Annons

Plåta i Sthlm 2/9 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Don Ricardo

Aktiv medlem
Är det någon mer än jag som vill plåta i helgen?
Jag är öppen för det mesta (gatufoto/garagefoto/glömda rummet/arkitektur/whatever...).
Gammla stan, söder eller någon annanstans?
Järna något som är lätt tillgängligt med komunala medel.

Tid runt 11-12 och några timmar framåt.
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Det låter intressant, hoppas bara mitt 70-200 räcker till...
Känner du till något om starttider etc ?

För er som inte har en almanacka framför er är 2/9 nu på lördag(skulle ha skrivit det i ämnesraden...).
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag tänkte ta med mig storgluggen och försöka plåta båtar, men har inte hittat någon info. Men jag mailade till en adress som jag hittade på nätet och hoppas på svar med tider och bra platser.

Känns som man kan få fina bilder på båtarna om man bara hamnar på rätt ställe och i rätt tid :)
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Google is your friend...
http://www.svera.org/ (Svenska Racerbåtförbundet)
Ska tydligen köras i klasserna F2000(formel) , B3,C3 och V150.

Tror Södermälarstrand eller riddarholmen blir bäst mitt på dagen.

Om man ska plåta finalerna och fotografera annat innan då ingen håller igen på gasen i finalen.
 

Olsin

Aktiv medlem
I fjol när de räjsade på Riddarfjärden så hade de start och depå på Riddarholmen och körde sedan motsols med en kort raksträcka vid Södermälarstrand.

Jag stod på Södermälarstrand med mitt 75-300 och eventuellt en 2x konverter på. Nackdelen med Södermälarstrand var att de bästa vinklarna var skymda av båtarna som alltid ligger till kaj där och det var lätt hänt att man panorerade in en förtöjning, stäv eller annan valfri båtdetalj.

Om jag inte var upptagen i helgen skulle jag nog har ställt mig på Riddarholmen denna gång, men jag är inte säker på hur bra med utrymme det finns tillgängligt för fotografer då det är depå, sekretariat, läktare och annat tjafs som finns där också.

Beträffande gasen så håller de nog inte igen i kvalheaten heller, utan det finns gas så det räcker.

Denna bild är tagen från Södermälarstrand och med full zoom, dvs 300 (ev med 2x konverter).
 

Bilagor

PeBro

Aktiv medlem
Olsin skrev:
Litet tips: Det är räserbåtstväling på Riddarfjärden den 2/9.
Hej!
Jag var dit förra året, klassen heter "Formel 2000 MERCURY Cup" Starten gick från kajkanten på Riddarholmen och båtarna gör ca: 90 knop eller 160 km/tim för den oinvigde. Jag hade gärna haft en längre glugg än min 70-200 men det blev några bilder i alla fall....

Mvh / Peter
 

Bilagor

abrizz

Aktiv medlem
I helgen tänkte jag besöka flyg och motordagen som pågår på söndag i Vallentuna. Det är visserligen inte i Stockholmsstad men nära nog. Massa tuffa Flygplan och Bilar som lockar till härligt fotomöjligheter :eek:)
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Trevliga bilder Peter. =)
Tänkte mest på att undvika motljus genom att stå på Södermälarstrand, tänkte ju inte på förtöjda båtar... =P
Nej! Är Vallentuna motor & flygdag i helgen???
Rackarns!
 

PeBro

Aktiv medlem
Tack!
Möjligen kan du be att få kliva ombord på någon av båtarna på S Mälarstrand för att på så sätt slippa motljuset. Att försöka få bilder mellan båtarna och allt folk som trängs där är i det närmaste omöjligt enligt min mening.

Mvh / Peter
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
abrizz skrev:
I helgen tänkte jag besöka flyg och motordagen som pågår på söndag i Vallentuna. Det är visserligen inte i Stockholmsstad men nära nog. Massa tuffa Flygplan och Bilar som lockar till härligt fotomöjligheter :eek:)
Ahh det är ju på söndag! Då är ju söndagens aktivitet spikad.
Kanske man får se ett knäckt landningställ som senast. =P

Kanske går att hitta någon plats på riddarholmen eller vid stadshuset...

Ingen som vill fotografera ngt annat?
(Har inte så stort tålamod att stå på ett ställe såå lång tid)
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
Skall vi styra upp en mötesplats/tid för att fota båtar då?

Tycker det verkar vettigt att börja med båtarna och sen spontant bestämma eventuellt annat fotande beroende på väder, packning, dagsform osv.

Något förslag på plats/tid att ses?
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Vet inte vilken plats som är bäst, riddarholmen eller vid stadshuset, med tanke på ankrade båtar och avstånd till banan, är utsoknes... =)

Tänkte väl komma in till 11.00 vid Centralen.

Så här ser programmet ut:
10.30 - 11.15 fri träning (klass F2000).

11.30 - 12.15 fri träning Offshore.

12.45 - 13.15 tidsträning F2000.

13.20 - 13.30 super pole F2000.

14.00 offshore Race 1.

15.00 sprint 1 F2000.

15.15 sprint 2 F2000.

16.00 Final Offshore.

16.30 Förarpresentation.

16.45 paradvarv F2000.

17.00 Grand Final F2000.
 
ANNONS