Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta utan tryckplatta med 135-film

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Canonet QL17 G-III. Efter att ha tagit en testrulle och konstaterat att den funkar så skulle jag byta ljustätningen som troligen skulle börja läcka inom en snar framtid. Ivrig som jag var glömde jag att sätta tillbaka filmtryckplattan (heter det så?) på sin plats. Detta upptäckte jag efter att jag hade tagit nästan hela filmen.

Vad kan man förvänta sig för bilder? Kommer de vara ur fokus och dåliga så att jag ska bara ska ta en billig framkallning för att se om ljustätningen funkar eller finns det en chans till några bra bilder på rullen?

Vanligtvis så drog jag fram filmen precis innan jag tog kortet (om det gör någon skillnad).

Antagligen kan du märka avtagande skörpa, det kan t o m bli rätt effektfullt. Som du är inne på beror mycket på hur spänd filmen är.

Tack för svaret!
Jag tog en fin framkallning och jag blev inte besviken. Bilderna blev bra och jag kunde inte se någon oskärpa alls. Kanske på någon av bilderna som var tagen i mörkare förhållanden. Och den nya ljustätningen funkar fint!

Men jag ska nog ta och sätta tillbaka tryckplattan ändå! ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto