Annons

PhotoImpact, plugin mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Jag använder PhotoImpact. Dels pga att jag tycker det räcker för mig, - dels pga priset.

MEN det är inte så enkelt att välja bort Photoshop. Vill t.ex. gärna hitta plug-in for friläggning, - men har inte hittat nåt som funkar. Jättetråkigt. Någon här som vet om det finns nåt?

Är det nån som har testat Elements OCH PhotoImpact? Skulle vara intressant att höra en jämförelse av de 2.

Sen undrar jag hur priset på Photoshop kan ligga så högt. Skulle inte Adobe tjäna på ett lägre pris så att folk faktiskt köper det? Jag tycker att precis alla har programmet, - men jag undrar faktiskt om jag ens känner nån som äger det. Trist. (Förstår att detta säkert diskuterats tidigare)

Bling skrev:
Sen undrar jag hur priset på Photoshop kan ligga så högt. Skulle inte Adobe tjäna på ett lägre pris så att folk faktiskt köper det? Jag tycker att precis alla har programmet, - men jag undrar faktiskt om jag ens känner nån som äger det. Trist. (Förstår att detta säkert diskuterats tidigare)

Hej, Berit!

Jag tycker likadant om priset på Photoshop. Jag betraktar mig själv som entusiast av bildbehandling, men jag jobbar inte yrkesmässigt med det.
Elements, som är billigt och prisvärt, räcker inte riktigt till, och stora Photoshop tycker jag är för dyrt. Förmodligen är det också onödigt avancerat för mig än så länge. Jag tycker att glappet mellan de två är för stort, både vad gäller pris och prestanda.

Jag skrev och framförde mina synpunkter om detta till Adobe. Jag blev mycket väl bemött. De tackade för mejlet och skrev att de vidarebefodrat det till högsta nivå inom Adobe, som de uttryckte det. De skrev också att de alltid var intresserade av vad deras kunder tycker eftersom det är svårt för de att veta exakt vad folk vill ha.

Och du har helt rätt. Detta har diskuterats flitigt och hett i många trådar här på FS. Jag ville bara tala om vad Adobe själva svarat på mina synpunkter om det. Och jag hoppas att den här tråden pga det inte urartar till ytterligare en evig diskussion om Photoshops pris, utan håller sig till ämnet, dvs dina frågor.

Om du vill läsa en sådan tråd kan jag hänvisa till exempelvis http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=852873#post852873

Mvh.
Lasse C

Hej,

vilken version har du? Jag har använt PhotoImpact 5, 8 och kör nu version 10. Länge uttryckte jag mig ungefär som du, men numera tillåter jag mig att tycka riktigt BRA om PhotoImpact. Det gör precis vad jag vill, enkelt och billigt. Skillnaden mellan version 10 och version 12 tycker jag inte är värd pengarna.

För friläggning använder jag tre olika tekniker:

1) Object Extractor är snabb, men väldigt grov. Trots allt funkar den rätt bra om man skall ha ut bilder i låg kvalitet, sisådär 10x15-utskrifter.

2) Selection med "Smart Lasso" funkar oftast bäst. Om man kryssar i rutan så att programmet självt detekterar kanter brukar det bli bra direkt.

3) Selection med Ellips brukar funka utmärkt. Efter att ha valt ett område att börja med klickar man på "addera" och kan snabbt bygga upp ett område med några ellipser eller rektanglar.

För 2) och 3) ovan är det oftast bra att ha "mjuka kanter". Välj Selection | Expand och Selection | Soften så blir det nog bra.

Avslutningsvis: Att bildbehandlingstips, instruktioner etc skrivs för Photoshop är i de flesta fall helt ovidkommande. Det är ytterst sällan jag inte kan använda sådana tips rakt av i PhotoImpact.

Håller med dig Bengt, - PhotoImpact är bra, - och jag gillar det. Gör absolut det mesta jag vill. För den pengen får man mycket.

Friläggningsverkltygen är inte alls dåliga, - och hur mycket bättre det skulle bli med plug-in vet jag inte eftersom jag inte har provat. Men det skulle vara kul att testa, - om det nu fanns nåt.

Jag har endast testat att följa instruktioner för PS ett par gånger, - och det gick inte alls. Förmodligen för att vissa saker heter olika... misstänker jag. Eller så hade jag bara otur.

Håller fortfarande på och lär mig PI, - börjar på kläm på grunderna i alla fall.

Till Lasse.
Kanske man ska slänga iväg ett par rader till Adobe... inte för att jag tror det hjälper, - men skader gör det säkert inte heller.

Bling skrev:
Kanske man ska slänga iväg ett par rader till Adobe... inte för att jag tror det hjälper, - men skader gör det säkert inte heller.

Hej!

Det skulle jag varmt rekommendera alla som tycker att glappet mellan Elements och stora Photoshop är för stort att göra. Eller har andra synpunkter också för den delen.
Ett eller annat mejl gör säkert ingen skillnad, men om Adobe drunknar i mejl med missnöje om en viss sak så kanske det händer något. Som du skriver, det skadar ju inte.

Mvh.
Lasse C

En bekant till mig utvecklar och säljer ett "ganska bra" program (ej fotorelaterat) och han påpekade en sak man ofta missar: Genom att DetStörstaProgrammet sprids olagligt missar småbolagen kunder, nämligen de kunder som inte skulle lägga tiotusen på DetStörstaProgrammet, däremot troligen några hundra på ett tillräckligt bra program. Som hans. Eller som PhotoImpact här. Trist.

Å andra sidan, genom att så många har tullat på licenserna så har det blivit DetStörstaProgrammet.

Adobe har ju klarat sig bra tidigare på att se genom fingrarna på de som använder Photoshop hemma, med cs-versionerna har de ju skärpt till sig med aktivering och grejjer, men inte gjort det helt omöjligt att pirata.

problemet är ju att hemanvändarna "behöver" minst lika mycket av de funktioner som används i företag, om inte mycket mer med experimentlustan som är större hemma, och större än vad elements klarar av.

Eftersom immaterialbranschen konsekvent vägrat lära oss konsumenter att vi köper en rätt, och inte en vara, så är det väldigt svårt att idag diversifiera photoshop (och många andra mjukvaror) till en proffsprodukt och en hemprodukt.

Så adobe sitter där och har en kurva för beräknad inkomst om fler hemma köpte PS till ett lägre pris, och en kurva för inkomst om bara företag köper, och så länge det senare lönar sig så kommer det inte finnas en legal billig photoshop.

BengtJohnsson skrev:
En bekant till mig utvecklar och säljer ett "ganska bra" program (ej fotorelaterat) och han påpekade en sak man ofta missar: Genom att DetStörstaProgrammet sprids olagligt missar småbolagen kunder, nämligen de kunder som inte skulle lägga tiotusen på DetStörstaProgrammet, däremot troligen några hundra på ett tillräckligt bra program. Som hans. Eller som PhotoImpact här. Trist.

Visst är det så. Jag har faktiskt fått några att köpa PI. Verkar som alla har PS på din dator, men många inte kan använda det. PI har ju ett läge (Express el.likn) som är superenkelt att använda. De som har köpt det är mycket nöjda och tycker priset är helt ok.

Har fått frågan många ggr. varför jag inte anv. PS och när jag svarar pga priset så skrattar ju folk. Det är SÅ ok att inte betala tycks det.

Jag hörde via nån annan sida att PI skulle läggas ner eftersom Corel har köpt Ulead. Vet ej om det stämmer.

Ang. tutorials, - så har jag dom nerladdade :) Just nu försöker jag logga in på Ulead, - men får upp ett meddelande om att jag inte har aktiverat kontot, - vilket jag har, - har ju varit inne tidigare. Klickar på "Resend" men jag får inget mail. Då hänvisas man till support, - men för att kontakta dom ska man vara inloggad... grrr. moment 22.

tiq skrev:

Så adobe sitter där och har en kurva för beräknad inkomst om fler hemma köpte PS till ett lägre pris, och en kurva för inkomst om bara företag köper, och så länge det senare lönar sig så kommer det inte finnas en legal billig photoshop.

Förstår inte riktigt argumentet. Varför utesluter det ena det andra?

Kan man inte tänka sig en privat licens och en företagslicens?

Bling skrev:
Har fått frågan många ggr. varför jag inte anv. PS och när jag svarar pga priset så skrattar ju folk. Det är SÅ ok att inte betala tycks det.
Jag har slutat vara artificiellt vänlig: I de lägena säger jag numera vad jag tycker. Då slutar de skratta. Ibland slutar de prata med mig helt. Lika gott det.

Bling skrev:
Förstår inte riktigt argumentet. Varför utesluter det ena det andra?

Kan man inte tänka sig en privat licens och en företagslicens?

jo, det går ju, som med xp/office home.

Men det bygger lite på att proffsen finner sig i det, det skulle ju vara en ganska betydande skillnad, kanske 2000 mot 8000 kronor. Men man kan ju hoppas på det.

jag jobbade på ett större ställe där chefen blev väldigt intresserad när jag förklarade att licenser är en etisk fråga och att det inte var ett tekniskt problem att använda en piratad version.

Eller så kan de som vill ha en speciell plugin gå ihop och betala en programmerare att tillföra det till Gimp. Borde gå att hitta massor av folk på pbase, här, flickr, dpreview osv som är intresserade.

Om man skulle sälja privata licenser billiga, så skulle det säkert finnas utrymme att sänka företagspriset en aning...?

Om PS kostade 2000:- skulle jag inte tveka en sekund på att köpa det.

Alla är överens: Orimliga priser vägrar vi betala!

Men för det första är det delade meningar om hur mycket "orimligt" är, och

för det andra är det MYCKET delade meningar om vad som är lämplig åtgärd i stället för att betala ett orimligt pris.

Åtskilliga trådar här har bevisat att en diskussion om detta leder absolut ingenstans.

Finessen är ju att de skickar med en äldre version som duger att uppgradera lagligt från. Vad den versionen är för något kan jag inte klura ut riktigt...

Åfan, så långt läste inte jag:)

men då är det ju ett kap (förutsatt att det är giltigt) och säljaren verkar ju vara poppis, fast det har ju varit mycket diskussioner senaste tiden hur bedrägligt det kan vara på ebay.

ANNONS
Götaplatsens Foto