Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop: behöver hjälp med att identifiera vad som har gjorts med en bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

gabbbahey

Ny medlem
Hej!

Jag har varit medlem ett tag, grymt forum där jag har lärt mig mycket nyttigt. Nu är det dock dags för mitt första egna inlägg...

Kort förklarat ska jag göra ett DVD-omslag åt en kund. Omslaget skall i princip se ut som ett omslag som kunden gjorde för några år sedan. Det ska bara skalas om till nytt format och justeras lite här och där. Tyvärr har kunden inte lyckats skrapa fram originalfilerna för själva omslaget. Vad jag har att arbeta med är några jpegs som visar det gamla omslaget och några färgbilder osm har varit förlaga.

Så vad jag måste göra är att ta originalbilden (den i färg) och behandla den så att den ser ut som den i svartvitt. Problemet är bara att jag inte har lyckats få till det hela. Detta trots att jag tycker att det inte borde vara så svårt...

Vad jag har testat med att göra är att (efter att jag har frilagt och gjort om till gråskala) göra om bilden till bitmap på lite olika vis, experimenterat med upplösning och olika gitter, men effekten blir inte densamma.

Kanske någon härinne som kan klura ut vad som har gjorts? Sitter lite i skiten tidsmässigt så all hjälp är mycket uppskattad! Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
G

Bilden jag försöker härma:
http://forumbilder.se/CG3NF/degraded

Original i färg som jag har att arbeta med
http://forumbilder.se/CG3NF/original
 
Nu har jag inte möjlighet att testa i photoshop men spontant känns det som att något i den här stilen skulle fungera:

Desaturate (gör om till svartvitt)
Öka kontrasten
Lägg på noise eller grain (alltså brus)
 
ANNONS