Annons

Photoshop segar datorn!

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej Gott folk,

När jag kör photoshop (CS3) går allt hyfsat snabbt i början men när jag jobbat en stund med ett antal bilder börjar det bli rätt segt, blir en massa staplar som växer när datorn jobbar tex
"läser RAW fil" osv. Detta händer även om man sparar och stänger en bild innan man börjar med nästa.
Verkar som nåt arbetsminne bara växer och växer och till sist blir fullt och datorn börjar läsa/skriva mer på HDD:n istället.

Kan man frigöra nåt arbetsminne utan att stänga/starta PS.

Kör PC med 1Gb RAM.

Om jag inte har fel så lagras bilder i ram-minnet tills du stänger ner photoshop och har det nerstängt en stund. Då ska det flyta lite snabbare. Att bara stänga ner en bild frigör inte ram, så vitt jag vet. (eller, lite antagligen, men inte jättemycket)

Sedan så gör 2gb en mirakolös skillnad enligt mig. Sedan från 2-4gb är det inte en jättestor skillnad, men ett extra gb skulle nog hjälpa till en del. Ialla fall om din dator är hyffsat uppdaterad.

"Kan man frigöra nåt arbetsminne utan att stänga/starta PS."
Osäker, men man kan ju hoppas att någon har ett bra tips ang. detta :D

Om din dator börjar bli allt för seg för snabbt så kan du ändra antalet "ångringar" i History-tabben till typ 10 eller något. Var bara försiktig så du lägger nya effekter på egna lager osv. så du inte behöver förstöra din bild pga. att du inte har din History-tab.

Det finns en liten bra funktion i PS där man kan rensa Cash, history med mera.

Edit - Purge - All

Om du vill ha kvar lite "historia" kan du göra en "snapshot" (i historypaletten) på så vis kan man ändå gå tillbaks till en viss tidpunkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto