Arctic skrev:
För att du har begränsade resurser naturligtvis. Om du kunde öka de tillgängliga resurserna så skulle du inte behöva stänga något. Därför är det bra med mer minne än vad enbart Photoshop använder.
Jag kan välja på att lägga ut x antal tusen kr extra på datorn, eller på fotoutrustning. Jag väljer det senare. Och då väljer jag att inte ha saker jag inte använder igång när jag kör något större i Photoshop. Enkelt. Men kommer lite ifrån ämnet, eftersom jag inte sagt något annat.
Men självklart kan man välja på att spendera mer pengar på datorn, kunna köra 70 webläsare eller vad man nu vill, eller lägga de pengarna på annat (om man ens har dem) och istället se till att köra bara Photoshop och få samma prestanda.
Försök förstå vad jag skriver, jag har *aldrig* sagt att det är någon nackdel med mer minne. Vad jag sagt är att du kan få i princip samma prestanda i Photoshop med ca 3 GB och 32-bitars OS, som med 8GB och 64-bits OS. Om du nu inte ska ha 70 andra program igång.
Arctic skrev:
Nu får man dessutom 8 Gb RAM för under 2000:- så det finns väl ingen anledning att snåla och att använda ett ålderdomligt system bara för att? Då är det väl ingen bra idé att rekommendera ett ålderdomligt system som dras med dessa begränsningar? .
Det beror väl på vad man har för budget? Vill man köra kostnadseffektivt så kanske det är bra att veta att man inte måste ha 8 GB bara för Photoshop...
Arctic skrev:
Det är klart att det går att säga att 640 kb räcker till bara du inte gör något som kräver mer än så men eftersom verkligheten inte är så beskaffad så är det ett icke-argument..
En ganskia fånig kommentar tycker jag, men se ovan. Och fundera på vad kostnadseffektivitet är.
Alla kanske inte behöver spendera så mycket, och varför spendera mer än nödvändigt?...
Arctic skrev:3 år är en normal avskrivningstid för en dator i arbetslivet så därför tog jag det som ett riktmärke...[/B]
Men om du nu vill spendera så mycket på datorn, vill du då inte hålla dig lite mer up-to-date och ha bland den bästa prestandan hela tiden? Om det behövs så lär även ett företag skaffa nytt innan de 3 åren..
Arctic skrev:
Grattis, nu har du citerat just det stycke som jag citerade först ur den artikeln som jag länkade till. Tycker du att du har hittat något slagkraftigt nu?
Nä, jag var inte ute efter något slagkraftigt. Jag upplevde däremot att du tyckte du hade hittat det när du var tvungen att länka till en IDG artikel.. Jag tyckte bara att du kanske borde läsa den igen.
Arctic skrev:
Eftersom det handlar om statistik så kan man vända och vrida på det rätt mycket. Det gäller bara att välja vad och hur man vill redovisa.
Huvudet på spiken! något jag tyckte du gjorde lite för mycket för att passa dina argument.
Arctic skrev:
Sedan kan man räkna i absolut antal och då har Vista levereras i nära 10% fler än XP under första året. Då kan man fullt sanningsenligt säga att Vista var populärare än XP. Men det var mest för att med glimten i ögat visa hur man kan använda statistik.
Ett exempel:
Antag att det i flygets begynnelse omkom 30 st på ett år som försökte flyga med div maskiner (av kanske 40 st som försökte).
Vid en flykrasch idag kanske det omkommer 130 personer, bara på en krasch, så per år ska vi inte prata om (även om det nu flyger x antal miljoner människor/år). Anser du då lika fullt sanningsenligt att det bevisar att det var säkrare att flyga förr?... Du behöver inte svara.
Poängen är att en procentuell siffra alltså säger mer om sanningen i dessa lägen, eller hur!
Och då kan vi konstatera att XP hade slagit betydligt bättre ut.
Arctic skrev:
Men, återigen, det var exakt det här stycket som jag opponerade mig emot - "Jag tror aldrig Vista kommer bli så populärt som XP. Och nu var det ettag sen Vista kom.." - genom att visa att det visserligen går lite långsammare men Vista kommer mer och mer för varje dag medan XP minskar.
Ok, aldrig kanske var ett för starkt ord, det kommer självklart en dag när Vista är större (det gör det även om inte ens Vista skulle växa mer idag, men sen släpps dess uppföljare, och företag som kanske fortfarande kör XP går över till den, då är XP borta och Vista kvar, och då är det större

Hur som helst är det uppenbart att det tar tid, längre tid än det tog för XP att "växa". Och min poäng är, och har hela tiden varit, att det inte lär bli så svårt på ännu ettag framöver att hitta drivers till XP.