Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photoshop med Midi - när kommer det?

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
Avancerat Photoshoppande kräver en jäkla känsla när man drar i sina kurvor, och det är inte särskilt känsligt med Photoshops kurvverktyg idag.

Tänk en liten låda med några precisionsrattar och skjutreglage på som är direktkopplade till Photoshops olika "0-255"-parametrar...

Det finns hur mycket bra midi-kontrollerbord som helst därute, så det handlar bara om lite kod av nån Adobe-ingenjör för att integrera det hela på ett vettigt sätt.

Visst, det finns redan kontrollerbord till Cubase och Premiere osv som kanske kan programmeras att funka i Photoshop men dessa bord kan, mig veteligen, bara emulera tangentbordstryckningar.

Själva grunden i detta är att kunna styra t.ex X- och Y-axlarna samtidigt med hjälp av 2 rattar.

Man sitter å tittar på ett porträtt och följande arbetsflöde uppstår:

- Hm. Jag trycker till svärtan lite.
(grabbar tag i en av alla rattar och skruvar lätt medurs. Då poppar ett adjustmentlayer med curves upp och kurvans vänstraste punkt flyter sakta åt höger)

-Hm. Jag behöver nog justera lite mellannivåer.
(trycker på knappen "skapa punkt" och vips så skapas en punkt på kurvan som man förflyttar i X- och Y-led med två rattar samtidigt)

Osv...

Detta går inte att göra med shortcuts, så därför måste Seetharaman Narayanan eller nån annan guru på Adobe in å grotta i koden. OJ vad jag skulle köpa en sån låda...

Inte en sån tokig idé! Idag finns det ju tex specialtangent bord till spel, varför inte gör något liknande för PS?

Kunskapen finns ju redan hos Adobe så det borde ju gå att fixa.

Rolig idé, ser framför mig hur man rattar Photoshop från Cubase och komponerar musik med sin kamera ;)

Det var som tjyvigen. Jag tänkte nästan samma sak igår.

Jag tänkte: Vad coolt det vore om det fanns typ
Motoriserade billiga Behringer-bord till Photoshop.

Så när man öppnade Hue/Saturation så hade man de tre reglarna framför sig och kunde dra i på riktigt.

Samma med Channelmixer etc.

Sen, tyvärr David, så tänkte jag att jag nog är störd för att jag tänker så. Men nu är vi i alla fall två... ;-)

Det skulle vara så grymt! Kan inte fatta att så viktiga precisionsverktyg hanteras med små fjuttreglage utan någon som helst analog känsla.

Vad skönt det vore att få slippa att sitta och krampaktigt hålla i musen..

När har ni den klar? ;-)

Det kan ju inte vara så svårt... Det är ju bara att få in "rattvärdet" på rätt ställe..Kan inte vara så stor skilnat mellan ett musikprogram och ett bildprogram?

Hoppas Adobe folket läser tråden :)

Nu när jag tänker på det hade det lixom inte behövs vara så där superkomlicerat till en början.

En stor motoriserad fader och kanske en liten joystick till att börja med. Som kunde vara direkt till vänster om wacombrädan.

Så fort du markerar ett reglage hoppar fadern rätt och du kan finlira framåt och tillbaka.

Två knappar som smidigt stegar mellan reglagen i ett fönster. Joysticken för kurvor. Kanske inte för att sätta ut punkten, det görs enklast med musen men för att smidigt, och analogt peta den lite hit och dit.

...tänk motordrivna reglar som hoppar i rätt position beroende på vilket adjustment-layer man står på.... dreggel.

Jag postade följande på Adobes Photoshopforum under User-requests:

Wouldn't it be great if you could use a simple MIDI-fader-system? The motorized ones. There are cheap ones from Behringer (below $200).

So when you enter the Channelmixer or Hue/Saturation the faders would jump into place and you could have perfect control and with feeling to.

You would also be able to control all faders (Channelmixer!) at once. Balancing your mix perfectly.

Simple thing to add for Adobe. The Adjustmentlayers would have to be able to accept MIDI-data and they would also need to send out their fader-positions when opening a adjustmentwindow.

If it worked my guess is that soon we would also see special Photoshop-versions from manufactors.

jag är programmerare och satt själv igår och svor över samma sak när jag håll på att 'framkalla' lite bilder i PS
Jag skall nog göra ett försök att ha en 6-10 reglage som styr cameraRAW :) jag återkommer om jag lyckats göra nåt skojj ;)

För er musikgurus...
Vore det inte rätt skönt med en omdesignad curves så den blir liggande istället... typ som en parametrisk EQ.

ANNONS
Götaplatsens Foto