Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med problem. Win 11, Photoshop och utskrift 16 bit. (löst) IGEN!

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Om det finns någon stjärna här som kan hjälpa mig vore det tacksamt.
Problemet har plötsligt uppstått, någon gång efter nyår. Tidigare har det fungerat bra.
Plug-in programmet "Print Studio Pro" för Canons skrivare kan inte skriva ut i 16 bit längre.
Skrivaren är en några år gammal Canon Pixma PRO-10S med två olika drivrutiner, en 8 bit och en 16 bit "XPS".
När jag väljer "XPS" så bara spottar skrivaren ut papperet, vilket är nytt då det fungerade bra tidigare.
Däremot går det att skriva ut med XPS i photoshop som vanlig utskrift utan att använda Print Studio Pro som plug-in.
Jag vill kunna använda plug-in programmet Print Studio Pro fortsättningsvis och givetvis i 16 bit.
Datorn har Ryzen 7, Win 11 och photoshop 23.5.3. Nyaste versionen PS 24.x fungerar mycket dåligt överlag och går inte att använda då det strular för mycket.
Vad jag kunnat läsa mig till är att det finns många problem med Win 11 och photoshop.

Lite mer info. Hämtat från Canons forum 27/12:

" We are able to print using Canon Studio Pro and the 8 bit driver....but the 16 bit version (with XPS added to the driver name) still won't print from Canon Studio pro in either PS or Light Room. if we use the same 16 bit driver in the regular Photo Shop or Light Room print command it does work. I just spent about 30 minutes on line with Canon support and showed them the issue. The issue is real as I demonstrated so they are going to look into it. Hopefully they can figure it out....either a bad 16 bit driver or some issue between the driver and Photo Shop and Light Room...or perhaps Windows. For the time being if you need 16 bit image prints use the Adobe print option in the respective programs.

Så det man göra är att avvakta och gilla läget:(

Jag antar att Canon, Adobe och Microsoft kommer att skylla på varandra och att det dröjer med någon lösning på problemet. Om det det någonsin kommer en fix.

Hade exakt samma problem häromdagen, med samma uppsättning programvaror och OS som du har. Visserligen hade jag samma problem med utskrift i 8 bitars också. Höll på att bli vansinnig och funderade på att plocka undan skrivaren då jag precis beställt en ProGraf-1000. Men jag testade att i stället för det manuella facket använda den automatiska toppmatningen och då fungerade det helt plötsligt. Efter det så rullade det på som vanligt, även med det manuella facket.

Tack för svar. Jag har testat båda facken utan någon skillnad. Utskrift i 8 bit fungerar som det ska men 16 bit XPS spottar bara ut papperet.
Jag är också sugen på en A2 men tvekar pga. kostnaden.

Man får inte glömma bort att 10s skrivaren är en oerhört kompetent skrivare trots sin ålder. Sedan gick det ju faktiskt bra att skriva ut innan 16-bitars funktionen dök upp också.

Jag bytte av två anledningar. 1. Hittade en nästan oanvänd begagnad till ett mycket bra pris, även om fraktkostnaden var gigantisk. 2. Då jag skapar många panoramabilder ville jag ha möjligheten att skriva ut större, i detta fall upp till 43x120xcm.

Lösningen!
Nu har jag precis installerat Win 11 22H2 och gjort ett första test.
Det gick att skriva ut 16 bit XPS nu i Print Studio Pro.

Senast ändrad:
Man får inte glömma bort att 10s skrivaren är en oerhört kompetent skrivare trots sin ålder. Sedan gick det ju faktiskt bra att skriva ut innan 16-bitars funktionen dök upp också.

Jag bytte av två anledningar. 1. Hittade en nästan oanvänd begagnad till ett mycket bra pris, även om fraktkostnaden var gigantisk. 2. Då jag skapar många panoramabilder ville jag ha möjligheten att skriva ut större, i detta fall upp till 43x120xcm.

Visst är skrivaren bra och levererar mycket fina utskrifter. Print Studio Pro gör printandet till ett nöje, mycket lättanvänt och intuitivt.
Springer man på ett sådant erbjudande som du gjort så ska man slå till.
Prograf 1000 är "top of line" och med sina stora bläckpatroner så blir den mer ekonomisk i längden än PRO-10 S.

Jag köpte min skrivare väldigt billigt begagnad.
Den förbrukar mycket bläck med sina ständiga underhållsrutiner så det gäller att skriva ut mycket så att bläcket hamnar på papper.

Nu har samma sk*tproblem dykt upp igen!
PRO-10S skriver inte ut i 16 bit (XPS) längre i Pro Print Studio
Jag har uppdaterat till senaste Win 11, PS 24, Pro Print Studio och drivrutiner utan hjälp.
Usch. Jag vill inte lägga mer energi på detta onödiga strul🤬

Senast ändrad:
Jag mailade Canons support och har idag fått ett svar:
"Din förfrågan angående din Canon PIXMA PRO-10S undersöks vidare och vi kommer att svara så snart som möjligt med en lösning"

Under tiden så kan jag skriva ut 16 bit med den vanliga rutinen i photoshop (utan plug-in) Men det är bökigare och saknar den mycket användbara historiken från Print Studio pro.

Uppdatering.
Canon kikar vidare på ärendet och skickar det uppåt verkar det som, så det finns hopp.
Idag kom följande info:

"Tack för att du har kontaktat Canon.
Ditt ärende har nu blivit eskalerat.
Vi har mottagit ditt ärende och kommer att återkoppla till dig så snart som möjligt, detta sker vanligtvis inom ca: 5 arbetsdagar.
Om något förändrats i detta ärendet sedan senaste kontakt så är du välkommen att svara på detta mail.
Vänliga hälsningar,

Canon Services & Support 2’nd level"

Inga svar från Canon ännu? Vad är ditt problem? Jag kan skriva ut XPS från Lr men i Print Studio Pro skickar skrivaren pappret rakt ut. PSP funkar bra med den vanliga driver .

Inga svar från Canon ännu? Vad är ditt problem? Jag kan skriva ut XPS från Lr men i Print Studio Pro skickar skrivaren pappret rakt ut. PSP funkar bra med den vanliga driver .
Så är det.
Jag har fått ett nonsenssvar från level 2 som föreslog ominstallation av PSP, vilket jag redan hade gjort med den senaste versionen.
Nu gjorde jag det en gång till vilket resulterade i att PS inte hittade PSP, så det blev värre.
Då provade jag att uppdatera Bridge som är sammanlänkat med PS vilket ledde till att PSP hittades igen av PS.
Men problemet med XPS 16 bit kvarstår tyvärr.
Canon har lovat att återkomma i ärendet.

Du kanske kan kontakta Canon och trycka på också.
Jag tror att det är Windows som spökar med sina ständiga uppdateringar i bakgrunden.

Så är det.
Jag har fått ett nonsenssvar från level 2 som föreslog ominstallation av PSP, vilket jag redan hade gjort med den senaste versionen.
Nu gjorde jag det en gång till vilket resulterade i att PS inte hittade PSP, så det blev värre.
Då provade jag att uppdatera Bridge som är sammanlänkat med PS vilket ledde till att PSP hittades igen av PS.
Men problemet med XPS 16 bit kvarstår tyvärr.
Canon har lovat att återkomma i ärendet.

Du kanske kan kontakta Canon och trycka på också.
Jag tror att det är Windows som spökar med sina ständiga uppdateringar i bakgrunden.

Jag har googlat runt en del och hittat lite trådar på dpreview och på Canons US community och det verkar vara ett allmänt problem där den enda lösningen är ”använd den vanliga drivern istället för xps”. Däremot har jag hittat en lösning! :). Men den kostar…. Utskriftsprogrammet Qimage verkar vara ett välrenommerat program för utskrift och liknar PPS men är vad jag upplevt så här långt kraftfullare. Jag provar just nu 14 dagars testlicensen men det funkar utmärkt så jag kommer att köpa den.

Finns lite youtube om Qimage ultimate och en av dem innehåller även en rabattkod så att man kan köpa den för 89 USD: https://www.ddisoftware.com/qucustomer/Rusty/

Qimage hittar du på:https://www.ddisoftware.com/qimage-u/

Jag har googlat runt en del och hittat lite trådar på dpreview och på Canons US community och det verkar vara ett allmänt problem där den enda lösningen är ”använd den vanliga drivern istället för xps”. Däremot har jag hittat en lösning! :). Men den kostar…. Utskriftsprogrammet Qimage verkar vara ett välrenommerat program för utskrift och liknar PPS men är vad jag upplevt så här långt kraftfullare. Jag provar just nu 14 dagars testlicensen men det funkar utmärkt så jag kommer att köpa den.

Finns lite youtube om Qimage ultimate och en av dem innehåller även en rabattkod så att man kan köpa den för 89 USD: https://www.ddisoftware.com/qucustomer/Rusty/

Qimage hittar du på:https://www.ddisoftware.com/qimage-u/
Tack för initierat svar och bra tips!
Jag kör vidare med PS vanliga utskriftsrutin så länge.
Samtidigt är jag lite besviken eftersom man kan tycka att problemen med XPS och windows borde ha varit åtgärdade i senaste uppdateringen av Canon PSP som kom 20 januari.

Vad är det i Qimage som du tycker är bra jämfört med PSP?

ANNONS
Götaplatsens Foto