Annons

Pixma IP6600D och PS2 mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy_S

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en Pixma IP6600D och kopplat den till min mac. Dock tycker jag att utskrifterna blir lätt rödtonade, något som verkar vara ett känt problem med Pixmaskrivare när jag söker på nätet och här på fotosidan. Det märkliga är att jag upplever inte att de blir lika rödtonade när jag skriver ut från min PC. Dock är min skärm på mac:en betydligt bättre kalibrerad så jag vill helst kunna använda denna.

När jag skriver ut i Photoshop väljer jag "Let Photoshop Determine Colors" och väljer profilen "IP6600D SP3" som ska vara en profil som passar mitt papper Canon PP-101 hyfsat väl.

När jag sedan trycker "print" kommer skrivans dialogfönster upp. Här går jag in i "Color Options" och väljer "None".
Trots detta upplever jag att bilderna blir en smula rödtonade. Är det något steg jag har missat?

Jag har slagit ihop delar av dialogrutorna till en bild, det röda strecken skiljer Photoshops dialogruta från skrivarprogrammets.

/Jimmy

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    35 KB · Visningar: 121
Jimmy_S skrev:
Är det något steg jag har missat?
Har du valt rätt mediatyp? Om du har gjort det har du gjort allt rätt. Tyvärr är det inte ovanligt att profilerna ändå inte stämmer. Cirka tre fjärdedelar av de skrivare jag testar har profiler som inte är något vidare korrekta. Och då testar jag ju nästan bara mer avancerade skrivare.

Stefan

När jag sökte på nätet rekommenderas den här profilen för det aktuella pappret, men det kan ju vara fel. Jag får helt enkelt testa mig fram och se om jag har någon profil som stämmer bättre! Tack för hjälpen.

/Jimmy

Jag har samma problem med min Pixma IP4200, verkar som att Canon gillar rött ;)

Jag har använt profilen SP2 till Canon glossy photo paper, ett aningen enklare papper än pro-papperet.

En fråga till Stefan:
Är det värt pengarna att låta tillverka en profil, t ex hos www.profiler.nu? Kan sådana här enkla skrivare ge korrekta färger?

FiLM) (Francis-G skrev:
En fråga till Stefan:
Är det värt pengarna att låta tillverka en profil, t ex hos www.profiler.nu? Kan sådana här enkla skrivare ge korrekta färger?
Svårt att vara objektiv i detta läge, men jag tycker ju att det går alldeles utmärkt att få till en bra färgåtergivning även från skrivare av denna nivå. Så länge som en skrivare är stabil, det vill säga ger samma resultat gång efter annan, går det att göra en bra profil till den. Det viktiga är att man använder exakt samma inställning i hela utskriftskedjan hela tiden.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto