Annons

Plötslig överexponering i liveview

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hoppas jag lägger frågan rätt, och kan få hjälp.
Tänkte ta med 2 kameror ut idag och kittade 80D med ett Samyang T1. 5 (helmanuellt) och A7iii med ett fast 85/1.4.

Men jag fattar inte vad som hänt eller vad jag gjort. Plötsligt så är alla bilder fotade i liveview på 80D kraftigt överexponerade!? Exponerar efter skärmen som jag alltid gjort....men nu blir bilderna extremt utfrätta?
Fotar manuellt och fast Iso och ingen kompensering.
Liveview och resultat hänger inte alls ihop.
Någon med tips?

Edit: Film ger korrekt återgivning, och andra ickemanuella objektiv ger korrekta bilder i fotoläge.
 

Erik X

Aktiv medlem
Ingen aning men i sista hand får du väl prova "återställ alla kamerainställningar"
Hjälper inte det så har uppenbarligen något gått sönder..

Aha, har du lyckats ladda ner felaktig vinjetteringsdata för just det objektivet och har på "korr för objektivaberration - periferibelysning"? Men i raw ska det inte spela någon roll ju..

Fotar du i raw eller jpg?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det där objetkivet från Samyang pratar väl inte med kameran som det ska, då. Om det nu kommunicerar alls.
Jag brukar inte ha sådana problem, men jag använder Canonobjektiv på Canonkameror.
 

Erik X

Aktiv medlem
Om man går in på meny "korr. för objektivaberration" (detta är på en 5D3, vet inte om det ser exakt likadant ut på 80D) så ser man dels vilket objektiv kameran anser att den har påmonterat, dels står det om den har korrigeringsdata tillgänglig..
Jag kan tänka mig att det man ser på skärmen i live view är innan eventuell korrigering är gjord för vinjettering och kromatisk aberration (om man nu har funktionerna påslagna) Stäng av korrigeringen för säkerhets skull :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Har inte laddat profil eller korrigeringsdata men sks såklart kolla det.
Objektivet är ju "dumt" och än vänder ingen kommunikation mot huset.
Så skumt...det blir korrekt på A7iii‐huset och 5D mkiv-huset...å alla övriga glas blir korrekt.
Känns som jag scrollat menyn 100 ggr efter någo settings, får scrolla 101 ggr kanske:)
Ett objektiv överexponerar liveview på ett hus...å det har fungerat bra tidigare...så skumt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är väl det som är felet, då. Objektivet kan inte tala om för kameran vilken ljusstyrka det har, och kameran kan inte ställa in bländaren på objektivet.
Hur gör man då? Ställer man in kameran på samma bländare som objektivet är inställt på, för att få ljusmätningen att fungera? Eller kan man aldrig använda ljusmätningen i kameran?

Objektivkorrigering är ju anpassad för Canons egna objektiv, men bilden lär väl inte bli extremt överexponerad på grund av en felaktig vinjetteringskorrigering?
 

PMD

Aktiv medlem
En vettig adapter är gjord så att inställd bländare (med bländarringen på objektivet) ger rätt bländare (nerbländat) direkt. Dvs man mäter ljuset vid s.k. arbetsbländare. Det brukar ge hyfsat bra mätvärde. Åtminstone med Nikon F-objektiv på en EOS, vilket är vad jag har provat. Jag har inte provat i Live View men jag har för mig att jag har sett rapporter om att det kan bli knasigt ibland.
 

Third eye

Aktiv medlem
Det är väl det som är felet, då. Objektivet kan inte tala om för kameran vilken ljusstyrka det har, och kameran kan inte ställa in bländaren på objektivet.
Hur gör man då? Ställer man in kameran på samma bländare som objektivet är inställt på, för att få ljusmätningen att fungera? Eller kan man aldrig använda ljusmätningen i kameran?

Objektivkorrigering är ju anpassad för Canons egna objektiv, men bilden lär väl inte bli extremt överexponerad på grund av en felaktig vinjetteringskorrigering?
Har ju kört det i 8 månader utan strul, och alltid trott att den läser från sensorn, att liveviewbikden ör wysiwyg så att säga. Och då både 5D och A7 visae korrekt så har jag väll lyckats fippla med någon inställning utan att veta om det.
Så jag har PeterWems idé och tios närmast till hands att kolla nu :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Antag att du sätter på ett Canon EF 35 mm f/1,4L III USM, bara för att ta något exempel. Slå på exponeringssimulering och titta på bilden. Om vi nu också antar att du kör manuellt, så ställer du in 1/125 s och bländare f/8, vilket ger rätt exponering för motivet du tittar på (jag hittar på nu, bara för exemplets skull).

I och med att exponeringen simuleras visar displayen den "färdiga" bilden redan innan du tagit den. Den ser rätt exponerad ut, och mätaren visar också att den står i mitten. Men sensorn ser något annat, för objektivet står ju på f/1,4 ända tills du trycker av. Trots det blir bilden rätt exponerad, för i exponeringsögonblicket bländas objektivet ner till f/8, innan själva bilden tas.

Om du då har ett helmanuellt objektiv måste man ju på något sätt inbilla kameran att den inte har ett objektiv med fullöppningsmätning monterat. Detta var lätt på gamla FD-tiden, eftersom FL-objektiven också gick att använda, och de klarade inte heller fullöppningsmätning. Men de här kamerorna är tänkta för Canon EF, så på något sätt måste de ju luras för att det ska bli rätt när fel sorts objektiv sitter på.

Hur det går till vet jag dock inte, eftersom jag inte har något sådant.
 

PMD

Aktiv medlem
Se inlägg #8. Man behöver inte lura kameran om man har rätt sorts adapter (men det är kanske lite lurigt, förstås :).

Det fungerar alltså vid normal spegelreflexfotografering. Vid Live View så används inte den vanliga exponeringsmätaren (så vitt jag vet) och då blir det kanske knepigare.
 

Third eye

Aktiv medlem
Exponeringssimulering påslagen. Fipplade i natt och blir inte klok på't, jag vet ju att det funkat bra flera månader...otroligt frustrerande.
Så jag tog alla 3 kamerorna (Canon 80D, 5Dmkiv & Sony A7iii) och jämförde i manuellt läge på ett Sigma Art 85/1.4 och Samyang 35/1.5. Manuell focus och samma mätning på all 3 hus.
I video, alla ger en filmfil exponerad motsvarande liveview.
I foto, alla ger en bild exponerad motsvarande liveview...utom Samyangen på 80D-huset som överexponerar :-/
Samyangen "pratar" ju inte med kameran så det kan ju inte spela någon roll.

Vill tacka för engagemanget också, Samyangen används för film på slider främst och där funkar det ju, och nu när jag vet om problemet så kan jag ju löra mig hur mycket jag behöver kompensera ihop med exponeringsmätaren när jag då och då fotar med det...bara lite surt att jag inte får ordning på det :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Se inlägg #8. Man behöver inte lura kameran om man har rätt sorts adapter (men det är kanske lite lurigt, förstås :).
Såvitt jag förstod i den här situation finns ingen informationsöverföring alls till kameran.

Frågan är ju då vilken ljusstyrka kameran tror objektivet har, jämfört med den inställda bländaren. Tar jag av objektivet på mina kameror kan jag ställa f/1 som största bländare. Ställer man då kameran på f/4, och den tror att den kan blända ner fyra steg, blir förstås bilden överexponerad när ingen nedbländning sker.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan vara det som orsakar TS problem i Live View, men vid normal fotografering går det utmärkt att göra som jag beskrev.

Vad TS bör göra för att kunna fotografera med sitt Samyang är väl nu ganska uppenbart? :)
 

Smw

Aktiv medlem
Hoppas jag lägger frågan rätt, och kan få hjälp.
Tänkte ta med 2 kameror ut idag och kittade 80D med ett Samyang T1. 5 (helmanuellt) och A7iii med ett fast 85/1.4.

Men jag fattar inte vad som hänt eller vad jag gjort. Plötsligt så är alla bilder fotade i liveview på 80D kraftigt överexponerade!? Exponerar efter skärmen som jag alltid gjort....men nu blir bilderna extremt utfrätta?
Fotar manuellt och fast Iso och ingen kompensering.
Liveview och resultat hänger inte alls ihop.
Någon med tips?

Edit: Film ger korrekt återgivning, och andra ickemanuella objektiv ger korrekta bilder i fotoläge.
Hej !
Ett för mej vanligt men irriterande fenomen.
Jag använder gärna manuella objektiv, de flesta är försedda med adaptrar
med chip, de ger ett max bländarvärde, oftast 1.4 , de jag användet tillåter mej
att andra detta till nått lämpligt.

Sen, det fungerar lite olika med olika chip, och olika med olika kameror,
låter logiskt men jag kan tycka att alla moderna C borde bete sej likadant ........

Till saken, en del chip tillåter mej att ändra aktivt bländarvärde, alltså
den bländare ett automatiskt objetkiv skulle välja, skiljer nu dett tex
tre steg från den objektivets ljusstyrka (chipets fasta eller inställda max ),
som är den som används vid ljusmätningen,
till den nedbländade som används vid exponeringen så
måste ju kameran ge en likadels tre steg mer i exponering.
Men , ett helmanuellt objektiv bländar inte ner, därav en överexponering.

Här behövs inte den absoluta ljusstyrkan.

För att krångla till detta lite mer så är inte Canonkameror, inte mina iallafall,
7d2, 6d, linjära i ljusmätningen på stora bländare och korta brännvidder,
så för att kompensera detta behöver kameran helst veta även dessa data.
Fast jag har en känsla av att min nu avsomnade 40d (rip) var mycket mera
känslig för detta.


//MW
 

Third eye

Aktiv medlem
Hej !
Ett för mej vanligt men irriterande fenomen.
Jag använder gärna manuella objektiv, de flesta är försedda med adaptrar
med chip, de ger ett max bländarvärde, oftast 1.4 , de jag användet tillåter mej
att andra detta till nått lämpligt.

Sen, det fungerar lite olika med olika chip, och olika med olika kameror,
låter logiskt men jag kan tycka att alla moderna C borde bete sej likadant ........

Till saken, en del chip tillåter mej att ändra aktivt bländarvärde, alltså
den bländare ett automatiskt objetkiv skulle välja, skiljer nu dett tex
tre steg från den objektivets ljusstyrka (chipets fasta eller inställda max ),
som är den som används vid ljusmätningen,
till den nedbländade som används vid exponeringen så
måste ju kameran ge en likadels tre steg mer i exponering.
Men , ett helmanuellt objektiv bländar inte ner, därav en överexponering.

Här behövs inte den absoluta ljusstyrkan.

För att krångla till detta lite mer så är inte Canonkameror, inte mina iallafall,
7d2, 6d, linjära i ljusmätningen på stora bländare och korta brännvidder,
så för att kompensera detta behöver kameran helst veta även dessa data.
Fast jag har en känsla av att min nu avsomnade 40d (rip) var mycket mera
känslig för detta.


//MW
Jag har ju såklart bara streck i displayen för bländarvärdet på alla 3 kamerorna, och det är bara Sonyn som har en "logisk" adapter inblandad. Objektivet har egen bändarring.
Jag har bevisligen en del att plugga på för att förstå hur liveview egentligen fungerar.
Så nu om jag fotar efter exponeringsmätaren så är displayen supermörk, och fotar jag efter liveview så blir bilden kraftigt överexponerad.

Just nu har jag mest svårt att förstå hur jag kan ha 8 månaders korrekt exponering via liveview på samyang/80D fram tills häromdagen :)
 
ANNONS