Annons

Photoshop och skrivare blir fel färg

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Håller på att testa min nyinköpta Pixma IP5000 för fullt och blir inte riktigt klok på den.

När jag skriver ut en bild via Photoshop så blir bilderna inte lika fina i färgåtergivningen som när jag använder mig av Canon programmet "Easy photo print" som följer med skrivaren, det känns som om färgerna blir mer naturliga och fina via Canon programmet än via photoshop.

Sen undrar jag även om jag har en bild i Tex. 6666x5000 och t.ex vill skriva ut den i A4 format, skall jag då först skala ner den eller kan jag skriva ut direkt via storleksformatet som är?.
För när jag försöker anpassa utskriften till A4 via photoshop så får jag inte med hela bilden utan bara lite.

Mvh
//
Ante

Du bör först skala ner den efter den storlek bilden kommer vara i så att du vet hur mycket du eventuellt ska skärpa upp bilden med USM. Ifall hela inte kommer med så ska du välja "print with preview"(tror det står så) och ställa in hur den ska fylla papperet. Ifall du har förstorat om den rätt så bör den passa perfekt. Men tänk på att ställa in DPI när du ändrar storlek så att upplösningen inte blir för låg.

anledningen att färgerna käns fadda beror antagligen på trassel med färgprofilerna.

Om din skrivare är en fotoskrivare så _bör_ det finnas en färgprofil till den att ladda ner. (Givetvis kan en nerladdad profil aldrig bli lika bra som en egentillverkad profil)

Innan du skriver ut bilden så ska du konvertera den till skrivarens profil. Det gör du i photoshop under image->mode->convert to profile.

En väldigt smidig sak i photoshop är proofing. Om du väljer "custom" under menyn view->proof setup, och sedan väljer skrivarens profil där, så kan du se hur bilden kommer att se ut efter konvertering till den profilen, men du kan justera bilden innan själva konverteringen. Sen konverterar du bilden som vanligt med "convert to profile".

Se också till att du har AdobeRGB inställd som arbetsrymd i photoshop.

ANNONS
Götaplatsens Foto