Om du är orolig, köp en tredjepart med ett känt namn.
Jag tycker egentligen att hela den här frågeställningen är lite, hmm, onödig. Jag menar, hur ofta köper vi inte AA-batterier till höger och vänster (utan hänsyn till namnet på tillverkaren) och stoppar i våra elektroniska prylar. I alla fall jag gör så. Blev inte Ikeas batterier bäst i test för ett par år sedan. Vem tillverkar dessa? Jag har en gammal D70, batteriet som sitter i är ett "VARTA" - 49kr. Mej veterligen är detta ett piratbatteri då det inte står Nikon på den, men samtidigt är ju Varta ett välkänt varumärke (nu blev det konflikt). Varför tvekar folk att sätta i annat än orginalbatteri i kameran samtidigt som vem som helst (läs jag själv) är hur öppen som helst att smeta i ett piratbatteri i bilen (Av en tillfällighet Varta även där, tror jag) som kostar fan så mycket mer än kameran?
Beror osäkerheten på att det skiljer FÖR mycket i pris tro?
Hur svårt och dyrt är det egentligen att tillverka dessa battericeller (jäkligt billigt, om man frågar mej), och hur många tillverkare finns det? Är orginalbatterier det mest förnuftiga valet när sk pirater ibland kostar en bråkdel?
Jag är övertygad om att de fina batterierna med Nikonstämpel enbart kan säljas till hutlösa priser för att så många kunder "lider" av en övertro på att dessa är så mycket bättre, när det i själva verket är samma skit, ev samma tillverkare men utan stämpel, för 300 spänn.
Jag köpte föresten en liten plastdutt till den där kontakten på framsidan av D200-huset. 125kr ville Nikon ha!! Fan, plastpåsen den låg i var säkerligen dyrare att tillverka än dutten.
Samma politik gäller för batterierna.
/K