Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratbatteri - EN-EL4 kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)
Är själv inte så sugen att köpa icke-Nikon-original när jag vet att de produkter oftast är så mycket sämre.
Men jag undrar ändå om någon har koll på kvalitén av batteripacket till D3/D300/D700, EN-EL4.

Typ som det på länken nedan, eller liknande.

http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=54_62&products_id=5243&osCsid=bsa0jd9sluq5ughi70fjsn7u10

Om icke-orginal är ett alternativ, varför inte köpa där det är billigast.

http://www.mytrendyphone.se/shop/nikon-batteri-en-el4-4275p.html

/K

Frågan är hur bra de är.

Vill ju inte sitta med läppen i brevlådan när man väl ska använda batterierna =)

Frågan är hur bra de är.

Vill ju inte sitta med läppen i brevlådan när man väl ska använda batterierna =)

Det har jag tyvärr ingen erfarenhet, därför kommenterade jag bara priskommentaren ;)
Det var en tråd uppe för ett tag sedan med en poll om folks erfarenheter av piratbatterier.
Som jag minns det var det ungefär 50/50 som tyckte att de var lika bra som/sämre än original.

Jag köpte s k piratbatterier till Sony A700 på Ebay. De fungerade i kameran men inte i batterigreppet. Ett av batterierna dog efter inte alltför många laddningar. Originalbatterierna är ju betydligt dyrare men jag tror att de är av högre kvalitet och håller längre.

Om du är orolig, köp en tredjepart med ett känt namn.

Jag tycker egentligen att hela den här frågeställningen är lite, hmm, onödig. Jag menar, hur ofta köper vi inte AA-batterier till höger och vänster (utan hänsyn till namnet på tillverkaren) och stoppar i våra elektroniska prylar. I alla fall jag gör så. Blev inte Ikeas batterier bäst i test för ett par år sedan. Vem tillverkar dessa? Jag har en gammal D70, batteriet som sitter i är ett "VARTA" - 49kr. Mej veterligen är detta ett piratbatteri då det inte står Nikon på den, men samtidigt är ju Varta ett välkänt varumärke (nu blev det konflikt). Varför tvekar folk att sätta i annat än orginalbatteri i kameran samtidigt som vem som helst (läs jag själv) är hur öppen som helst att smeta i ett piratbatteri i bilen (Av en tillfällighet Varta även där, tror jag) som kostar fan så mycket mer än kameran?

Beror osäkerheten på att det skiljer FÖR mycket i pris tro?

Hur svårt och dyrt är det egentligen att tillverka dessa battericeller (jäkligt billigt, om man frågar mej), och hur många tillverkare finns det? Är orginalbatterier det mest förnuftiga valet när sk pirater ibland kostar en bråkdel?
Jag är övertygad om att de fina batterierna med Nikonstämpel enbart kan säljas till hutlösa priser för att så många kunder "lider" av en övertro på att dessa är så mycket bättre, när det i själva verket är samma skit, ev samma tillverkare men utan stämpel, för 300 spänn.

Jag köpte föresten en liten plastdutt till den där kontakten på framsidan av D200-huset. 125kr ville Nikon ha!! Fan, plastpåsen den låg i var säkerligen dyrare att tillverka än dutten.
Samma politik gäller för batterierna.

/K

Tycker folk i allmänhet verkar vara lite för rädda för tredjeparts grejer. Bara för det stå ett jättekänt fint märke på prylen så behöver det ju inte betyda att den faktiskt är bäst.
Jag köpte ju t ex ett piratbatterigrepp till min fd D90 förut. Det kostade halva summan av ett orginalgrepp, fast det funkade EXAKT lika bra som ett orginal. Inte en millimeter skillde dom åt afaik. Köpte för övrigt några extrabatterier till den samtidigt föresten, några piratgrejer för 150 spänn styck har jag för mig om, och dom funkade precis lika bra som orginal. Köpte båda på fotofyndet btw.
Finns mycket pengar att tjäna på piratprylar skulle jag säga. :D

.. men såklart, pirat kan faktiskt strula. Min bror köpte batterier till sin d90 från japan som funkade extremt dåligt. Så ja, pirat är ju inte alltid bättre, men jag tycker ändå att det nästan alltid är värt att "chansa".

Jag är mycket tveksam till att Nikon har egen tillverkning av Batterier.
Det kan ju vara så att nån av dessa "sämre" pirater i själva verket är de som tillverkar åt Nikon.
Kinesiska kopior som sätter in namnet Nikon på batteriet skulle jag hålla mig undan. Men tredjeparts ser jag ingen nackdel i att köpa.

Jag köpte några av dessa på ebay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250533274035#ht_2519wt_939
Kostade ca 150kr/st med frakt.
Har använt dom ganska mycket nu och dom funkar fint.
Var i fjällen och fotade i minus 25 grader utan några problem.
Sedan stod det 2000mAh men när jag fick hem dom så var det 2600mAh.
Kan bara rekommendera, tog ca 5-6dagar att få dom.
Använder du Nikons svindyra originalladdare till dem eller hittade du även en mer prisvärd laddare?

Jag har kör med nikons egna då jag redan hade en sådan.
Har kört batteriana i min Nikon D3, D300 och D2x utan problem.

Laddare kan du köpa från samma person på ebay för ca 200pix. http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Charg...emQQptZBatteries_Chargers?hash=item3a54f261b6
Glöm bara inte att maila och fråga så du kan få en adapter som passar i Sverige, men sådant brukar aldrig vara något problem.
Verkar intressant. Frågan är bara om den laddaren kan kalibrera batterierna? Det verkar ju som att det är nödvändigt då och då. Tack för länken. Jag kan ju mejla återförsäljaren och fråga.

Jag köpte några av dessa på ebay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250533274035#ht_2519wt_939
Kostade ca 150kr/st med frakt.
Har använt dom ganska mycket nu och dom funkar fint.
Var i fjällen och fotade i minus 25 grader utan några problem.
Sedan stod det 2000mAh men när jag fick hem dom så var det 2600mAh.
Kan bara rekommendera, tog ca 5-6dagar att få dom.

Låter ju bra.
Som jag antar så kanske de inte har kalibrator-chipet i sig, vilket skulle göra dem billigare(?)

Kanske man skulle beställa av den personen.

Ser du någon information i kameran på "charging life" under batteri-info i kameran? Finns ju skala 0-4 på den - något som kanske kan skvallra om kvalitén. När köpte du dom? Hur många bilder får man på en laddning (och vilken kamera använder du?)

Låter ju bra.
Som jag antar så kanske de inte har kalibrator-chipet i sig, vilket skulle göra dem billigare(?)

Kanske man skulle beställa av den personen.

Ser du någon information i kameran på "charging life" under batteri-info i kameran? Finns ju skala 0-4 på den - något som kanske kan skvallra om kvalitén. När köpte du dom? Hur många bilder får man på en laddning (och vilken kamera använder du?)

Jag tror dom har kalibrator-chipet då laddaren villat kalibrerat dom minst en gång och kameran visar all info som den skall jämfört med orginalbatterien. Kommer inte i håg när jag köpte dom men det kan nog vara 6månader sedan och jag har använt dom mycket. Vet inte hur många bilder man får på en laddning men det är likvärt med orginalbatteriena men minst 1500 bilder är det.

Låter ju bra.
Det här med kalibrering kanske är ett sätt för Nikon att så att säga lura användarna att tro att originalbatterier är bättre och mer avancerade. I själva verket kanske det hela är en stor bluff. Har nämligen aldrig tidigare hört talas om laddningsbara batterier som måste kalibreras efter ett tag. Fast i detta fallet kanske det beror på den relativt höga spänningen. Ett en-el3e är ju på 7,4 volt medan en-el4 är på 11.1 volt. Möjligen att det kan vara förklaringen. Fast jag förstår ändå inte varför man ska kalibrera ett batteri. Någon som kan förklara?

Edit: Gjorde slag i saken och beställde både laddare och batteri. Ska bli spännande att se hur det funkar. Knappt 500 spänn för laddare och två batterier är ju inte så dyrt. Särskilt inte med tanke på att originalprylarna skulle gå lös på drygt 4 000 kr. Får väl i och för sig komplettera med ett speciellt lock till batterigreppet också.

Senast ändrad:
Jag tror dom har kalibrator-chipet då laddaren villat kalibrerat dom minst en gång och kameran visar all info som den skall jämfört med orginalbatterien. Kommer inte i håg när jag köpte dom men det kan nog vara 6månader sedan och jag har använt dom mycket. Vet inte hur många bilder man får på en laddning men det är likvärt med orginalbatteriena men minst 1500 bilder är det.

Låter ju .. skitbra.

Själv vet jag inte heller riktigt anledningen med kalibrering, men har fått för mig att det handlar om att batteriet vet mer exakt hur dess laddning är, så den visar rätt i kameran och laddar rätt osv. Är det så, då spelar det ju inte någon större roll egentligen.

Edit: Gjorde slag i saken och beställde både laddare och batteri. Ska bli spännande att se hur det funkar. Knappt 500 spänn för laddare och två batterier är ju inte så dyrt. Särskilt inte med tanke på att originalprylarna skulle gå lös på drygt 4 000 kr. Får väl i och för sig komplettera med ett speciellt lock till batterigreppet också.

Precis - tänkte själv slå till på batterier.

ANNONS
Götaplatsens Foto