Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piratbatterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Har funtat på att skaffa ett batterigrepp till min 20D, grejen är den att om jag ska ha batterigrepp, samt riktiga batterier till min kamera så går detta loss på ca 3000 kr.
På kaffebrus så säljer dom ju BP-511 batterier på 1300mAh för 139 SEK.
Det jag undrar över är om dom är något att ha?
Hur bra är dom jämfört med originalen?
Har även hört att dom är opålitliga och kan explodera osv, vilket iaf jag tycker verkar lite osannolikt.
Någon med erfarenhet inom detta område? :)
Mvh Mattias

Jag köpte ett fulbatteri för lite mer än 2 år sedan till min 10D. Batteriet har fungerat okej, något sämre än originalet men helt acceptabelt med tanke på priset.

I början av februari i år så gav det dock upp och slutade att fungera helt så nu får jag nöja mig med mitt dåliga originalbatteri tills jag kommer förbi ett ställe där man kan köpa billiga fulbatterier.

Har kört priater till min 300D både ifrån Zebramedia och Kaffebrus. Största skillnaden är väl att de tar längre tid att ladda vilket troligtvis beror på att de levererar fler mA.

Har aldrig haft några problem med dem. Det är väl som deflersta andra kameratillverkare, förhållandevis små marginaler på kameran och stora på tillbehör.

Ahh, tack så mycket för era svar.
Så det verkar va värt att åtminstone prova att trycka in pirater i batterigreppet iaf. :)

Jag förordar alltid orginal saker och köper det 99% oftast själv. men p.g.a penga brist fick det denna gång bli pirat.

min erfarenhet är att dom är ganska likvärdiga. sen får kvaliteten efter ett antal urladdningar samt månader, år avgöra slutsattsen. men med tanke på att man får 4st pirat på varje orginal. så tror jag att pirat vinner hur som helst. även om man kanske kan ta något kort mindre per laddning.

Cyberphoto= Canon BP-511A 1390 mAh Li-ion 869:-
Zebramedia = BP-511H 1500 mAh Li-ion 196:-

Var över i Hong Kong i veckan och passade på att köpa ett sigma 70-200/2.8 dg. I samma vända så tänkte jag att jag skulle se om jag kunde hitta lite billiga batterier men det var bara att glömma. Inte i någon av de kameraaffärer som jag besökte så sålde man noname/pirat utan endast original. Priset var dock aningen mycket bättre (~350-400kr) än hemma men det får bli till att vänta tills man kommer hem och då köpa noname. Blev dock lite förvånad över att det inte såldes, någon som vet varför?

Jag köpte ett piratbatteri till min Ixus 430 på Zebramedia. Det batteriet räcker längre än Canons orginal, dessutom billigare.

Batterier som säljs av de etablerade försäljninsställerna kommer att fungera. Batterier är inte en direkt okänd teknik och antalet tillverkare på världsmarknaden bör inte avra så hårresande många. Canon och Nikon har knappast några egna fabriker för batteritillverkning, så det är därför troligt att om man disikerar ett batteri från Canon och ett omärkt finner man samma innehåll i dessa. Sannolikt samma fabrik och samma konstruktion. Att betala 600:- för ett litiumjon anser jag vara hårresande.

Det enda problemet jag har med mitt fulbatteri är att det är ett helvete att få ur det ur kameran, annars är det bra.

Lustigt jag har inga sådana problem alls, största skillnanden är att orginalbatteriet går snabbare att ladda, vilket troligtvis delvis beror på den mindre kapaciteten.

olle_sandstrom skrev:
Var över i Hong Kong i veckan och passade på att köpa ett sigma 70-200/2.8 dg. I samma vända så tänkte jag att jag skulle se om jag kunde hitta lite billiga batterier men det var bara att glömma. Inte i någon av de kameraaffärer som jag besökte så sålde man noname/pirat utan endast original. Priset var dock aningen mycket bättre (~350-400kr) än hemma men det får bli till att vänta tills man kommer hem och då köpa noname. Blev dock lite förvånad över att det inte såldes, någon som vet varför?

min gissning är att dom har satt på Canon etiketter på "noname" batterier och luras helt enkelt.när jag var där i börja på 0-talet hade dom en massa annat fuffens för sig, så om man inte var vaken så var det nog mer regel än undantag att man blev lurad.

jag köpte till 2st extra fulbatterier till min 300D. Skillnaden är att fulbatterierna håller längre, så jag tänker absolut fortsätta att köpa fulisar =)

olle_sandstrom skrev:
Inte i någon av de kameraaffärer som jag besökte så sålde man noname/pirat utan endast original. Priset var dock aningen mycket bättre (~350-400kr) än hemma men det får bli till att vänta tills man kommer hem och då köpa noname. Blev dock lite förvånad över att det inte såldes, någon som vet varför?

Jag tror frågan egentligen är redan besvarad. Eftersom det oftast är samma fabrik som gör batterierna så håller de undan noname från den egna marknaden för att inte komma i kläm mellan myndigheterna och de som har mösterskyddet.

ANNONS
Götaplatsens Foto