Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratbatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

rollehot

Aktiv medlem
Hej, köpte ett piratbatteri på nätet till min D50,
nu när jag kör sekvenstagning så stannar kameran och slår av efter 3-4 bilder, verkar som det inte levererar tillräckligt med ström.

Kan detta bero på att det bara är laddat 1 gång hitills eller är det bara dålig kvalite?

Detta fenomen har inte hänt med originalbatteriet.

Original 1500 mAh (EN-EL3a), pirat 1450 mAh.

Any idea??

Ett par uppladdningar till maxeffekt

Hej!
Jag jobbar själv på ett företag som säljer ersättningsbatterier till det mesta.
För både Li-ion och Li-Poly tar det ett några (2-5) fulla uppladdningar och urladdningar innan batteriet uppnår sin maxeffekt.
Tänk också på när du sedan laddar batteriet att det helst aldrig ska tömmas helt innan laddning.

Själv så har jag inte alls lika bra förtroende för piratbatterier.
Jag köpte Hähnels batterigrepp till min D50. Mest för just greppet, men också pga batteri eftersom jag ändå hade tänkt köpa ett extra. Hähnel-greppet med 2st piratbatterier räcker marginellt längre än ett ensamt originalbatteri. Inte för att jag har problem med batteritiden, men nån dubbel effekt uppnår man då inte med de batterier som följer med. Kommer att bli ett till originalbatteri så jag kan köra dubbla original i fortsättningen. Mest för att man kan. ;)

/F

Jag har köpt två olika piratbatterier (BP-511A) från två olika säljare. Det ena är riktigt uselt och tar snabbt slut och inte värt pengarna trots att det bara kostade 1/4 av vad ett originalbatteri kostar. Det andra är något bättre men når inte upp till originalbatteriet trots bättre specifikationer.

Nu har jag beställt ett Soligor för att testa om ett märkesbatteri, även om det inte är original, fungerar bättre. Det kostar något mer än hälften mot originalet.

ANNONS
Götaplatsens Foto