Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Planera fotostudio i vardagsrummet (ritningar)

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej alla.

Har just börjat uppgradera min fotoutrustning (se kameraväskan min) från min kompaktkamera com jag fotat massor med under 6 år.
Nu har jag köpt en ny lägenhet och ska där planera att bygga upp en liten privat fotostudio. Tanken är att jag ska kunna ha den "nedmonterad" och undanstoppad i ett skåp för att relativt enkelt sedan kunna hänga upp skynken och sätta upp blixtar mm då jag vill fota i "studion".

Kommer att fotografera helfigur, såväl som produkter och porträtt.
Kommer nog börja med en helsvart/mycket mörk grå, respektive en helvit bakgrund. Har sett en del foton från studios där själva "bakgrunden" går ned in under och efter golvet en bit fram.

Lägenheten är en öppen planlösning med relativt stora ytor totalt (5x5m + ) och har inga problem möblera om lite smått med de flyttbara möblerna då det är fotostudiodags för större sessioner.

Här är lite ritningar på hur lägenheten ser ut och kan tänkas möbleras:

http://www.fiend.nu/spool/fotostudio1.gif
http://www.fiend.nu/spool/fotostudio2.gif
http://www.fiend.nu/spool/fotostudio3.gif
http://www.fiend.nu/spool/fotostudio4.gif

Har en plan på att sätta in ett akvarie i vardagsrummet som avdelare då akvarier är en av mina andra stora huvudintressen. Så önskvärt är om man kan fixa upp en studio även med detta på plats.

Funderade på om man kan montera upp någon bredare större stång upp efter väggen någonstans och att det går ned över en vägg. Har 3.5 till 3.75 m i takhöjd (lutande tak).

Vad tycker ni?
Några bra tankar / ideer?
Önskas någon annan vinkel kan jag fixa en bild på det :)

Tack på förhand!
Mvh Fredrik

Ingen som har någon ide, eller bra inredningsförslag? Räcker de utrymmen som jag har i lägenheten? :/

osv..

Jag ser inte riktigt hur lång väggen med fönstren & dörren är, men gissar att den torde vara runt fyra meter. Utifrån detta så borde det inte vara ngt problem alls att sätta en fond mot väggen mittemot soffan.

Dock så kanske det blir lite trångt om utrymme att röra sig på för dig om akvariumet skall stå där det är markerat på ritningen och lite jobbigt att flytta på soffan varje gång det skall plåtas ;)

-Catherine- skrev:
Jag ser inte riktigt hur lång väggen med fönstren & dörren är, men gissar att den torde vara runt fyra meter. Utifrån detta så borde det inte vara ngt problem alls att sätta en fond mot väggen mittemot soffan.

Dock så kanske det blir lite trångt om utrymme att röra sig på för dig om akvariumet skall stå där det är markerat på ritningen och lite jobbigt att flytta på soffan varje gång det skall plåtas ;)

Hej

Den är ca 5 meter lång (den sidan med dörren och de 2 fönsterna).

Väggen mittemot soffan, du menar där hemmabion står placerad alltså? Ska man sätta upp fonden i så fall på stativ och inte placera "hängare" uppe på väggarna?

Det kan bli lite jobbigt att flytta soffan, men behövs det? Hur långt arbetsavstånd behöver man från soffans början -> Bakgrunden ungefär?

Tack för ditt svar!

Mvh Fredrik

Ok, fem metar är ju helt klart tillräckligt för halvporträtt, då behöver du nog inte flytta soffan heller.

För helporträtt kan det kanske vara gränsfall. Ofta vill man ju ha modellen minst en meter fram från bakgrunden, helst mer och då kan det bli trångt om du vill slippa flytta soffan. Du får väl helt enkelt kliva upp i den då om det inte räcker till :)

Min studio är i minsta laget för helporträtt. Den är ca 4,4 X 4,5m. Jag får oftast stå kloss i väggen för att få med hela modellen, och då har jag inte modellen längre från bakgrunden än runt 70cm.

Om avståndet är det viktiga kanske man ska prova att fota från köket?
Där har jag 7 meter som längst (från köksväggen -> väggen med dörren).
Men det innebär nog att jag måste placera studion lite "snett" så att säga då akvariet kan ta i, eller att jag måste fota "över" själva köksö-området?

Vad är det som avgör att jag måste ha 4-5 meter? Är det beroende på objektivet?

Mvh Fredrik

Ja, det är optiken det beror på kan man väl säga. Teleoptik har oftast en sämre närgräns än normaloptiken (40-60mm), och med vidvinkel kan du stå närmre, men då förvrängs propotionerna på modellen...

Jag har ett Nikon 80-200mm. Det rekommenderas att fotografera med?
Har även Ramrons 28-75mm och fast 50mm.
Tänkte att 50mm funkar för porträtt och 28-75 för helkropp?

Hade tänkt att dessa skulle vara intressanta att fota med, förrutom det 11-18mm som jag har för "roliga" bilder.

Får fundera lite på hur jag ska placera möblemanget i vardagsrummet. Är ju tokigt om jag måste flytta på soffan varje gång man ska fotografera helkropp :)

Mvh Fredrik

Det låter ju som om du har optik så det räcker till för alla slags bilder så då borde det inte bli några problem :)

Ja, det kan bli lite i bökigaste laget att flytta soffan förståss. Men testa först, det kan ju funka utan att du behöver det också...

Det låter ju bra!
Kommer nog även köpa mig ett Sigma EX 150/2.8 macro-objektiv i framtiden. Då känns det som man har en rätt så komplett objektiv-samling.

För denna lösning, är det rekommenderat att köra med stativ till duken, eller ska man montera upp en "gardinstång" uppe på någon vägg och hänta ned duken efter den? Med gardinstången så har jag ett fast ställe och det är relativt lätt tror jag att få upp det.
Med Stativ så tar dem upp mer plats, lite dyrare, men blir mer dynamiska att flytta runt?

Mvh Fredrik

En smaksak antar jag :)
En pappersbakgrund som sitter i en fast hållare på väggen är ju i mitt tycke det smidigaste om man inte har en fast studio, då är det ju bara att rulla ner när du ska fota och sedan rulla upp den när du är klar. Upprullad på väggen tar den ju ingen plats.

En tygbakgrund är lättare att stuva undan och ta med om man får för sig att plåta i annan lokal. Nackdelen är ju då att den blir grymme skrynklig och är bökig att hantera på en traditionell strykbräda.

Jag för mig del har gått ifrån tygbakgrunderna just av den anledningen.

Edit: Sigma 150/2,8 är ett fantastiskt objektiv, jag fullständigt avgudar mitt :)

En pappersbakgrund låter ju helt klart som ett alternativ för mig om jag ska satsa på att sätta upp studion på ett välplacerat och bra ställe helt enkelt. Kanske ska man satsa på att placera den så att man drar ned bakgrunden ned framför dörren/fönstret och i så fall bara flyttar på soffbordet?
Då har jag möjlighet att kliva bak i köket och fota på "distans" kanske också?

Hur "brett" behöver man i så fall för att bygga upp studion? Alltså hur mycket på avståndet kom vi fram till var 4-5 meter och i bredd, är det 3-4 meter då nåt sånt? Duken är typ 3 meter bred kanske?

Det låter ju suveränt!
Då blir det nog ett sånt objektiv! ;)
Sneglat lite på Tamrons 90mm, men verkar luta mer mot 150mm nu från Sigma just för att den verkar knivskarp och man behöver inte krypa lika nära.

Tack för alla svar!

Mvh Fredrik

Jag har en "vardagsrumsstudio" med hållare för pappersbakgrund permanent men diskret monterade. Har inte tid just nu, men ska ge dig en "bygganvisning" med bild senarer. Kostnad ca 150:-...

Hej Mats!

Hade varit underbart få se lite! =)
Ser fram emot dina bilder och byggbeskrivning.

Mvh Fredrik

fiend skrev:

Hur "brett" behöver man i så fall för att bygga upp studion? Alltså hur mycket på avståndet kom vi fram till var 4-5 meter och i bredd, är det 3-4 meter då nåt sånt? Duken är typ 3 meter bred kanske?

Det låter ju suveränt!
Då blir det nog ett sånt objektiv! ;)
Sneglat lite på Tamrons 90mm, men verkar luta mer mot 150mm nu från Sigma just för att den verkar knivskarp och man behöver inte krypa lika nära.

Tack för alla svar!

Mvh Fredrik

Pappersbakgrunderna är 2,75m om jag inte minns alldeles galet. Hur mkt bredare än så du behöver är väl upp till vilken utrustning du använder. Jag har som sagt runt 4m och det klarar jag mig på.

Jag har fem rullar med pappersbakgrunder i min studio. Dessa har jag vilandes på vanliga gardinstångshållare och upprullningsmekanismen har jag köpt från kaffebrus.

Tamrons 90mm är ett bra objektiv det också, jag har det också men använder det inte lika mkt som Sigmat.

-Catherine- skrev:
Pappersbakgrunderna är 2,75m om jag inte minns alldeles galet. Hur mkt bredare än så du behöver är väl upp till vilken utrustning du använder. Jag har som sagt runt 4m och det klarar jag mig på.

Jag har fem rullar med pappersbakgrunder i min studio. Dessa har jag vilandes på vanliga gardinstångshållare och upprullningsmekanismen har jag köpt från kaffebrus.

Tamrons 90mm är ett bra objektiv det också, jag har det också men använder det inte lika mkt som Sigmat.

Läste att dem verkar vara 2,75m japp. Som standard. Fanns ju betydligt bredare, men dyrare också. Du har 4 meter brett rum, eller 4m breda rullar? :)

Gardinstångshållare?
Upprullningsmekanismen ser intressant ut. Får fundera lite mer på just färger och placering av blixt osv lite mer sen och starta en ny tråd om det sen.

Nu gäller det främst att lösa planlösningen i lägenheten där jag ska hänga upp dukarna mm.

Vad använder du Tamron 90, respektive Sigma 150 mm till då du har dem båda?

Mvh Fredrik

Jag har 4m brett rum, inte rullar :)

Ja, gardinstångshållare. Såna man kan köpa på IKEA, "Index" heter de visst :)
Jag modifierar dem ngt för att passa vinkeln på min vägg och utefter hur de andra rullarna sitter. Min lösning är alltså högst pesonlig och skräddarsydd efter mina behov :)

Jag köpte mitt tamron först eftersom jag ville ha ett macro. Senare köpte jag mitt Sigma då jag fick för mig att jag inte klarade mig utan ett sånt, det var lite utav ett impulsköp allstå :)
Men jag ångrar mig inte alls, det är ett kanonobjektiv; kort tele, porträttfoto, macro....

-Catherine- skrev:
Jag har 4m brett rum, inte rullar :)

Ja, gardinstångshållare. Såna man kan köpa på IKEA, "Index" heter de visst :)
Jag modifierar dem ngt för att passa vinkeln på min vägg och utefter hur de andra rullarna sitter. Min lösning är alltså högst pesonlig och skräddarsydd efter mina behov :)

Jag köpte mitt tamron först eftersom jag ville ha ett macro. Senare köpte jag mitt Sigma då jag fick för mig att jag inte klarade mig utan ett sånt, det var lite utav ett impulsköp allstå :)
Men jag ångrar mig inte alls, det är ett kanonobjektiv; kort tele, porträttfoto, macro....

Hmm, ska kolla på dem då jag far ned på IKEA i slutet av nästa månad :D
Du har 5 st såna alltså?

Får se vad Mats hade för bygginstruktioner.

Ah, jo jag tänkte också köpa Tamrom för porträtt och macrofoto, men jag upptäcker att även mitt 80-200 med 200läge så är det rätt lätt att skrämma små insekter (även med 1.5m närgräns) :)
Med ett 90mm så måste jag komma mycket nära. Och med 150 lite mindre nära..

Mvh Fredrik

Ah, du tänkte så! :)
Jag trodde det var själva "stången" som hette så. Haha. Men det kanske bara är upphängarna som heter så =)
Vet inte exakt hur det funkar med rullarna..

ANNONS
Götaplatsens Foto