilderna vitbalanseras ngt annorlunda beroende sina respektive innehåll.

Prova med en fixt inställd vitbalans och se om det inte blir bättre.

mvh
Mattias

Photostich suger jämfört med panorama tools. Det finns inga som helst inställningsmöjligheter för hur bilderna ska klippas ihop. Tyvärr finns det ingen gratisversion av panorama tools.

Annars går det säkert att sammanfoga bilder i PS, nån kanske har tips på vars man kan hitta en beskrivning av hur man gör?

automatik på kameran?

Jag har en IXUS 400 vilken också har en panoramafunktion. Den låser exponeringsinställningarna vid första bilden och använder samma för alla bilder i sekvensen. Dock får man se upp om objektivet vinjetterar kraftigt. Överlappar du bilderna för mycket kommer den ena bildens mörka hörn hamna i nästa bilds ljusare centrum. ...förstår du vad jag menar? Ju bättre objektiv, desto osynligare skarvar i panoramabilden.

I övrigt tycker jag att photostitch fungerar väldigt bra för att vara så enkelt. Ibland går jag in och korrigerar en lyktstolpe som blivit två eller någon annan felaktighet, men i det stora hela är det ett väldigt enkelt och bra program.

Jag skannade mina sjökort i bitar i en A4 skanner och klistrade ihop dom med photostitch. Funkar utmärkt då dom kalibrerats i navigationsprogrammet.
Men jag vet vad du menar och har också sett fenomenet när jag klistrat ihop foton.

marooned skrev:
Tyvärr finns det ingen gratisversion av panorama tools.
Jodå. Panorama Tools är gratis! Men de två vanligast förekommande grafiska gränssnittnen till det, PTGui och PTAssembler är shareware och kostar en liten slant att registrera. Jag tycker det var värt de få slantarna det kostade att registrera sig. Personligen valde jag PTAssembler även om det var svårt att skilja vilken jag tyckte bäst om. Men då det rör sig om shareware kan man ju ladda ned bägge och prova först.

Vill man ha ett gratis gränssnitt finns Hugin, dock så hade jag lite problem med det tidigare. Inställningar som jag inte kunde återställa efter en miss och som kraschade programmet ibland. Senare versioner har förhoppningsvis fixat det.

Börjar man med Panorama Tools kan Autopano och Enblend vara bra att ha.

Annars går det säkert att sammanfoga bilder i PS, nån kanske har tips på vars man kan hitta en beskrivning av hur man gör?
Antingen kan man göra det manuellt, så gjorde många förr och det finns vissa anvisningar på nätet. Några lite enklare jag hade i min länklista var:
Eller så kan man använda den inbyggda funktionen som finns i Elements och CS, men den tycker jag gör ett sämre jobb än Panorama Tools även om den var lättanvänd.

Titta annars på PanoGuide. Där finns en del information.

Ett tips är att låta varje bild i panoramat vara ett eget lager. Sedan kan du (helst i 16-bit/kanal) i LAB-läge använda levels för varje enskild kanal för att få färgerna rätt.

Ställ dig i A eller B-kanalen. Du ser bilden då som svartvit. Du ser då en tydlig "kant" mellan de två olika bilderna i panoramat. Använd levels för att justera så att skillnaden mellan de två bilderna inte syns. Sedan gör du om samma för andra kanalen. Till sist kanske du får ändra i L-kanalen också.

Tack för flera bra tips!

Jag ska prova med fix vitbalans och efterjustering i PS till att börja med. Återkommer.

ANNONS
Götaplatsens Foto