Annons

plåta med gammal Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

unit

Aktiv medlem
Har just fått tillbaka min först rulle plåtad med min fars gamla Leica (en IIIf från 1952), ser bra ut men det är lite ojämt i exponeringarna (använder en Gossen Variosix och mäter med), är det någon som har tips när man skall fota med en sån här kamera.

Gärna tips på bra objektiv som man kan köpa till, har för tillfället ett Leitz Elmar 50mm 3.5 (orginal antar jag) och ett Jupiter 35mm 2.8 (ger förvånansvärt skarpa bilder).
Skulle gärna vilja ha lite bättre ljusstyrka och så skarpa objektiv som möjligt.

Tack på förhand!

Voigtländer (Cosina ) har flera fantastiskt bra objektiv med Leica skruvgänga. Från ljusstyrka 1,2 på en 35mm.

Maila mig om du är intresserad av en Jupiter 50/2,0.

På cameraquest hittar du matnyttig information om din guldklimp.
Där står det mesta man behöver veta.

http://www.cameraquest.com/ltmlens.htm
Handlar om objektiven.

Om kameran exponerar ojämnt bör du undersöka slutarens funktion. Om slutartiderna är ojämna så behöver kameran en service ev. reparation.

Prova tex så här:
Uppmätt värde är 1/60 sek bländare 8.
Tag då 1/30 bl.11
1/15 bl.16
1/125 bl 5,6,
1/250 bl.4
1/500, bl 2,8
Dessa bilder bör ju bli lika exponerade, eller hur?
Prova på liknande sätt alla slutartider.

Annars kanske de ojämna exponeringarn beror på hur du mäter ljuset.

/ J O

Tack Jan Olof!
Håller på att läsa för fullt, men vette fan om det är lönt att satsa pengar på objektiv till den där gamla saken, visst det är en kul pryl. Men den är samtidigt ganska omständig att jobba med om man jämför med mina "moderna" nikon kameror.

Men antar att det är lite charmigt att fota med en gammal Leica, och visst var det ganska kul. =)
Jaja, tack för era svar!
Ska testa slutaren ordentligt mot något fast mål.

Finns det någon form av adapter till stativgängan? Den är ganska mycket grövre än dagens gänga.

/ Jesper

Jag tycker att dina två gluggar är fullt tillräckliga och att de passar ihop med kameran, både stilsmässigt och tidsmässigt.
Var rädd om grejorna. De har ju också ett samlarvärde.
Och visst är de vackra de gamla Barnack-kamerorna.
/ J O

unit skrev:
Tack Jan Olof!
Håller på att läsa för fullt, men vette fan om det är lönt att satsa pengar på objektiv till den där gamla saken, visst det är en kul pryl. Men den är samtidigt ganska omständig att jobba med om man jämför med mina "moderna" nikon kameror.

/ Jesper

Japp, jag håller med dig, lägg skiten i en låda o skicka hit det så ska jag skrota det åt dig, miljövänligt :)

Synd att kasta en klassiks kamera. Leica III:an är en smidig och tyst kamera som fungerar utmärkt vid reportagefotografering. En modern spegelreflexare för en himla massa oväsen.

I dagsläget känns det i oför sig som man får mer kamera för pengarna ifall man satsar på en digitalare, men den är väl omodern innan året är slut.

/Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto